باامضای قرارداد ساخت ۵۰ الکترو پمپ‌ انتقال نفت خام ازگوره به جاسک بین شرکت متن و سه شرکت ایرانی، طرح استراتژیک نفتی ایران برای دورزدن تنگه هرمز از طریق احداث خط لوله ۱۱۰۰ کیلومتری و ایجاد دومین پایانه نفتی بزرگ کشور دربندر جاسک در حاشیه دریای عمان سرعت گرفت.

به گزارش پویش خبر، براساس طرح خط لوله نفتی اولویت دار و استراتژیک گوره به جاسک قراراست روزانه یک میلیون بشکه نفت خام ایران را با یک خط لوله ۱۱۰۰ کیلومتری از پایانه نفتی گوره درشمال غرب استان بوشهر به غرب منطقه جاسک در ساحل دریای عمان منتقل کرده و بدین ترتیب تاسیسات نفتی جدیدی برای صادرات وپالایش نفت خام کشور در سواحل مکران ایجاد و این بخش مهم ومحروم کشور متحول شود.

مسیر این خط لوله به گونه ای است که درحاشیه ساحل خلیج فارس امتداد یافته و با عبور از تنگه هرمزبه بندر جاسک درحاشیه دریای عمان می رسد. بدین ترتیب ایران یکی از نخستین کشورهایی است که درحال کاهش اتکای عبور نفت خود از تنگه هرمز است چرا که با احداث خط لوله یادشده، جاسک به عنوان دومین قطب صادرات وپالایش نفت ایران تبدیل خواهدشد.

خط لوله نفتی گوره- جاسک بخشی از طرح استراتژیک ایران برای بارورکردن سواحل مکران درحاشیه دریای عمان است که برای احداث آن حدود ۲ میلیارددلار سرمایه گذاری خواهد شد و قرار است تا ۱۸ ماه آینده یعنی حداکثر تاپایان سال ۹۹ به بهره برداری برسد.

امضای ۳ قرارداد‌ ساخت ۵۰ الکتروپمپ‌ طرح ملی گوره – جاسک به ارزش تقریبی ۴۸ میلیون یورو که دیروز امضا و قول تامین مالی به موقع آن هم داده شد،گامی مهم درسرعت بخشی به اجرای این خط لوله ورفع نگرانی وزارت نفت از کمبود لوله های این پروژه بخاطر تحریم ها با استفاده از توان داخلی است.

این قراردادها دیروز درمراسمی با حضور وزیر و جمعی از مدیران ارشد وزارت نفت، بین تورج دهقانی مدیرعامل شرکت متن و مدیران عامل سه شرکت پمپ‌های صنعتی ایران، پمپیران و پتکو امضا شد.

قرارداد شرکت متن و شرکت پمپ‌های صنعتی ایران به ارزش تقریبی ۱۹ میلیون یورو و با هدف ساخت و خدمات پشتیبانی ۲۰ دستگاه الکتروپمپ امضا شد. همچنین شرکت متن و شرکت پمپیران قراردادی به ارزش تقریبی ۱۹ میلیون یورو و با هدف ساخت و خدمات پشتیبانی ۲۰ دستگاه الکتروپمپ امضا کردند . قرارداد شرکت‌های متن و پتکو هم به ارزش تقریبی ۱۰ میلیون یورو با هدف ساخت و خدمات پشتیبانی ۱۰ دستگاه الکتروپمپ امضا شد.

این سه قرارداد بخشی از قراردادهای طرح انتقال نفت خام از گوره به جاسک است. این طرح شامل احداث یک خط لوله ۴۲ اینچ به طول تقریبی ۱۱۰۰کیلومتر، پنج تلمبه‌خانه در مسیر آن، ۲۰ مخزن ۵۰۰ هزار بشکه‌ای به ظرفیت کل ۱۰ میلیون بشکه و تأسیسات دریایی برای صادرات نفت خام است.

درمراسم امضای این قراردادها، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت(متن) گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها فاز اول خط لوله انتقال نفت گوره – جاسک باید تا ۱۸ ماه آینده به بهره‌برداری برسد و صادرات و بارگیری نفت در بندر جاسک آغاز شود.

تورج دهقانی با اشاره به اینکه در این قرارداد تولید و تامین ۵۰ دستگاه پمپ برای طرح عظیم ملی انتقال نفت خام از گوره به جاسک در دستور کار قرار دارد، ساخت تاسیسات ذخیره‌سازی به ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه را هم مورد توجه قرار داد و گفت: در بخش دریا احداث اسکله و خط لوله دریایی و گوی شناور برای بارگیری هم در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه سرمایه لازم برای اجرای این طرح یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار است، تصریح کرد: تحت تاثیر تحریم‌ها تامین لوله از خارج با مشکل مواجه شد، اما با همت متخصصان این نگرانی رفع شده و شاهد رشد شتابان طرح خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ادامه داد: در طراحی اولیه قرار بود هر پمپ با قدرت ۶ر۵ مگاوات ساخته شود، اما وقتی متوجه شدیم توان تولید این پمپ‌ها در داخل وجود ندارد، ​قدرت پمپ‌ها را ۶ر۲ مگاواتی قرار دادیم تا امکان ساخت آن‌ها در داخل فراهم شود.البته برای نخستین بار است که پمپ‌ها با این سایز در کشور ساخته می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هم در این مراسم از تداوم روند امضای قراردادهای نفتی با پیمانکاران ایرانی خبر داد و گفت: به‌زودی ۹ قرارداد طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت با شرکت‌های داخلی امضا می‌شود. در این قراردادها ضمیمه‌ای با محور بهره‌مندی از توان تولید داخل وجود دارد.

مسعود کرباسیان به بخش‌های مختلف طرح انتقال نفت خام گوره – جاسک مشتمل بر احداث پنج تلمبه‌خانه به ارزش قراردادی ۱۴۳ میلیون یورو، احداث هزار کیلومتر خط لوله ۴۲ اینچ، احداث ۲۰ مخزن ۵۰۰ هزار بشکه‌ای برای ذخیره‌سازی نفت، ایجاد پایانه بزرگ نفتی در جاسک و … که همگی با اتکا به توان داخل انجام می‌شود، اشاره کرد و گفت: برآیند اجرای این طرح، رونق صنایع پایین‌دستی، اشتغال‌زایی و توسعه در منطقه مکران خواهد بود.

معاون وزیر نفت ادامه داد: این طرح از این حیث که در آن فعالیت‌های بی‌سابقه‌ای انجام می‌شود، بسیار حائز اهمیت است، چه در زمینه ساخت پمپ‌ها و چه در زمینه تولید ورق نیس که پیش از این در کشور تولید نمی‌شد و خرید آن هم به لحاظ مصرف دوگانه با مشکل مواجه بود، اما با اعتماد به تولیدکنندگان داخلی، امروز شاهد تحقق ساخت داخل در این زمینه هستیم. داخلی‌سازی این ورق‌ها از خروج حدود ۳۰۰ میلیون یورو ارز از کشور جلوگیری کرده است.

وی در ادامه با اشاره به بخش دیگری از طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک که بر مبنای آن قرار است سه گوی شناور به منظور پهلوگیری کشتی‌های غول پیکر(VLCC) در جاسک احداث شود، توضیح داد: شرکت نفت و گاز پارس مناقصه مربوط به این بخش را ظرف چند هفته آینده برگزار می‌کند و همانند برنامه‌ریزی صورت گرفته برای استفاده حداکثری از توان شرکت‌های ایرانی در بخش ساخت و تامین الکتروپمپ‌ها، در این بخش هم استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود داخلی مدنظر قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همچنین از اضافه شدن هشت گروه کالایی جدید به طرح بومی‌سازی ۱۰ گروه کالاهای کاربردی نفت در آینده نزدیک خبر داد.

براساس گزارش خبرنگار ما، وزیر نفت هم درمراسم امضای این قرارداد با تاکید بر اینکه ساخت کالای داخلی با جدیت پیگیری می‌شود، گفت: پمپ‌هایی که امروز شاهد امضای قرارداد ساخت آنها هستیم، پمپ‌هایی غول‌آسا هستند که شاید هر پمپ و الکتروموتور آنها نزدیک به ۱۴ تا ۱۵ میلیارد تومان ارزش دارد؛ بنابراین اینها بزرگ‌ترین پمپ‌هایی هستند که در کشور ساخته می‌شوند.

بیژن زنگنه با اشاره به بخش دیگری از این قرارداد که به موجب آن شرکت‌های فولاد اکسین خوزستان و فولاد مبارکه در حال تولید ورق عریض هستند و سرانجام این ورق‌ها به تولید لوله‌های ۴۲ اینچ منتهی می‌شود، افزود: ساخت این ورق‌ها که نسبت به نفت اسیدی و ترش مقاوم هستند، کار بسیار بزرگی است که در کشور در حال انجام است.

وی ادامه داد: همین که قرار است روزانه یک میلیون بشکه نفت خام به این منطقه منتقل و اسکله و پایانه صادرات نفت ایجاد شود، کار بزرگی است. از این ۸ر۱ میلیارد دلار، نزدیک به ۷۰۰ میلیون دلار تنها در منطقه جاسک سرمایه‌گذاری می‌شود که پروژه‌هایی شامل مخازن، اسکله، موج شکن و گوی‌های شناور است.

وزیر نفت تصریح کرد: البته به دنبال ایجاد این زیرساخت‌ها، پالایشگاه هم در آنجا ساخته می‌شود که هم‌اکنون با ساخت دو پالایشگاه در آنجا موافقت شده است و به دنبال آنها مجتمع‌های پتروشیمی هم می‌توانند احداث شوند، زیرا گاز به این منطقه انتقاّّل داده می‌شود تا صنایع بتوانند فعالیت کنند. به این ترتیب چهره این منطقه تغییر می‌کند و ما هم می‌توانیم به هدفی که می‌خواهیم برسیم.

وی دیگر اهداف اجرای این طرح را واگذاری بهره‌برداری از تلمبه‌ها به شرکت‌های سازنده حداقل برای پنج سال اعلام کرد و گفت: شرکت‌های سازنده باید خودشان بهره‌برداری از پمپ‌ها را انجام دهند و به ازای هر بشکه نفتی که انتقال می‌دهند پول بهره‌برداری می‌گیرند. این برنامه کلی ماست.

زنگنه با بیان اینکه در این شرایط با جدیت ساخت داخل را در طرح ۱۰ قلم کالای مورد نیاز صنعت نفت دنبال خواهیم کرد، گفت: این موضوع برای ما مهم است و اکنون در قراردادهای جدیدی که امضا می‌شود به صراحت قید می‌کنیم چه کالاهایی را باید از داخل تامین کنند. برای نمونه لوله‌های بدون درز همیشه جزو نیازهای وارداتی ما بوده است و هم‌اکنون استفاده از لوله‌های CRA( لوله‌های مقاوم به گاز ترش که درون چاه‌های پارس جنوبی استفاده می‌شود) یکی از تنگناهای ماست که قرارداد آن را امضا کردیم و خیلی خوب پیش می‌رفت، اما به دلیل تحریم‌ها دچار اختلال شد، ان‌شاء‌الله درست می‌شود، اما به هرحال لوله‌های بدون درز در اسفراین در برخی اندازه‌ها و قطرها ساخته می‌شود.

وی همچنین درحاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران اظهار داشت: باهدف تشویق مردم به استفاده از کارت هوشمند شخصی، مقدار سوختگیری با کارت جایگاه‌ها کاهش می‌یابد.

وزیر نفت در پاسخ به این پرسش که سوختگیری با کارت سوخت جایگاهداران به چه مقدار می‌رسد، گفت:میزان سوختگیری باکارت جایگاه ها از این پس ۱۵ تا ۲۰ لیتر خواهد بود که به‌زودی در جایگاه‌ها اجرایی می‌شود. البته تاکید می‌کنم این موضوع به معنای سهمیه‌بندی نیست و هر فردی با کارت شخصی خود می‌تواند به هر مقدار که می‌خواهد سوخت دریافت کند.

وزیر نفت با اشاره به اینکه کمتر از سه تا چهار درصد خودرو‌ها که شامل کمتر از یک میلیون نفر می‌شوند، کارت سوخت در اختیار ندارند، تصریح کرد: روزانه تقریبا ۳۵ هزار کارت جدید برای کسانی که کارت سوخت خود را دریافت نکردند، صادر می‌شود و همه صاحبان خودرو تا پایان مهر کارت هوشمند سوخت خواهند داشت، اما باید از آن استفاده کنند.

وی در پاسخ به اینکه کیفیت بنزین عرضه شده در تهران را چطور ارزیابی می‌کنید، تصریح کرد: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و همچنین سازمان ملی استاندارد، طی توضیحاتی کیفیت این بنزین عرضه شده را تائید کرده‌اند.

این عضو کابینه دولت درباره طرح انتقال نفت گوره – جاسک هم گفت: هر چند رقم کلی این قرارداد برای صنعت نفت رقم بزرگی نیست؛ اما این رقم برای شرکت‌های داخلی عدد قابل توجهی بوده و از سوی دیگر، این قرارداد جزو یک پروژه بزرگ است.

وی درباره طرح انتقال نفت گوره – جاسک هم گفت: کمتر از یک سال و نیم دیگر، حدود نیمی از این طرح به بهره‌برداری می‌رسد که در ادامه آن، شاهد طرح احداث پتروشیمی و پالایشگاه در منطقه جاسک خواهیم بود و به این ترتیب می‌توان گفت این اقدام، محوری‌ترین کار دولت برای توسعه منطقه جاسک بوده است.

زنگنه با اشاره به اینکه برای نخستین بار در کشور، شاهد تولید ورق‌های عریض مقاوم در برابر گاز ترش هستیم، اظهار داشت: پیش از پایان دولت دوازدهم، نفت و میعانات را به جاسک می‌رسانیم و در همین حال ۲۰ مخزن هم توسط یک شرکت داخلی که برنده مناقصه بود، در حال ساخت است و ما هم موظف هستیم نیاز‌های سازندگان داخلی را همانند ارز برطرف کنیم. این عضو کابینه دولت از سفر خود به روسیه هم خبرداد و افزود: برای شرکت در مجمع بین‌المللی انرژی و نشست وزارتی مجمع کشور‌های صادرکننده گاز (جی پی سی اف) به روسیه سفر می‌کنم و در مسکو با آقای نواک وزیر انرژی روسیه درباره همکاری‌های دو طرف گفتگو خواهیم کرد.

وی درباره اینکه آیا مشکل ایجادشده در صادرات نفت عربستان تاثیری بر صادرات نفت ایران داشته است، اظهار کرد: نه. من از ابتدا هم گفتم عربستانی‌ها به دلیل مسایل سیاسی موضوع حمله به آرامکو را خیلی بزرگنمایی کردند،درحالی که به ‌هیچ وجه اوضاع این‌گونه که عربستانی‌ها بزرگنمایی کردند، نبود.

اخبار سواحل مکران را از اینجا دنبال کنید.

  • منبع خبر : روزنامه اطلاعات