ريیس مرکز ملي فرش ایران گفت: بیش از ۷۰درصد فعالان رشته فرش دستباف کشور را جامعه زنان تشکیل می‌دهند.

پویش خبر- فرشته دستپاک در این مراسم افتتاح چهارمین جشنواره فرش دستباف مازندران با اشاره به اینکه بسیار قابل توجه است که نیمی از بافندگان فرش دستباف استان از بیمه شدگان بیمه تأمین اجتماعی هستند، اظهار داشت: مازندران حدود ۴۵هزار بافنده دارنده کارت قالیبافی بوده که از این تعداد ۲۵هزار نفر، بیمه شدگان تأمین اجتماعی هستند.

وی افزود: در کشور، به غیر از فرش، کالایی نیست که به تنهایی بتواند هنر و اشتغال را با هم بهمراه داشته باشد.

رییس مرکز ملی فرش ایران بیان داشت: ایران بزرگترین کشور صادر کننده فرش دستباف می باشد که ۸۰درصد تولیدات آن به خارج از کشور صادر می شود.

دستپاک با اشاره به اینکه طرح و نقش فرش های دستباف از فرهنگ و سنت ایرانی برخاسته است و به همین لحاظ، در میان جان و روح مردم جای می‌گیرد و به آنان طراوت و شادابی می بخشد خاطرنشان کرد: ۲۹منطقه کشور در بحث فرش دستباف، ثبت جهانی شدند که یکی از این مناطق، منطقه کلاردشت مازندران است.

وی ادامه داد: با همکاری سازمان فنی و حرفه ای و مرکز ملی فرش ایران مقرر شد نسبت به آموزش اصولی فرشبافان مازندران اقدامات لازم انجام گیرد و تفاهم‌نامه‌ای نیز با سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران در رابطه با توسعه خوشه های فرش دستباف داریم تا بتوانیم گام‌های مؤثری در حوزه توسعه این صنعت برداریم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران نیز در این مراسم گفت: بحث خوشه های صنعتی در استان از قدمت ۱۵ساله برخوردار است.

موسوی بیان داشت: بیش از ۳۸خوشه در استان شناسایی شده و یکی از اولویت های امر توسعه در خوشه ها، خوشه صنعتی فرش دستباف است.

وی با اشاره به شناسنامه دار بودن ۳ هزار بافنده در خوشه فرش دستباف اظهار داشت: شبکه خرید مشترک در خوشه صنعتی فرش دستباف شکل گرفته و بحث صادرات، اقدام بعدی در این حوزه است.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی مازندران تصریح کرد: فرش یکی از ضرورتهای اقتصاد استان و کشور است و یکی از ابزارهایی که می تواند به برطرف شدن مشکلات فرش کمک کند خوشه صنعتی فرش دستباف است.

رئیس سازمان صمت استان نیز در این مراسم گفت: توسعه بازار خارجی، تقویت بازار داخلی، ایجاد شبکه حمایتی برای تأمین مواد اولیه و تهیه طرح و نقشه های فرش دستباف دارای اهمیت فراوان است.

محمدپور عمران تصریح کرد: ثبت ملی فرش دستباف کلاردشت یک افتخار جهانی است که در این استان وجود دارد.

مدیر خوشه فرش دستباف کلاردشت نیز در این مراسم گفت: یک سال از عمر فعالیت خوشه فرش دستباف کلاردشت می گذرد و در این مدت، اقدامات مؤثری در معرفی و شناسایی خوشه فرش دستباف استان انجام شده است.

یوسف قلی پور کنعـانی افزود: این خوشـه دارای ویژگی های خوبی است لکن فرش بافته شده آن در کشور شناختـه شده نیست و بعد از فروش، توسط خریداران، با برند استـان های دیگر به فروش می رسد.

وی تصریح کرد: بمنظور معرفی فعالیت ها و تولیدات این قشر زحمتکش، سایت خوشه فرش دستباف استان بزودی راه اندازی می شود.

مدیر خوشه فرش دستباف کلاردشت اظهار داشت: با حمایت مسئولین، در سال آینده، رویداد استارتاپی فرش دستباف در استان برگزار می شود.

  • منبع خبر : روابط عمومي شركت شهرك هاي صنعتي مازندران