کارشناسان علت اصلی افزایش قیمت کاغذ در بازار را افزایش نرخ ارز و عدم تایید ارز تخصیصی برای واردات کالای جدید از سوی بانک مرکزی عنوان کرده‌اند

به گزارش پویش خبر،روندافزایشی قیمت کاغذ همچنان ادامه دارد و امروز نیز بازار کاغذ با افزایش قیمت‌ها مواجه شده است،این در حالیست که تقاضای چندانی برای کاغذ در بازار وجود ندارد و عده‌ای از فروشندگان و واردکنندگان کاغذ به بهانه افزایش نرخ ارز کاغذهایی را که از ماه‌ها قبل وارد کشور شده است،‌ را با قیمت‌های بالاتر می‌فروشند.

بر این اساس قیمت هر بند کاغذ چاپ و تحریر ۷۰ در ۱۰۰ با گرماژ ۷۰ گرم به مبلغ ۳۸۰ هزار تومان معامله شده است‌، که نسبت به هفته گذشته با ۱۰ هزار تومان افزایش روبرو بوده است.

افزایش قیمت در سایر انواع کاغذ نیز ادامه دارد،‌ کاغذ روزنامه کیلیویی ۱۰ هزار تومان و کاغذ گلاسه نیز ۱۹ هزار تومان معامله شده است همچنین مقوای پشت سفید و مقوای پشت طوسی نیز به ترتیب ۲۰ هزار تومان و ۱۷ هزار تومان معامله می شود.

کارشناسان علت اصلی افزایش قیمت کاغذ در بازار را افزایش نرخ ارز و عدم تایید ارز تخصیصی برای واردات کالای جدید از سوی بانک مرکزی عنوان کرده‌اند‌، در حالی که کاغذهایی که با دلار پایین به کشور وارد شده،‌امروز با نرخ جدید دلار عرضه می‌شوند.

بر این اساس احمد شریفان نائب رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا افزایش ناگهانی قیمت در بازار کاغذ را با توجه به عدم برگزاری نمایشگاه کتاب تهران و تعطیلی مدارس بیشتر حاصل جنگ روانی می‌داند و می‌گوید:‌ تا زمانی که ثبت سفارش‌ها برای واردات تایید نشود‌، وضعیت بحرانی ادامه خواهد داشت.

با توجه به توقف تاییده ارز نیمایی و ارز دولتی برای واردات کاغذ چاپ و روزنامه موجب شده تا نظم نسبی بازار کاغذ برهم بخورد، حالا خبر از عرضه ارز نیمایی به قیمتی بالاتر از ارز آزاد در سامانه نیما به گوش می رسد.

پیش از سه ماه است که  ارز نیمایی واردات کاغذ  توسط بانک مرکزی تائید نشده است،با توجه به شرایط خاص کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا و مشکلات اقتصادی ناشی از آن ممکن است وضعیت به شرایطی که در سال ۹۷ونیمه اولی سال۹۸ روبه رو بودیم باز گردیم.

  • نویسنده : فاطمه علیپور ابنوی