پویا محمودیان« معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی» گفت: از نیمه دوم سال 97 تا پایان سال 98 حدود 37 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل حوزه صنایع دستی اعطا شده است.

به گزارش پویش خبر، در سال گذشته ۲۷۳ میلیون دلار حجم صادرات صنایع دستی از مبادی رسمی گمرکی و ۲۵۰ میلیون دلار نیز توسط گردشگران و به صورت چمدانی بوده است که در مجموع ارزش این صادرات به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار می‌رسد. از سوی دیگر بخش زیادی از هنرمندان و فعالان حوزه صنایع دستی را زنانی تشکیل می‌دهند که سرپرست خانوار هستند. حوزه ای که عملا بواسطه  رفع موانع آن می توان بسیاری از معضلات کشور را برطرف کرد و در این روزهای کرونایی این حوزه بیش از پیش نیازمند کمک مسئولین است.

پویا محمودیان«معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی»، گفت: پس از شیوع کرونا با توجه به این که کسب و کار حوزه صنایع دستی با موانع زیادی رو به رو شد بسته‌های حمایت در این حوزه برای برخی افراد در نظر گرفته شد تا اندکی از سختی‌های رکود کاسته شود. در همین راستا دولت به صنایعی که به نحوی به تولید و فروش صنایع دستی مرتبط بوده اند تسهیلاتی اعطا کرد.

او افزود: از سوی دیگر نیز بنیاد برکت تسهیلاتی با سود ۴ درصد به صاحبان مشاغل اعطا کرد. بنیاد احسان، سازمان اقتصادی کوثر و آستان قدس رضوی نیز به این عرصه پیوستند و از ظرفیت‌های مالی آن‌ها در اعطای تسهیلات به خوبی استفاده شد. در این عرصه مجموعه‌هایی که بیشترین آسیب را دیده بودند شناسایی شدند و در اولویت قرار گرفتند.

محمودیان با اشاره به جزئیات تسهیلات ارائه شده گفت: از نیمه دوم سال ۹۷ تا پایان سال ۹۸ ، سی و هفت میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل حوزه صنایع دستی اعطا شد. این وام‌ها با سود ۱۰ درصد واگذار و ۶ ماه نیز تنفس به دریافت کنندگان اعطا شد. دولت نیز قصد دارد تا با وام‌های ۱۲ درصد مشاغل صنایع دستی را از بحران خارج کند.

این مسئول حوزه صنایع دستی با اشاره به نحوه سنجش کارگاه‌های آسیب دیده اظهار کرد: بنیاد برکت نیز تسهیلات متغیر با کارمزد ۴ درصد و بازپرداخت ۵ ساله به این مشاغل اعطا کرد. این افراد از سوی معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی معرفی شده و شرایط آن‌ها نیز سنجیده می شود.

او گفت: چندی پیش جلسه‌ای با معاون اول رئیس جمهوری داشتیم و مقرر شد حمایت از صادرکنندگان غیر نفتی در دستور کار باشد و طبق همین مصوبه توسعه صادرات صنایع دستی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

این مقام مسئول در وزارت میراث فرهنگی تاکید کرد: در همین زمینه تسهیلاتی به صادرکنندگان اعطا خواهد شد و با برگزاری نمایشگاه‌هایی به بازاریابی در این عرصه کمک می‌کنیم اما برای اجرای آن‌ها منتظر پایان یافتن شیوع کرونا هستیم.

او ادامه داد: در همین زمینه به‌دنبال استفاده از فضای مجازی هستیم تا در این بحران‌ها فروش این قبیل اقلام متوقف نشود و شرکتی که در احمدآباد مستوفی نیز به بهره‌برداری رسید در فروش مجازی قرار است تا با ظرفیت بالا به فعالیت بپردازد.

محمودیان در پایان با اشاره به اهمیت حوزه صنایع دستی اذعان کرد: فعالان حوزه صنایع دستی سرمایه ملی کشور محسوب می‌شوند و به همت آن‌ها ایران سومین تولید کننده صنایع دستی در جهان شده است. صنایع دستی جز ۱۳ شغلی بود که به نظر ستاد ملی کرونا آسیب زیادی دید و دولت برای آن بسته‌های حمایتی تدوین کرد.