مدیر پروژه جشنواره فروش اینترنتی رمضان گفت: از چند روز گذشته زیرساخت‌های لازم برای جشنواره رمضان مهیا شده است و ظرف مدت کوتاهی۴۰ کسب و کار الکترونیکی برای حضور در این بستر ثبت نام کردند.

به گزارش پویش خبر، «سید صدرالدین نورالدینی» با بیان این مطلب در خصوص جشنواره اینترنتی رمضان،  افزود: در چند روز گذشته مشغول نهایی‌سازی زیرساخت‌های مورد نیاز برای دور جدید جشنواره بودیم و در آینده با اطلاع رسانی‌های گسترده و آغاز تبلیغات تلویزیونی می‌توانیم آمار دقیقی از فروش و استقبال کاربران را اعلام کنیم.

وی در خصوص تهیه زیرساخت مورد نیاز برای جشنواره فروش اینترنتی رمضان که از طریق درگاه bahar۹۹.ir در دسترس است گفت: برای این زیرساخت از امکانات مجموعه وزارت صمت و شرکت مگفا استفاده کردیم. البته برای قدم های بعدی نیاز به توسعه بسترهای ارتباطی است.

مدیر پروژه جشنواره فروش اینترنتی رمضان چگونگی شکل گیری این جشنواره افزود: جشنواره رمضان پس از دو مرحله اجرای جشنواره بهاره مجازی از  تاریخ۲۳ تا۲۹ اسفند و پس از آن «پویش از خانه بخریم» از ۱۶ تا ۳۱ فروردین طراحی و اجرا شد.

نورالدینی یادآور شد: در واقع جشنواره رمضان با هدفی ویژه و مسیری مستقل بعد از اجرای دو مرحله قبلی جشنواره طراحی و اجرا شده است. این جشنواره اقلام پر مصرف از جمله خرما، زولبیا، بامیه، آش و حلیم را پوشش می دهد و در گام های بعدی کالاهای دیگر پرمصرف روزانه مردم را به این سبد کالایی اضافه خواهیم کرد.

وی افزود: متولی جشنواره بهاره مجازی وزارت صنعت، معدن و تجارت بود که به تنهایی و به سرعت واحدهای صنفی که به واسطه کرونا، کسب و کارشان دچار بحران شده بود را ساماندهی و بسترهای فروش اینترنتی را برای‌شان فراهم کرد.

مدیر پروژه جشنواره فروش اینترنتی رمضان با تاکید بر این که بسترهای مورد نیاز برای این کار از قبل آماده شده بود، اضافه کرد: در مرحله اول فروش اینترنتی بهاره نزدیک ۲۲۰هزار بازدیدکننده در چهار تا پنج روز داشتیم. بازدید نسبتا خوب بود و بزرگ ترین دستاوردی که در مرحله اول داشتیم هماهنگ شدن نگرش‌ها و چشم اندازهای تمام بازیگران اکوسیستم توسعه تجارت الکترونیکی کشور بود.

نورالدینی یادآور شد: نهادهای دولتی متفاوتی مانند وزارت صمت، ‌ وزرات ارتباطات، اقتصاد، راه و شهرسازی، ‌ نهاد صدا و سیما و تشکل های بخشخصوصی از جمله اتاق اصناف ایران، اتحادیه های صنفی مربوطه و همچنین اتحادیه کسب و کارهای مجازی در این اکوسیستم نقش آفرینی می کنند. اگر قرار است بحث تجارت الکترونیکی در کشور نهادینه شود نیاز به هم جمعی و مشارکت فعالانه تمامی ذینفعان وجوددارد که این نتیجه مرحله اول جشنواره بود.

وی ادامه داد: در مرحله اول هدف گذاری ما ایجاد بستر فروش اینترنتی برای واحدهای صنفی آفلاین بود. اتفاقی که به یکباره رخ نمی داد و نیازمندحرکت تدریجی بود تا ابزارهای مورد نیاز فراهم شود. در مرحله دوم نیز شورای سیاست گذاری جشنواره شکل گرفت و تحت عنوان  پویش از خانه بخریم ادامه پیدا کرد.

مدیر پروژه جشنواره فروش اینترنتی رمضان با بیان این که بر اساس برنامه‌ریزی قرار بود مرحله دوم جشنواره پس از فروش بهاره و با تنفس دو تا سه هفته ای آغاز شود، افزود: کمپین دوم را سریع‌تر از زمان برنامه‌ریزی شده برگزار کردیم چرا که «پویش از خانه بخریم» با همکاری وزارت ارتباطات و اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی آغاز به کار کرد. با درایت معاونت اقتصادی ریاست جمهوری با جشنواره ای که ما برگزاری آن را درنظر داشتیم تلفیق شد. ریاست شورای سیاست گذاری این رویداد نیز برعهده وزارت صنعت گذاشته شد.

نورالدینی خاطرنشان کرد: در مرحله دوم فروش اینترنتی فروشگاه‌ها و واحدهای صنفی به اجبار مصوبه ستاد ملی کرونا تعطیل بودند و عملا ما در این مرحله نتوانستیم مانند مرحله اول حمایت از کسب و کارهای آفلاین را پیگیری کنیم و بیشتر روی فروش کالاهای پر مصرف تمرکز کردیم.

وی تصریح کرد: در این مدت بالغ بر ۳۳۰ هزار بازدید کننده از سایت دیدن کردند. البته درباره فروش نمی‌توانیم آمار دقیقی ارائه بدهیم چرا که مشخص نیست چه تعداد از بازدیدها به خرید منجر شده و هنوز در حال دریافت اطلاعات هستیم.

مدیر پروژه جشنواره فروش اینترنتی رمضان یادآور شد: اما آماری که از فروشگاه های اینترنتی داشتیم نشان می‌دهد، فروش آن‌ها بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد رشد داشته است. البته دلیل رشد فروش کسب و کارها صرفا به واسطه جشنواره نبوده و شرایط کرونا نیز باعث رقم خوردن رشد شاخص‌های فروش توسط مردم شد.

نورالدینی تصریح کرد: برای جشنواره رمضان زیرساخت های خود را توسعه دادیم و اگر جشنواره فروش اینترنتی ادامه دار باشد نیاز به توسعه جدی زیرساخت ها داریم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر سه بازیگر اصلی در زمینه فروش اینترنتی داریم. یکی واحدهای صنفی آفلاین هستند که باید به آن ها اطلاع رسانی شود تا از بسترهایی که ایجاد شده استفاده کنند. دوم کسب و کارهای الکترونیکی که بستر فروش اینترنتی هستند وسرانجام بازیگران نهایی که مردم هستند و باید به این بستر اعتماد کنند. تمام سعی ما نیز این است که اعتماد مردم را به خرید اینترنتی ترغیب کنیم.

مدیر پروژه جشنواره فروش اینترنتی رمضان در خصوص فرآیند ثبت نام واحدهای صنفی در بستری که ایجاد شده است، ‌ گفت: ارتباط با درگاه bahar۹۹.ir به صورت رایگان است و فروشگاه‌های اینترنتی که بستر فروش را در اختیار واحدهای صنفی قرار می‌دهند، تخفیف‌ها و تسهیلات ویژه‌ای را برای استفاده کسب و کارها اعمال کرده‌اند.