با توجه به قانون مالیاتهای مستقیم ، مالیات بر خانه های خالی ،که از سال ۹۵ خالی بوده اند مشمول مالیات با نرخ یک و نیم برابر ارزش اجاری ملک هستند.

به گزارش پویش خبر؛ مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز دو فوریت طرح اصلاح ماده ۵۴ قانون مکرر مالیات های مستقیم یا مالیات بر منازل خالی از سکنه که پیشتر بنا به دلیل عدم بارگزاری در سامانه از دستور کار خارج شده بود با انتشار طرح برای نمایندگان، در دستور کار امروز قرار گرفت و نمایندگان مجلس موافقت خود را با آن اعلام کردند.
در این مجال کوتاه به این موضوع می پردازیم که مالیات بر خانه های خالی چه تبعات و فوایدی دارد؟
آیا گرفتن مالیات از خانه های خالی تاثیری بر خانه دار شدن مردم دارد؟
این قانون مالیاتی با توجه به افزایش قیمت مسکن و همچنین تعداد خانه های خالی از سکنه ایی که کارشناسان تعداد این موارد از خانه ها را بالغ بر ۲ میلیون واحد مسکونی بدون استفاده در کشور می دانند در در تابستان سال ۹۴ تصویب شد و با برنامه ریزی صورت گرفته بنابر این بود که دولت با راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان کشور در فرصت زمانی شش ماهه از از طرف وزارت راه و شهرسازی به مرحله اجرا برسد اما این طرح تاکنون اجرائی نشده بود و در حال حاضر دوباره زمزمه هایی از طرف دولت شنیده می‌شود که مسئولین به این نتیجه رسیده‌اند که با اجرای این قانون بتوانند صاحبان خانه های خالی را تشویق به اجاره خانه های خود کنند و تلاش کنند تا با متعادل ساختن بازار مسکن ؛ تلاطم و فراز و نشیب قیمتهای مسکن را کاهش و تقاضا و درخواست و نیاز شدید مسکن در بازار را کنترل کنند.
سازمان امور مالیاتی با طرح این موضوع که بر اساس اعلام وزیر راه و شهرسازی به زودی سامانه اسکان و املاک آماده برای استفاده می شود و سازمان امور مالیاتی می‌تواند از این سامانه در جهت اجرایی شدن این قانون کمک بگیرد.
بر اساس قانون مالیات های مستقیم؛ وزارت راه و شهرسازی باید با ایجاد سامانه ملی املاک و اسکان قدمی در جهت شناسایی خانه های خالی از سکنه بردارد و با این کار سازمان امور مالیاتی بتواند از این سامانه برای دریافت مالیات از منازل خالی و شناسایی آنها اقدام کند.
سوالی که پیش می آید این است که چه معیارهایی برای شناسایی خانه های خالی از سکنه وجود دارد؟!
با توجه به اطلاعاتی که سامانه ملی املاک و اسکان کشور که در زمستان ۹۸ به بهره برداری رسید به سازمان امور مالیاتی می دهد در قدم اول با گرفتن آمار از ثبت اسناد و شرکتهای برق و آب و گاز و شهرداری تعداد واحدهای مازاد هر فردی مشخص می شود و بعد از آن با توجه به تاریخ صدور پروانه ساختمانی و پایان کار و اطلاعات تکمیلی از شهرداری ؛ خانه های خالی مشخص میشود.

اگر خانه های دوم و بیشتر از آن که به نام هر فرد در سامانه وجود دارد به شکل استیجاری ثبت نشده باشد مشمول دریافت مالیات است و خانه خالی محسوب می شود.
با توجه به قانون مالیاتهای مستقیم؛ مالیات خانه های خالی که از سال ۹۵ خالی بوده مشمول مالیات با نرخ یک و نیم برابر ارزش اجاری ملک هستند.
دولت و سازمان امور مالیاتی بسیار مشتاق هستند که برای صاحبان خانه‌های خالی برگه های مالیاتی را در همین سال ۹۹ صادر و برای دریافت مالیات از آنها اقدام شود تا شاید گره ای از مشکلات حوزه مسکن و خانه دار شدن مردم باز کنند و در مقابل هم بسیاری از کارشناسان معتقدند که همچنان هم گرفتن مالیات از منازل خالی از سکنه قابلیت بالای اجرائی ندارد و شاید به طور کامل اجرا نشود و حتی در صورت اجرایی شدن این طرح نمیتوانیم تاثیر قابل توجهی در حوزه مسکن و کاهش قیمت در این زمینه شاهد باشیم.
کارشناسان همچنین اذعان دارند که اگر دولت توجه و تمرکز خود را بر اجرای فاز دوم مسکن مهر و جهش تولید مسکن داشته باشد و با ایجاد تسهیلات بانکی مناسب و سهولت ساخت مسکن برای اقشار کم درآمد جامعه قدم بردارد برای حل این مشکل و معضل جدی موفق تر خواهد بود.

  • نویسنده : علی نامجو