دماوند به عنوان بلندترین کوه کشور و خاورمیانه که حتی از جایگاه اساطیری در فرهنگ ایران نیز برخوردار است، این‌روزها با پایان پاندمی کرونا و داغ شدن فصل گشت‌وگذار، بار دیگر طعمه گردشگرانی قرار گرفته که به بهانه کوهنوردی عرصه‌های بکر این بام را مورد تاخت و تاز و آسیب قرار می‌دهند.

پویش خبر، مرتضی داوودی:

رییس محیط زیست آمل با بیان اینکه عده ای دماوند را با یک مکان معمولی گردشگری اشتباه گرفتند، گفت: فروش مواد غذایی در پناهگاه ها و تبدیل پناهگاه به سوپر مارکت و همچنین اجاره اسب و قاطر برای حمل وسایل کوهنوردها نشان می دهد که درک درستی از این اثر طبیعی ملی وجود ندارد.

وی جاده کشی های غیرضروری را یکی دیگر از معضلات و عوامل نابودی دماوند اعلام کرد و گفت: متاسفانه از جاده اصلی تا قسمتی از مسیر ماشین رفت و آمد دارد و وسایل مربوط به کوهنوردان را حمل می کند و تا ارتفاع چهار هزار و ۳۰۰ متری قله نیز اسب و قاطر این وسایل را حمل می کنند ، در حالی که کوهنورد واقعی با یک کوله بر دوش به کوهنوردی می رود و نیازی به عبورو مرور و حمل وسایل با اسب و قاطر ندارد.

رضاییان با تاکید بر این که به بهانه اشتغال زایی برای جوامع محلی شاهد تخریب اکوسیستم منطقه هستیم گفت: بومیان منطقه برای حمل وسایل با قاطر مبالغی دریافت می کنند در حالی که عبور و مروربا قاطر و ایجاد پاکوب ۶۰۰ متری سبب از بین رفتن گونه های گیاهی شده است.

وی با بیان اینکه طبیعت دماوند در حال از بین رفتن و نابودی کامل می باشد، افزود: فروش مواد پلاستیکی و تنقلات در پناهگاه ها هیچ توجیه منطقی ندارد و تنها سبب افزایش تولید زباله و رها سازی آن در طبیعت می شود.

رییس محیط زیست آمل همچنین به اسقرار ۶ دستگاه کانکس در دماوند اشاره کرد و گفت : فدراسیون کوهنوردی برای کانکس ها از سازه های بتنی استفاده کرده ولی مشخص نیست این اقدام با چه مجوزی صورت گرفته است.