سازمان حفاظت محیط زیست همگام با برنامه‌های حفاظت و مدیریت گونه‌های جانوری در معرض تهدید و انقراض در برنامه جامع کشوری، با افزایش برودت هوا و آغاز فصل مهاجرت و تولید مثل وزغ تالشی، برنامه پایش زیستگاه‌ها و آماربرداری از این گونه‌ دوزیست را در دستور کار قرار داد.

به گزارش پویش خبر به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست، وزغ تالشی، گونه دوزیست با نام علمی Bufo eichwaldi به عنوان سنگین وزن‌ترین گونه دوزیست ایران، بومزاد جنگل‌های هیرکانی است. این حیوان که بدنی پهن و مکعبی شکل به طول تقریبی ۱۲۲ میلیمتر دارد، پراکنش آن در همه دامنه شمالی رشته کوه البرز از شرق مازندران تا قسمت‌هایی از غرب استان اردبیل گسترده است.

این گونه به جز ایران در قسمت های جنوبی کشور همسایه جمهوری آذربایجان نیز پراکنش دارد و به عبارتی ۹۰ درصد پراکنش جهانی آن در ایران است اما متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل جنگل‌زدایی، توسعه مراکز گردشگری در دریاچه‌های مرتفع جنگلی، آلودگی‌ها و تلفات جاده‌ای جمعیت آن رو به کاهش است.

گروه تخصصی دوزیستان دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با هدف تدوین برنامه جامع حفاظت از ز، بررسی وضعیت زیستی و زیستگاهی گونه، آماربرداری و پایش زیستگاه‌ها و شناسایی زیستگاه‌های جدید را با شروع فصل مهاجرت وزغ‌ها در سال ۱۴۰۰ آغاز کرده است.

آغاز پایش زیستگاه‌های وزغ تالشی در حوزه دریای خزر

آغاز پایش زیستگاه‌های وزغ تالشی در حوزه دریای خزر

در این برنامه، در بازدید از زیستگاه جدید شناسایی شده استان‌های مازندران و گیلان توسط کارشناسان اداره شهرستان نوشهر واقع در زون جنگلی صلاح الدین کلا (منطقه حفاظت شده البرز مرکزی شمالی) در حدفاصل پارک جنگلی سیسنگان و ونوش در دریاچه طبیعی دشت ممرز، به دلیل عدم دسترسی آسان وضعیت مطلوبی از وزغ‌ها در حال جفت‌یابی مشاهده شد اما در دریاچه عباس‌آباد بهشهر به دلیل تردد خودروها به سمت دریاچه تلفات جاده‌ای نیز مشاهده شد همچنین بازدید و آماربرداری از دریاچه شورمست، آویدر و الیمالات و آب بندان‌های مرتفع هیرکانی انجام شد.

آغاز پایش زیستگاه‌های وزغ تالشی در حوزه دریای خزر

آغاز پایش زیستگاه‌های وزغ تالشی در حوزه دریای خزر

امید می‌رود با تدوین برنامه عمل این گونه، شناسایی تهدیدات پیش رو و اجرای برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت با همکاری سمن‌ها، مشارکت جوامع محلی و مدیران مراکز گردشگری به زودی شاهد بهبود روند جمعیتی این گونه‌ دوزیست در زیستگاه‌های از دست رفته باشیم.

لوگو عصر مکران

اخبار محیط زیست سواحل مکران را از اینجا دنبال کنید