معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور افزود:ما با کمک همه دستگاه‌ها دولتی و همچنین خود تشکل‌های مردمی این گردهمایی را برگزار می‌کنیم.

پویش خبر- کمال اکبری در نشست خبری اظهار کرد: در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی قرار داریم و برای پاسداشت چهلمین سالگرد انقلاب و هم‌افزایی همه دستگاه‌ها، تشکل‌ های مردمی و حضور همه مردم در عرصه‌های پاسداشت ایام دهه فجر با اهداف مشخص قرار شد که گردهمایی بزرگ فعالان مشارکت اجتماعی در تهران برگزار شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی با دشمنی‌ها در جهان مواجه هستیم و تهدیداتی را متوجه اهداف و برنامه‌های انقلاب اسلامی و مردم ایران کرده‌اند، حضور همه تشکل‌ها در این عرصه برای پاسداشت انقلاب اسلامی قطعاً دستاورد بزرگی برای ما خواهد داشت.

معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور افزود: یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب شکوهمند اسلامی که در آستانه سالگرد آن هستیم، مشارکت اجتماعی و مشارکت سیاسی مردم در عرصه‌های مختلف است. مشارکت اجتماعی مردم منجر به پیروزی انقلاب اسلامی ایران شد. مشارکت مردم تاکنون منجر به استمرار انقلاب اسلامی و استمرار ارزش‌ها و اهداف انقلاب اسلامی شده است و اگر می‌خواهیم اهداف ارزش‌های انقلاب اسلامی پر قدرت ادامه یابد نیازمند مشارکت‌های مردمی هستیم و اساساً جمهوری اسلامی ایران بر پایه مردم و کلمه جمهوریت «نشان دهنده بر پایه مردم بنا شده» است.

وی با بیان اینکه در همه عرصه‌ها مشارکت مردم را شاهد هستیم، گفت: با حضور مردم هنگام وقوع انقلاب اسلامی اداره کشور، در روزهای اولیه انقلاب، بحران‌هایی که در اول انقلاب پس از پیروزی انقلاب از طریق دشمنان در کشور به وجود آمد، توانستیم بر مسائل فائق بیاییم همچنین در دوران جنگ، دوران سازندگی و دوران‌های مختلف و حتی امروز هم شاهد برخی تهاجماتی از جانب دشمن به ارزش‌های انقلاب هستیم و این مردم هستند که نسبت به حفظ ارزش‌های انقلاب اهتمام دارند.

به گفته وی به همین جهت در نظر داریم این همایش و گردهمایی بر پایه همین اندیشه برگزار شود که جلوه مردمی بودن انقلاب اسلامی را داشته باشد.

اکبری در ادامه گفت: یکی از دستاوردهای بزرگ همین مشارکت اجتماعی است. در واقع مشارکت اجتماعی مردم منجر به این شد که مردم حکومت فاسد پهلوی را کنار بگذارند و حکومتی را به جای آن بیاورند که بر پایه مردم و برخواسته از مردم و با نظر مردم است. امروزه هم شاهد هستیم همه مسئولان نظام از عالی‌ترین مسئولان نظام تا محلی‌ترین مسئولیت‌ها مانند شوراهای اسلامی شهر و روستا و شهرداران دهیاران همه با واسطه و بی واسطه از جانب مردم انتخاب می‌شوند. در بدنه اجتماعی هم می‌بینیم که مردم بر پایه قوانین و مقررات کشور می‌توانند در حوزه‌های اجتماعی مشارکت کنند. همه اینها مواردی است که مردم در آن حضور می‌یابند.

وی تصریح کرد: امروز آمار بزرگی از تشکل‌های اجتماعی را داریم. بیش از ۲۰۰ هزار تشکل مذهبی، اجتماعی و فرهنگی در کشور وجود دارد که از این تعداد ۱۹ هزار سازمان مردم نهاد رسمی ثبت شده‌اند و مشغول فعالیت هستند. در حقیقت این آمار و ارقام بیانگر این است که جمهوری اسلامی ایران در چهلمین سالگرد انقلاب دستاورد بزرگی داشته است و به مردم نشان می‌دهد که هزاران تشکل برپایه مردم کار انجام می‌دهند اما قبل از انقلاب در این حوزه‌ها هیچ دستاوردی نداشتیم. همچنین حدود ۸۰۰ سازمان مردم نهاد در حوزه زنان و خانواده با حضور زنان در کشور فعالیت می‌کنند.

معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور افزود: بیش از ۲۰۰۰ سازمان مردم نهاد ویژه جوانان در کشور داریم و نشان دهنده این است که در کشور برای فعالیت اقشار مختلف در این ۴ دهه اقدامات لازم انجام شده است. ما با کمک همه دستگاه‌ها دولتی و همچنین خود تشکل‌های مردمی این گردهمایی را برگزار می‌کنیم.

وی اضافه کرد: از مهمترین اهداف ما هماهنگی برای ارائه دستاوردهای انقلاب اسلامی به‌ویژه در حوزه اجتماعی و مشارکت‌ها، هم‌افزایی در پاسداشت ارزش‌های انقلاب و دهه فجر، توسعه مشارکت‌های اجتماعی به لحاظ کمی و کیفی و حضور فعال سازمان‌های مردم نهاد برای برگزاری این برنامه‌ها، تقویت شعارها و اهداف انقلاب اسلامی در دهه فجر بوده است. پیش از ورود به دهه فجر این همایش‌ها برگزار می‌شود زیرا پایه اصلی برگزاری برنامه‌های دهه فجر را مردم برعهده دارند.

معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور تصریح کرد: نمایش اقتدار مردم‌سالاری بر پایه دین و ارزش‌ها که امروز مرحله تکامل یافته آن را در چهلمین دهه از انقلاب اسلامی شاهد هستیم، از دیگر اهداف این همایش است. امسال پس از چند ماه اقدامات تبیینی که از اوایل امسال در ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد انقلاب و شورای هماهنگی در دولت برگزار شد، کارگروه اجتماعی مستقر در وزارت کشور با جلسات مختلف و همکاری دستگاه‌های مختلف این کار را شروع کردند همچنین دستورالعمل‌ها برای همکاری به استان‌ها ابلاغ و نهایتاً بیش از ۳۰ همایش استانی ویژه چهلمین سالگرد انقلاب در استان‌ها برگزار شد.

به گفته اکبری در این همایش نمایندگانی از استان‌ها و سازمان‌های مردم نهاد ملی و نمایندگانی از سازمان‌ها و فعالان مشارکت‌های اجتماعی قرار است در روز چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی ۱۷ در تالار بزرگ وزارت کشور گرد هم بیایند و برنامه‌ها آغاز شود.

وی اضافه کرد: قطعاً مسئولان ارشد کشوری، اعضای هیأت دولت و کسانی که در حوزه مشارکت اجتماعی فعالیت می‌کنند در این جلسه حضور خواهند داشت. همچنین در این جلسه هم دیدگاه‌های مسئولان و هم دیدگاه فعالان اجتماعی بیان خواهد شد که این امر زمینه خوبی برای گفت و گوی بی‌واسطه بین نمایندگان مردم و اعضای اجرایی و مقامات کشوری است.

معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور تصریح کرد: مباحث جانبی این همایش نیز از جمله سامانه جامع مردم نهاد و چند جلد کتاب ویژه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی که توسط کارگروه اجتماعی و حوزه سازمان امور اجتماعی نوشته شده که رونمایی خواهد شد. امیدواریم با کمک صاحبان رسانه بتوانیم این کار بزرگ را انجام دهیم و همه مردم و جهانیان نیز باید بدانند انقلاب اسلامی بر پایه مردم استوار بوده و استمرار آن هم به عهده مردم است.

  • منبع خبر : روابط عمومی ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمان های مردم نهاد شهر تهران