یک حقوقدان گفت: در راستای درک آسیب های اجتماعی و باور حل سریع این معضلات بهتر است تمامی نمایندگان مجلس از حداقل تحصیلات حقوقی بهره مند باشند تا با تسلط به امور، موضوعاتی چون کودک همسری، حمایت از کودکان و زنان را با دید وسیع تر در الویت رسیدگی قرار دهند.

به گزارش پویش خبر،بهشید ارفع نیا، حقوقدان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی برنا در خصوص علل بی سرانجام ماندن این طرح ها و لوایح چنین  گفت: مردان قانون گذار شاید اصلی ترین دلیل بی میلی در تصویب طرح  کودک همسری، باشند، چرا که برخی از آنها با ازدواج دختر بچه ها  موافق هستند و در این خصوص متاسفانه منافع جامعه در نظر گرفته نمی شود.

سال گذشته بیش از هزار و چهارصد مورد ازدواج دختر زیر پانزده سال در ایران ثبت شده و این درحالی است که تعداد ازدواج های ثبت نشده بیشتر از این است .

آمار کودک آزاری ، کودک همسری ، همسر آزاری در کشور  روند صعودی خود را در پیش گرفته اند و اما لوایح و طرح هایی  که می توانند کاهش این رفتارهای خشونت آمیز را ایجاد کنند همچنان در مجلس بلاتکلیف مانده و بعضا به بن بست می رسند.

آخرین خبر از وضعیت طرح های بازدارنده خشونت نسبت به زنان و کودکان ۴۸ ساعت پیش اعلام شد که خبر می داد طرحکودک همسری  در مجلس رای نیاورد.

وی تصریح کرد: در راستای درک آسیب های اجتماعی و باور حل سریع این معضلات بهتر است تمامی نمایندگان مجلس از حداقل تحصیلات حقوقی بهره مند باشند تا با تسلط به امور، موضوعاتی چون کودک همسری، حمایت از کودکان و زنان را با دید وسیع تر در الویت رسیدگی قرار دهند.

حقوقدان بیان داشت: اگر نماینده ای رای آورده است از طرف مردم انتخاب شده و باید برای حل مشکلات مردم تلاش کند نه اینکه توهین کند، بنابریان با اتفاقات پیش آمده حداقل تحصیلات حقوقی برای نمایندگان ضروری به نظر می رسد.

تبعات کودک همسری

ارفع نیا ادامه داد: بر اساس کنوانسیون حقوقی، فردی که هنوز ۱۸ ساله نشده، کودک محسوب می شود یعنی مراحل رشد را طی نکرده است بنابراین وقتی در این سنین دختر و پسر ازدواج می کنند به طور حتم رشدشان از لحاظ روحی متوقف شده و دیگر نمی توانند به ورزش و آموزش و رفتارهای مختص سنین خود بپردازند.

وی افزود: همچنین برای زندگی مشترک، مسئولیت هایی بر عهده ی ۲ طرف قرار خواهد گرفت که نمی  این زوج کودک، حتی از حمایت های پدر و مادر خود نیز محروم می شوند چرا که والدینی که بینش کافی ندارند و فرزند خود را به ازدواج زودهنگام مجبور می کنند، کمکشان نیز در جهت مثبت و سازنده نخواهد بود.

این حقوقدان ادامه داد: حتی شغل و ادامه تحصیل آنها مکطابق با برنامه ریزی و خواسته دلشان پیش نخواهد رفت، خودشان کودک بوده و بچه دار می شود، بنابراین در این بخش از زندگی، مشکلشان چند جانبه شده و در نهایت تمامی آسیب ها به فرزند منتقل می شود.

  • نویسنده : خبرنگار: هدی نتاج
  • منبع خبر : برنا