شهردار تهران با بیان اینکه بخشی از مالیات محلی و عوارضی که مردم پرداخت می کنند باید به شهرداری ها بازگردانده شود، گفت: این کار در تمام دنیا انجام می شود و ما هم باید این مورد را به رسمیت بشناسیم.

به گزارش پویش خبر، پیروز حناچی در «نخستین جلسه مجمع ۵۱ نفره امید» که با حضور استاندار تهران در محل کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: در تهران سالانه ۵۷ هزار نفر به طور طبیعی فوت می‌کنند. از این تعداد هزار و ۲۰۰ نفر بر اثر حوادث و ۴۰۰ نفر به دلیل عدم رعایت مسائل ایمنی از دنیا می‌روند.

وی افزود: ۹.۳ درصد تهرانی‌ها دیابت دارند و ۵۰ درصد آنان از اینکه مبتلا به دیابت نوع دو هستند، اطلاع ندارند. پایین‌ترین سطح کنترل زیست سالمندان را در تهران داریم که شاید عدم پوشش همگانی بیمه یکی از دلایل آن باشد. ۵۰ درصد جمعیت تهران کلسترول بالا و ۳۰ درصد تری‌گلیسیرید بالا دارند.

شهردار تهران ادامه داد: از هر پنج تهرانی یک نفر فشار خون دارد که این آمار یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را شامل می‌شود. شیوع پرفشاری ۱۹ درصد است و ۳۶.۱ درصد این افراد از فشار بالای خود اطلاع ندارند. از هر هشت تهرانی یک نفر فشار خون دارد و از آن مطلع نیست. در سال ۹۶ مرگ بیش از هزار و ۴۰۰ نفر به خاطر سکته قلبی ناشی از فشار خون گزارش شده است.

حناچی با بیان اینکه در سال ۹۴، ۴هزار و ۵۷۳ نفر بر اثر ذرات معلق بالای ۲.۵ میکرون از دنیا رفته‌اند، گفت: سالانه هزار و ۴۹۴ نفر به دلیل بیماری‌های تنفسی و آلودگی به بیمارستان مراجعه می‌کنند. در سال ۹۴ ذرات معلق نسبت به قبل کاهش یافته و با این وجود این آمار ۳.۱ برابر استانداردهای جهانی است.

وی ادامه داد: در ۲۳۹ روز در تهران ذرات معلق بیش از حد استاندارد داشته‌ایم همچنین ۱۰۲ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۹ روز اضطراری داشته‌ایم. ۱۹.۳ تهرانی‌ها چاق هستند و این آ‌مار ۱.۷ برابر در بانوان بیشتر است. در افراد ۵۵ سال به بالا هم بیش از ۳۵ درصد افزایش وزن داریم. ۵۰ درصد تهرانی ها ۵۰ درصد کم تر از حد استاندارد سبزی مصرف می‌کنند و از هر پنج تهرانی فقط یک نفر به اندازه کافی میوه و سبزیحات مصرف می کند.

شهردار تهران با اشاره به کمپین «سه شنبه های بدون خودرو» تصریح کرد: ۵۵٫۲ درصد مردم تهران فعالیت بدنی مناسبی ندارند و بیش از ۹۰ درصد شهروندان تهرانی اصلی ترین معضل شهر را ترافیک و آلودگی هوا مطرح کرده اند. مشکلاتی مثل فقر، اعتیاد و مسائل اجتماعی ناشی از این موارد که از معضلات تهران است بعد از این قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه یکی از دلایلی که کمپین «سه شنبه های بدون خودرو» را دنبال می کنیم، سلامتی است نه صرف آلودگی و ترافیک، تصریح کرد: در دنیا برای کاهش ترافیک و استفاده از خودروهای شخصی راهی جز توسعه حمل و نقل عمومی، افزایش پیاده روی و دوچرخه سواری شناخته نشده است.

حناچی در خصوص بودجه سال ۱۳۹۸ نیز گفت: پیشنهاد شهرداری تهران هم همان پیشنهاد شورای عالی استان ها است که بخشی از این پیشنهاد به صورت پیشنهادات کتبی به نمایندگان تقدیم شده است.

وی ادامه داد: مثل تمام شهرداری های دنیا بخشی از مالیات محلی و بخشی ازعوارضی که مردم پرداخت می کنند باید به شهرداری ها بازگردانده شود. این کار در تمام دنیا انجام می شود و ما هم باید این مورد را به رسمیت بشناسیم. در دولت دستگاه های اصلی متولی و دستگاه های اقتصادی این مسئله را به رسمیت نمی شناسند.

شهردار تهران با اشاره به اینکه باید بخشی از مالیات های محلی به شهرداری ها تعلق گیرد، گفت: این مورد فقط به تهران مربوط نمی شود و یک مسئله عمومی بین تمام شهرداری ها است. بپذیریم که شهرداری ها با بخشی از مالیات های محلی و عوارضی که نسبت به خدمات ارائه می دهند باید اداره شوند. اگر این شرایط را فراهم کنیم و هزینه های جاری را هم کاهش دهیم، می توانیم انتظار داشته باشیم که تخلف صورت نگیرد.

وی با اشاره به اینکه در لایحه سال ۱۳۹۸ چند مسیر انحرافی وجود دارد، عنوان کرد: اولین مورد این است که عوارض ناشی از مالیات های ارزش افزوده به خزانه واریز و برداشت شود. در صورتی که در حال حاضر پیش از واریز به خزانه به حساب شهرداری ها واریز می شود. دوم اینکه نقش شورای های برنامه ریزی استان در لایحه پیشنهادی دیده شده است. یعنی تقسیم این ها را شورای برنامه ریزی استان انجام می دهد که تمام شهرداری ها نسبت به این مسئله معترض هستند، ولی ما می گوییم به هیچ عنوان امکان پذیر نیست. شهردار تهران «قیر» را در خدمات رسانی شهرداری های کشور بسیار مهم دانست و گفت: دولت قیر را به راهداری ها می دهد، ولی به شهرداری ها داده نشده است و رسما باید در لایحه بودجه بیاید و به رسمیت شناخته شود.

حناچی ادامه داد: قول داده اند ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد عوارض سوخت برگردانده شود. در گذشته این مبلغ به نفع هدفمندی یارانه ها مصادره می شد، ولی این جزء سهم شهرداری ها و دیون دولت است که باید برگردانده شود.

وی با بیان اینکه افزایش سقف اوراق مشارکت برای دولت هزینه ای ندارد، تاکید کرد: اوراق مشارکت یک امکان برای شهرداری های کشور بود که در لایحه دولت در کل ۵ هزار میلیارد دیده شده که می تواند افزایش پیدا کند. شهردار تهران فاینانس برای حمل و نقل و پیشگیری از آلودگی را موضوع مهمی دانست و گفت: اینکه چرا تا به حال از فاینانس استفاده نشده است، یک دلیل آن این است که ضمانت فاینانس به عهده خود شهرداری ها قرار داده شده است و کسی این ضمانت را قبول ندارد و اجرای آن امکان پذیر نیست.

  • منبع خبر : روابط عمومي شهرداري تهران