بحران کرونا و سلامت دانش آموزان چالشی نگران کننده برای والدین است و با شروع سال تحصیلی دغدغه های آنها افزایش پیدا میکند

به گزارش پویش خبر: بحران کرونا و سلامت دانش آموزان درشروع سال تحصیلی چالش جدی برای والدین است که امسال پدران و مادران را بیشتراز قبل نگران کرده و نمی دانند که شرایط سال تحصیلی جدید به چه صورت است وادامه تحصیل فرزندان به کجا خواهد انجامید
هر ساله با شروع سال تحصیلی جدید و رسیدن مهرماه شوقی برای دانش آموزان علاقه مند به  درس و کتاب و تحصیل وجود داشت همینطور کلاس اولی هایی که در انتظار شروع مدارس و وارد شدن به مرحله جدیدی از زندگی خود هستند اما دغدغه اصلی را والدین دانش آموزان دارند که در کنار لذت شیرینی که از پیشرفت و موفقیت فرزندان خود میبرند همچنان هم نگران شرایط تحصیلی و آینده عزیزان خود هستند مسائلی مثل انتخاب مدرسه و ثبت نام و کتاب و لباس فرم و سرویس مدارس و…
اما امسال شرایط به گونه ای دیگر رقم خورده است و طبیعت روی سخت و ناخوشایند خود را به همه جهان نشان داده است و از جمله نگرانی و دغدغه والدین دانش آموزان و محصلین و معلمین و متولیان آموزشی را بیشتر کرده است.
بازگشایی مدارس چه زمانی انجام میشود؟
عدم اطلاع از زمان بازگشایی مدارس و همچنین مشخص نبودن آموزش به شکل حضوری یا غیر حضوری و هزینه ثبت نام در مدارس دولتی و غیر انتفاعی از دیگر نگرانی های والدین و دانش آموزان می باشد.
آیا ثبت نام در مدارس غیر انتفاعی توجیه اقتصادی دارد؟
بسیاری از خانواده هایی که فرزندان خود را به مدارس غیر انتفاعی میفرستادند بیان می کنند با این شرایط اگر مدارس غیر حضوری باشند دیگر تفاوتی در در نوع مدارس وجود ندارد و هزینه های چند میلیونی را صرف ثبت نام نمی‌کنند و همچنان که با اوضاع اقتصادی امسال و اجناس گران بازار هم توجیهی برای پرداخت شهریه های آنچنانی وجود ندارد.
چه تمهیدات و زیرساخت‌هایی برای اجرای کلاس های حضوری در مدارس اندیشیده شده است؟

آیا ساماندهی نیروی انسانی آموزش دیده در شرایط بحرانی برای آموزش حضوری در مدارس انجام شده است؟
آیا تجهیزات کافی و مناسب بهداشتی مثل ماسک و مواد ضدعفونی کننده به مقدار مناسب برای حضور دانش آموزان فراهم شده است؟
دانش آموزان چطور برای یادگیری پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی آموزش می بینند؟
چالش استفاده دانش آموزان از فضای مجازی نامناسب در کنار استفاده از کلاس های اینترنتی آموزشی
بعضی کارشناسان اذعان می دارند که روش غیر حضوری و استفاده دانش آموزان از فضای کلاس های اینترنتی و آموزش مجازی علاوه بر فوایدی که دارد و در شرایط حاضر مجبور به استفاده از آن هستیم باید به بهترین شکل استفاده شود ولی نباید آسیبها و مضرات فضای مجازی برای دانش آموزان را کتمان کنیم و سعی شود در جهت اصلاح و بازدهی بهتر آن تلاش کرد.
معلمین و آموزش در فضای مجازی
از جنبه آموزش؛ ابزار و دستگاه های بهتری برای معلمین تهیه شود که فرایند آموزش به بهترین شکل و بازدهی بالا انجام شود و بازخوردهای یادگیری دانش آموزان دقیق ترقابل بررسی باشد.
چرا آموزش مجازی برای برخی خانواده ها خوشایند نیست؟
بسیاری از افراد می گویند تا مدتی پیش از کرونا فرزندان خود را قانع می‌کردیم که از فضای مجازی و تلفن همراه دوری کنند و نیازی به ابزار الکترونیکی ندارند و بیشتر از کودکی خود لذت ببرند ولی در حال حاضر نیاز اجباری به آموزش مجازی بسیاری از خانواده ها را در فشار اقتصادی قرارداده است است که وسایل الکترونیکی موبایل تبلت لپ تاپ را با قیمتهای گزاف برای فرزندان کوچک خود تهیه کنند.
چالش کودکان و فضای مجازی
روانشناسان و مشاورین تربیتی نسبت به تبعات و عواقب ورود بدون نظارت برای کودکان به فضای مجازی و آشنایی آنها با فضای بدون مرز به بهانه آموزش دروس؛ هشدار می دهند.
والدین باید هوشیارانه عمل کنند و با نظارت بیشتر کودکان خود را در مقابل مضرات فضای مجازی حفظ کنند در این زمینه می‌توانند محتوای آموزشی را از گوشی موبایل به رایانه لپ تاپ و یا تلویزیون منتقل کنند که هم شرایط نظارتی بهتری داشته باشند و از آسیب های روانی جلوگیری شود و وابستگی کمتری به گوشی موبایل ایجاد و هم اینکه آسیب های چشمی کمتری برای کودکان در طولانی مدت حاصل شود.
نیاز ارتباطی دانش آموزان با دوستان و همکلاسی ها
روانشناسان معتقدند دانش آموزان برای رشد و بالندگی فکری و روحی و جسمی نیاز دارند که با دیگر دوستان و همکلاسی ها در ارتباط باشند و حتی در ایام قرنطینه خانواده ها شرایطی را فراهم کنند که فرزندانشان با همکلاسی ها و دوستان خود تعامل و ارتباط‌ تصویری و تلفنی داشته باشد.
نشاط و سرزندگی روحی و روانی دانش آموزان در گرو داشتن ارتباطات و تعامل با دوستان خود و دوری از انزوا و گوشه گیری می باشد.

  • نویسنده : علی نامجو