مجموعه داستان «پرنده از سر درخت پرید» به قلم جمال میرصادقی مشتمل بر داستان‌هایی واقع‌گرا و همچنین خیالی است که از سوی نشر پرسمان منتشر شده است.

به گزارش پویش خبر ، جمال میرصادقی از انتشار مجموعه داستان «پرنده از سر درخت پرید» خبر داد و گفت: داستان‌های این مجموعه هر دو گروه داستان‌های واقع‌گرا و خیالی را در برمی‌‌گیرند. بعضی از این داستان‌ها که حجم کمی هم دارند،‌ درگروه داستان‌های خیالی و برخی دیگر واقع گرا هستند.

این نویسنده و مدرس ادبیات داستانی در توضیح این دو گروه داستان عنوان کرد: ما دو نوع داستان داریم؛ خیالی و واقعی. در داستان‌های خیالی واقعیت‌های طبیعی و جسمانی و قانون‌های زمان و مکان فدای بازگویی و بازنمایی واقعیت بالاتری می‌شوند به بیانی دیگر نویسنده واقعیت‌های کوچک را نادیده می‌گیرد تا واقعیت بزرگتری و پراهمیت‌تری را نشان دهد. در داستان‌های کوتاه و بلند امروزی مثل داستان‌های گالیور و شخصیت‌های رمان دن کیشوت از سروانتس می‌دانیم که این شخصیت‌ها در جهان واقعی وجود ندارند و بالطبع حوادثی را که برای آن‌ها اتفاق می‌افتد نمی‌توانیم بپذیریم اما حقایقی که در لابه‌لای این حوادث غیرواقعی گنجانده می‌شوند در چشم ما کیفیت ما ماندگاری دارند و باور ما را جلب می‌کنند.


نویسنده «عناصر داستان» در توضیح داستان‌های این مجموعه خاطرنشان کرد: داستان‌های مجموعه « پرنده از سر درخت پرید»، «تحفه‌ای در دل»، «صدا از دور می‌آید»، «ملالی نیست»، «فاجعه» و «کوچه‌ای به نام بهشت‌رویان» داستان‌هایی واقع‌گرایند و داستان‌هایی مانند «پرنده از سر درخت پرید» و  «پری‌ها» خیالی‌اند. همچنین داستانی به نام « عشق، نام تو » ترکیب دو نوع داستان خیالی و واقعی است. 

میرصادقی در انتها گفت: داستانی به نام  «ورطه» در این مجموعه هست که جنبه فلسفی دارد و از منظر اگزیستانسیال به سرنوشت انسان و مساله اختیار نگاه کرده است.

گفتنی است؛ مجموعه داستان «پرنده از سر درخت پرید» نوشته جمال میرصادقی به تازگی از سوی نشر پرسمان منتشر شده است. 

  • منبع خبر : ايبنا