مدیریت غیر اصولی و ناکارآمد و همچنین عدم نظارت صحیح بر معاملات و نقدینگی بسیار زیاد و ورود شرکت های دولتی در بازار سرمایه می‌تواند منجر به خروج سرمایه شود.

به گزارش پویش خبر، با توجه به دستور حسن روحانی رئیس جمهور ایران و عزم جدی دولت که میخواهد باقیمانده سهام عدالت در عید غدیر و ۲۲ بهمن آزاد شود و مردم بتوانند آزادانه تر برای مسائل مالی و اقتصادی خود تصمیم بگیرند بر آن شدیم تا بررسی کنیم که انتقال اموال دولتی در بورس چه تاثیری در زندگی ما مردم دارد.
بیشتر تحلیل گران اقتصادی ایران باین نظر موافقند که این رویه و مسیری در جهت تقویت شرکت ها و کارخانجات توسعه محور و صنایع تولیدی می باشد و میتواند توسعه اقتصادی را ارتقاء دهد؛ تولید را افزایش دهد و در نتیجه جهش تولید و بازار سرمایه کارآمد تر شود و حرکت نقدینگی به طرف بورس باعث جهش تولید در در شرکتها و صنایع توسعه محور خواهد د شد.
سوال اینجاست : برای جبران کسری نقدینگی دولت که در اثر تحریم های اقتصادی و شیوع ویروس کرونا و تبعات مالی و اقتصادی آن؛ و همچنین کاهش قیمت نفت و … به وجود آمده؛ عرضه سهام شرکت ها و اموال دولتی در بازار سرمایه تا چه اندازه میتواند تاثیر گذار و گره گشا باشد؟
در اینجا دو نکته حائز اهمیت است:
۱) رشد و سودآوری بورس از شکل حبابی و غیرمنطقی خارج شود و بنا بر کار آمدی آن باشد و به دلائل غیر واقعی رشد نکند و با متعادل سازی عرضه و رشد منطقی‌سهام هیجانات کاذب را کنترل کرد تا سرمایه گذاران بلند مدت فکر کنند و به دنبال بازدهی معقول و سود بلند مدت باشند.
از آنجا که پول ها و سرمایه‌های سرگردان مردم در سایر بازارهای سکه طلا و ارز و … می‌تواند به بورس جذب شود این امکان را ایجاد می‌کند که نقدینگی مناسبی برای فعالیت های اقتصادی و زیر بنایی در جهت ایجاد اشتغال برای نسل جوان و و توسعه اقتصادی پایدار فراهم هم آورد.
۲) با مدیریت و نظارت دقیق و جدی و همه جانبه که از از جانب دولت و نهادهای ذیربط نظارتی بورس باید انجام شود و این حجم از ورود نقدینگی و جذب بازار سرمایه توسط اهرم های وزارت اقتصاد کنترل گردد همچنان با مدیریت صحیح و همه جانبه بتوانند اعتماد مردم و سرمایه گذاران را برای سرمایه گذاری بیشتر حفظ کنند.
از این رو مدیریت غیر اصولی و ناکارآمد و همچنین عدم نظارت صحیح بر معاملات و و نقدینگی بسیار زیاد در بازار سرمایه می‌تواند به فرار سرمایه گذاران خرد و کوچک و خروج آهسته نقدینگی از بازار سرمایه شود و این بازار رونق خود را از دست دست بدهد و جذابیت فعلی بازار شکل معکوس به خود بگیرد و با آسیب دیدن سهامداران خرد و قشر متوسطه جامعه که با پس انداز یا سرمایه زندگی خود به بازار‌‌ داد و ستد آمده‌اند آسیبی تاثیر گذار و و غیر قابل جبران به اعتماد مردم در نگاه به بازار سرمایه و بورس خواهد آمد.
از ماه های گذشته ‌بینی‌ها نشان میداد با افزایش تورم و وضعیت بازار و اقتصاد؛ افرادی که نگران افت ارزش پس اندازهای خود بودند و یا سرمایه‌های خرد و اندک داشتند در نتیجه افزایش قیمت دلار و نرخ مسکن؛ وارد شدن به این بازارها سخت شده و برای آنها جذابیت کمتری دارند وبا ورود این افراد و تزریق نقدینگی سرگردان آنها به بورس؛شاخص بازار سرمایه به سرعت رشد خواهد کرد.
باید منتظر ماند و دید که جریان مالی که به بازار سرمایه ورود پیدا کرده و همچنان هم روند افزایشی و صعودی دارد در مقابل کاهش احتمالی قیمت ارز و طلا و سکه چه واکنشی نشان خواهد داد؟

  • نویسنده : علی نامجو