سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه از توافق اخیر بین دولت افغانستان و طالبان استقبال و ابراز امیدواری کرد مذاکرات مستقیم بین دو طرف برای حل و فصل مسالمت آمیز مسائل این کشور هرچه زودتر آغاز شود.

به گزارش پویش خبر، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه روز پنجشنبه در نشست خبری هفتگی گفت: با رضایت یادآور می شویم که گروه های تماس دولت افغانستان و گروه طالبان در مورد تشریفات مذاکرات بین افغان توافق کردند و نمایندگان دو طرف این توافق را اعلام کردند.

وی افزود: متاسفانه اقدام های مقدماتی در این باره سه ماه طول کشید. ما از دولت افغانستان و گروه طالبان می خواهیم همه مراحل برای آغاز مذاکرات بین افغان را به پایان برسانند و به مذاکرات مستقیم برای حل و فصل صلح آمیز مسائل افغانستان بپردازند.

به گزارش ایرنا، مذاکرات صلح دولت افغانستان و گروه طالبان ۲۲ شهریورماه در دوحه به صورت رسمی آغاز شد. دو طرف به تازگی از نهایی شدن چارچوب مذاکرات خبر می‌دهند و بررسی مشکلات اصلی که رسیدن به توافق صلح خواهد بود، پس از آن آغاز می‌شود.

آمریکا و غرب درباره اقدام های خود در افغانستان گزارش دهند

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در مورد خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان نیز یادآورشد که از اعلام تصمیم مقام های آمریکایی تا اقدام مشخص آنها فاصله زیادی وجود دارد. ما از شرکای آمریکایی اطلاعات در این زمینه خواهیم گرفت تا وضعیت روشن شود.

وی ادامه داد: آمریکا و نیروهای این کشور در افغانستان به اختیار خود حضور ندارند و تحت ماموریت شورای امنیت اقدام می کنند.

زاخارووا گفت: می خواهیم بدانیم آنها در طول سالهای حضور در افغانستان چکار کردند و بدون مسخره کردن می خواهم بگویم چه موفقیت هایی بدست آوردند چون در آن کشور وضعیت بسیار دشوار است و قربانیان انسانی زیادی چه در بین نظامیان و چه ساکنان غیرنظامی وجود دارد.

وی افزود: چه تعداد جرایم در مدت حضور نیروهای غربی در افغانستان رخ داده و از افکار عمومی پنهان شده است. آنها باید بیایند درباره اقدامات خود گزارش دهند. در شورای امنیت باید رایزنی صورت گیرد و جامعه جهانی که مجوز عملیات در افغانستان داده است حق دارد بداند در این کشور چه کارهایی انجم گرفته است.

  • منبع خبر : ایرنا