برگزاری جشنواره مد و لباس در استان فارس زمینه‌ سازی برای شناسایی استعدادها و خلاقیت‌های نو مرتبط با پوشاک ایرانی و اسلامی خواهد شد.

به گزارش پویش خبر، همزمان با روز عفاف و حجاب، از پوستر چهارمین جشنواره مد و لباس استان فارس توسط بهروز مرامی جدیدی، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، غلامرضا خوش‌اقبال، مشاور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و محمدحسین شاکری‌زاده، مدیرمسئول مؤسسه فرهنگی و هنری مهرنیکان شهر راز در دفتر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس رونمایی شد.
صابر سهرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس هم با اشاره به آیات ۳۰ و ۳۱ سوره نور، گفت: این دو آیه نشان می‌دهد که عفاف و حجاب، چه برای مردان و چه برای زنان، گستره‌ای بیش از پوشش داشته و دارد و نباید آن را تنها به پوشش خلاصه کنیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با بیان این که شرایط ویژه بیماری کرونا، در پوشش انسان‌ها نیز تأثیر مستقیم گذاشته است، خاطرنشان کرد: از وظایف نخستین پوشش، نگهداری بدن از آسیب‌های طبیعی همچون گرما، سرما و گزند رسیدن بدن از حشرات و گیاهان سمی بوده است. اگر با این دید امروز بخواهیم به پوشاک نگاه کنیم، باید ماسک را نیز به عنوان بخشی دیگر از پوشش مورد نیاز امروز، به پوشاک بیفزاییم.
وی افزود: پوشش در مسیر تاریخی خود، از یک سپر اولیه بدن، به سپری برای مصونت از آسیب‌های اجتماعی و به نشانه‌ای از عفاف و حجاب به شمار آمد. اما در دوره کنونی، و با پیشرفت‌ تکنولوژی از یک سو و برآمدن مکاتب و اندیشه‌های نو از سوی دیگر، پوشش، افزون بر صنعتی شدن، به پرچمی دربردارنده اندیشه، دین، فرهنگ و باورهای عقیدتی و درونی یک جامعه بدل شده و از این رو نوع پوشش، چه طراحی و چه شیوه پوشیدن لباس، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است.
دبیر کارگروه مد و لباس استان فارس با اشاره به صنعت مد و لباس ابراز کرد: مد و لباس، را می‌توان در کنار فضای مجازی، دو ابزار نرم‌افزاری فرهنگی، اجتماعی و عقیدتی دانست که چون تیغی دو لبه، گاه می‌توانند به شکوفایی و پیشرفت‌ و گاه به پژمردگی و پسرفت‌های فرهنگی و اجتماعی در درون و بیرون افراد منجر شود؛ از این رو توجه به مد و لباس بیش از هر دوره دیگر خود را نشان می‌دهد.
بهروز مرامی جدیدی نیز در این آیین گفت: هرچند این جشنواره از برنامه‌های دهه فجر به شمار می‌آید اما به دلیل شرایط بوجود آمده بیماری کرونا، مجبور شدیم تا آن را به تأخیر بیندازیم؛ اما چون روند شرایط عدم برگزاری حضوری جشنواره را دیدیم، این جشنواره را همزمان با هفته عفاف و حجاب برگزار می‌نماییم.
در این آیین محمدحسین شاکری‌زاده، به عنوان مدیر اجرایی و مؤسسه فرهنگی و هنری مهرنیکان شهر راز به عنوان مؤسسه برگزارکننده این جشنواره معرفی شدند.
محمدحسین شاکری‌زاده در این آیین گفت: هدف ما از برگزاری این جشنواره بررسی جایگاه لباس ایرانی اسلامی در چشم‌انداز افق ۱۴۰۴ و همچنین افزایش رغبت به خرید پوشاک ایرانی که به نوعی با فرهنگ ما نیز سنخیت دارد، می‌باشد.
وی ادامه داد: این جشنواره‌ها زمینه‌سازی برای شناسایی استعدادها و خلاقیت‌های نو مرتبط با پوشاک ایرانی و اسلامی خواهد شد.
شاکری‌زاده افزود: برای آشنایی شرکت‌کنندگان در این جشنواره، با شرایط، ضوابط و قوانین حضور در جشنواره، نشست توجیهی با حضور اساتید این حوزه، ساعت ۱۸ روز چهارشنبه ۲۵ تیرماه جاری در محل دبیرخانه این جشنواره به آدرس شیراز، خیابان قصردشت، روبروی خیابان عفیف‌آباد، بلوار شهید آوینی، کوچه یک، مؤسسه شهرراز برگزار خواهد شد.
گفتنی است چهارمین جشنواره مد و لباس استان فارس از زیربرنامه‌های یکصد و شانزدهمین جشنواره سراسری مد و لباس که به صورت مجازی برگزار خواهد شد، همزمان با آغاز هفته عفاف و حجاب فراخوان خود را اعلام کرد.
موضوع مسابقه این جشنواره، ایران ۱۴۰۴، در سه بخش لباس آقایان، لباس بانوان (چادر، مانتو اجتماع و مانتو مجلسی) و لباس مشاغل برگزار می‌شود.
علاقمندان می‌توانند تصویر آثار خود را حداکثر تا تاریخ ۱۵ مردادماه جاری به صورت آنلاین nikan.shahreraz@gmail.com ارسال نمایند.
این جشنواره به همت مؤسسه فرهنگی و هنری شهر نیکان شهر راز با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و مجوز کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور به صورت مجازی برگزار خواهد شد.
خواهشمند است برای آگاهی بیشتر به سامانه www.shahr-raz.com مراجعه فرمایید.

  • نویسنده : محمدمهدی اسدزاده