چیزی به عنوان اخراج پزشکان بدون مرز نداریم؛ اینکه این گروه پزشکی غیرسیاسی و غیردولتی به فکر ایران بودند مثبت بوده، اما نوع محتوای کمک‌های درمانی منطبق با نیاز‌های ما نبود.

به گزارش پویش خبر ، بعد از رد شدن کمک های پزشکان بدون مرز که از فرانسه وارد ایران شده بودند و خبر های منتشر شده در این خصوص، کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری درباره ادعای وزیر خارجه آمریکا مبنی بر عدم پذیرش پزشکان بدون مرز از سوی ایران و ارزش قائل نشدن ایران برای مردم خود، گفت:  انتظار نداریم وزیر خارجه آمریکا حرف راست بزند. چیزی به عنوان اخراج پزشکان بدون مرز نداریم؛ اینکه این گروه پزشکی غیرسیاسی و غیردولتی به فکر ایران بودند مثبت بوده، اما نوع محتوای کمک‌های درمانی منطبق با نیاز‌های ما نبود.

به نوشته فارس، وی با اشاره به ایجاد بیمارستان ۴۸ تختی توسط پزشکان بدون مرز، ادامه داد: ما در اصفهان نیازی به بیمارستان ۴۸ تختخوابی نداریم و ده‌ها برابر این میزان در اصفهان موجود است و ما نیاز‌های واقعی خود را می‌شناسیم. قاعدتاً این امکانات می‌تواند برای اتباع خارجی به ویژه در استان‌های شرقی ما هستند، در کنار امکانات ما استفاده شود، اما ما در داخل کشور به چنین کمکی نیاز نداریم، البته این اقدام قابل تقدیر است.

جهانپور با تأکید کرد: هیچ کس اخراج نشده و اخراج بی‌معنی است و این افراد ویزا گرفته بودند و این مطلب کذب است،این گفته وزیر خارجه آمریکا لاپوشانی برای رفتار‌های غیرانسانی دولت آمریکاست که علیه ملت ایران و بشریت انجام داده است.

جهانپور در خصوص درمان اتباع خارجی مبتلا به کرونا نیز  گفت: روند درمان اتباع خارجی از جمله اتباع افغانستانی تفاوتی با سایر افراد ندارد و تست مربوط برای همه ایرانی‌ها و خارجی‌ها رایگان است و پذیرش آن‌ها نیز مانند بقیه است.

سخنگوی وزارت بهداشت تأکید کرد: البته به هیچ وجه ما آمادگی پذیرش بیمارانی که بخواهند از مرز‌ها وارد کشور شوند را نداریم و این هشدار را به دولت‌ها و همسایگان خود می‌دهیم که به هیچ وجه پذیرش افراد از کشور‌های همجوار را نداریم. البته اگر وارد فاز‌های بعدی شویم، می‌توانیم بخشی از امکانات خود را در کشور‌های همسایه به بیماران آن‌ها بدهیم، اما این امکان برای افرادی که به صورت غیرقانونی وارد کشور شوند وجود ندارد. البته افرادی که در ایران به سر می‌برند مانند سایر مردم سرویس‌های لازم را دریافت می‌کنند و تفاوتی در این خصوص وجود ندارد.

  • نویسنده : سحر علیپور تنگسیری