در دیدار معاون اول رئیس جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران با رئیس اجرایی دولت افغانستان بر اهمیت توسعه بندر چابهار به عنوان دروازه ارتباط اقتصادی افغانستان با سایر کشورهای دنیا تاکید شد.

به گزارش پویش خبر ، اسحاق جهانگیری در دیدار عبدالله عبدالله «رییس اجرایی دولت افغانستان» در حاشیه اجلاس شانگهای در ازبکستان، گفت: انتخابات یکی از نمادهای مردم سالاری است که امیدوارم پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و استقرار دولت قانونی و منتخب مردم این کشور، شاهد روند توسعه در این کشور باشیم و جمهوری اسلامی ایران نیز همانند گذشته از دولت منتخب ملت افغانستان حمایت خواهد کرد.

معاون اول رئیس جمهور همچنین روند صلح افغانستان را نیز موضوعی پراهمیت توصیف کرد و افزود: حضور دولت افغانستان به عنوان نهاد رسمی و منتخب این کشور در روند مذاکرات صلح بسیار پراهمیت است و دولت این کشور نیز باید در این مذاکرات نقش تعیین کننده ای داشته باشد.

دکتر جهانگیری با اشاره به تجربه برجام و پشت پا زدن آمریکا به تعهدات خود افزود: آمریکا پس از مدتها مذاکره، زمانی که برجام به نتیجه رسید همه چیز را بر هم زد و تعهدات بین المللی را زیر پا گذاشت.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به توافق صورت گرفته میان جمهوری اسلامی ایران، افغانستان و هند برای گسترش همکاری های اقتصادی و تجاری در بندر چابهار تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در اجرای این توافق اهتمام جدی دارد و هم بخش دولتی و هم بخش خصوصی آمادگی دارد سرمایه گذاری و اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد.

وی با تأکید بر اینکه افغانستان و هند نیز باید با جدیت بیشتر در این زمینه فعال شوند گفت: بندر چابهار می تواند زمینه ارتباط و تعامل هند با آسیای میانه را فراهم کرده و دروازه ای برای کشور افغانستان برای ارتباط با کشورهای مهم دنیا باشد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه پیش نیاز هرگونه تعامل و همکاری اقتصادی روابط و تعاملات بانکی است افزود: تهران و کابل باید بیش از پیش به دنبال گسترش مناسبات تجاری و اقتصادی باشند.

دکتر جهانگیری سند جامع همکاری میان ایران و افغانستان را به عنوان نقشه راه مهمی پیش روی مناسبات و روابط تجاری فیمابین دانست و گفت: مقدمات امضاء این سند جامع به خوبی پیش رفته و مراحل آخر خود را طی می کند که امیدوارم هرچه زودتر و پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نهایی شود.

عبدالله عبدالله«رئیس اجرایی دولت افغانستان» نیز در این دیدار با اشاره به روند رو به رشد مناسبات تجاری و اقتصادی تهران و کابل گفت: امیدوارم پس از اعلام نتایج انتخابات و استقرار دولت جدید موافقت نامه جامع همکاری های دو کشور نهایی شود.

  • منبع خبر : شاتا