سال گذشته حدود ۲۵ درصد کل ارز غیرنفتی از طریق معادن و صنایع معدنی تامین شد، در سه بخش اکتشاف، استخراج و فرآوری محصولات معدنی، هدف گذاری‌های عملیاتی انجام شد.

به گزارش پویش خبر، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت  در خصوص تامین ارز غیرنفتی ، با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما اعلام کرد: سال گذشته حدود ۲۵ درصد کل ارز غیرنفتی از طریق معادن و صنایع معدنی تامین شد و رشد زنجیره فولاد حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد بود و چشم انداز خوبی هم برای امسال داریم.

داریوش اسماعیلی افزود: ایران یکی از کشور‌های بسیار مستعد بخش معدن است،اگر بتوانیم از این ظرفیت خدادادی به خوبی استفاده کنیم، می‌توانیم رفاه و آسایش مردم را افزایش دهیم و جهت گیری‌های نظام تاکنون به این سمت بوده است.

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری بر لزوم تقویت اقتصاد مقاومتی تاکید کرده اند، یکی از اهداف، این است که اقتصاد ما بر روی پای خود بایستد و تحت تاثیر تحریم‌ها قرار نگیریم.

اسماعیلی تصریح کرد: پارسال یکی از سخت‌ترین سال‌های کشورمان از نظر شرایط تحریمی بود،اما با این حال در بخش معدن و صنایع معدنی نه تنها از تولید کم نشد بلکه به آن اضافه شد و به ویژه در زمینه فولاد، صادرات کشور افزایش یافت.

وی با بیان اینکه در وزارت صمت، در سه بخش اکتشاف، استخراج و فرآوری تولید محصولات معدنی، هدف گذاری‌های عملیاتی انجام دادیم، گفت: در بخش صنایع معدنی برای امسال حدود ۲۵ درصد افزایش تولید محصولات معدنی را هدف گذاری کردیم و در بخش اکتشاف هم حدود ۲۰ درصد به ذخایر قبلی خواهیم افزود.

معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: راهبرد ما این است که انتهای زنجیره را کامل کنیم.

اسماعیلی افزود: در چهار سال اخیر گروه آهن و فولاد در بورس ۱۴۸۰ درصد یعنی ۱۵ برابر افزایش داشت در حالی که کل بورس ۱۰۹۵ درصد یعنی حدود ۱۰ برابر رشد داشت.

وی ادامه داد: پارسال فروش فولاد مبارکه ۲۳ هزار و ۴۷۶ میلیارد تومان بود که سود عملیاتی آن ۱۱ هزار و ۹۳۴ میلیارد تومان و سود خالص آن ۱۲ هزار و ۲۳۱ میلیارد تومان و حاشیه سود عملیاتی آن ۴۷ درصد و نرخ رشد سود سالانه آن ۷۷ درصد بود.

اسماعیلی افزود:ذوب آهن اصفهان هم در این مدت ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان فروش و ۱۴۵۸ میلیارد تومان سود عملیاتی و ۷۴۵ میلیارد تومان سود خالص داشت و حاشیه سود عملیاتی آن ۱۴ درصد و نرخ رشد سود سالیانه آن ۱۳۱ درصد بود.

وی اضافه کرد: فولاد خوزستان هم در این مدت ۱۱ هزار و ۳۱۳ میلیارد تومان فروش و سه هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان سود عملیاتی داشت و سود خالص او هم سه هزار و ۱۵۵ میلیارد تومان و ۲۴ درصد حاشیه سود عملیاتی و ۷۳ درصد رشد سالانه داشت.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: صنعت فولاد ایران حدود ۳۷ میلیون متر مکعب گاز مصرف می‌کند و یارانه‌ای که از این بابت به مجموعه فولادی‌ها می‌رسد در حال حاضر با وجود قیمت پایین نفت، ۴ هزار و ۷۶۹ میلیارد تومان است و اگر قیمت نفت بین ۵۰ تا ۷۰ دلار در هر بشکه باشد این یارانه بین ۱۲ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان است و برق و آب هم این گونه است.

اسماعیلی افزود: آیا با وجود این یارانه ها، فولاد را باید به قیمت جهانی در داخل عرضه کنیم.