نرم ‏افزار بوستان علاوه بر ساعت‏ها صرفه‏ جویی در زمان، راه حلی ساده و روان برای تنظیم برنامه هفتگی و ثبت انواع کلاس‌های درس است.

پویش خبر- در محیط دانشگاهی در آغاز هر ترم، نیرو و انرژی فراوانی برای برنامه‏ ریزی درسی صرف می‏شود که گاهی اوقات مشاهده می شود در بعضی گروه های آموزشی به چالشی برای مدیران گروه تبدیل می شود.

توانمندی و تجربه مدیرگروه و کارشناس در این مرحله به شدت بر کیفیت برنامه نهایی تهیه شده اثر می‏گذارد؛ گاهی تاثیر آن در ظاهر برنامه مشهود نیست و مشکلات آن در طول ترم و در حین اجرا نمایان می‏شود که منجر به نارضایتی اساتید و بعضا دانشجویان می شود.

در دنیای پیچیده امروز، اهمیت صرفه‏ جویی در وقت و زمان بر کسی پوشیده نیست. با اختراع کامپیوتر و پیاده ‏سازی نرم ‏افزارهای گوناگون راه برای استفاده هر چه بهتر‏ از وقت میسر شده است. نرم ‏افزار بوستان نیز یکی از همین برنامه‏ هایی است که علاوه بر ساعت‏ها صرفه‏ جویی در زمان، راه حلی ساده و روان برای تنظیم برنامه هفتگی و ثبت انواع کلاس‌های درس می‌باشد.

شرکت درایت پویان نسل آفتاب(دپنا) از جمله شرکتهای دانش بنیانی است که جهت تسهیل امور مربوط به برنامه ‏ریزی هفتگی دانشگاه‏ها، اقدام به طراحی و پیاده ‏سازی نرم ‏افزار «تنظیم برنامه هفتگی» با نام «بوستان» کرده است.

این نرم‏ افزار گامی نو در جهت ارتقاء کیفیت و دقت در تنظیم برنامه هفتگی برداشته است و خروجی آن همزمان با رعایت تمام محدودیت‏های تعیین شده، سعی در جلب رضایت اساتید، دانشجویان و مدیریت دانشگاه دارد.

به علاوه این نرم‏ افزار باعث تسهیل ارتباطات بین مدیران گروه‏ ها، کارشناسان، مسئولین دانشکده‏ ها و ارتباط آنها با معاونت آموزشی دانشگاه می‏شود که نتیجه آن یکپارچگی در زمینه تنظیم برنامه هفتگی خواهد بود.

اعمال کامل قوانین آموزشی دانشگاه در تولید برنامه هفتگی، استفاده مطلوب‏تر از منابع دانشگاه مانند وقت اساتید و فضای فیزیکی کلاس‏ها، حداقل بودن روزهای حضور هر استاد، امکان چیدمان دروس به صورت متقارن، حل مشکل کمبود کلاس با توجه به یکپارچگی برنامه کلاس‏ها، دریافت اطلاعات و برنامه ‏ریزی اتوماتیک برخی از قابلیت‏ها و ویژگی‏های این نرم افزار تنظیم برنامه هفتگی است.

اعمال کامل محدودیت‏های مورد نظر جهت بهسازی برنامه هفتگی اساتید و دانشجویان مانند ساعت حضور اساتید، حداکثر و حداقل ساعت تدریس اساتید در روز و ترم، کنترل روزهای حضور دانشجویان مقاطع مختلف، برگزاری کلاس‏های مشترک بین گروه‏های مختلف، به حداقل رساندن فاصله بین دو کلاس استاد و کنترل میزان ساعت حضور دانشجویان در یک روز از دیگر قابلیت های این نرم افزار می باشد.

ارائه چندین برنامه پیشنهادی جهت دادن حق انتخاب به دانشگاه، سهولت جابجایی برنامه اساتید بدون هیچگونه تداخل با رعایت کلیه محدودیت‏ها و قوانین مرتبط، دارا بودن یک رابط کاربری سازمان یافته و کاربرپسند، سازگار با نسخه‏ های مختلف ویندوز، سهولت مدیریت برنامه اساتید مشترک بین گروه‏ها، سهولت مدیریت دروس همزمان و سرویسی، قابلیت چیدمان دروس دارای چند استاد همزمان، قابلیت ارائه همزمان چندین گزارش مختلف مرتبط با برنامه هفتگی، قابلیت ذخیره نمودن داده‏ ها و استفاده مجدد از سوابق برنامه‏ ها از دیگر ویژگی هایی است که لزوم استفاده از این سامانه را در دانشگاههای کشور ایجاب می کند.

این سامانه که در طول ۷ سال توسط جمعی از برترین متخصصین حوزه نرم افزار پیاده سازی شده است توانسته علاوه بر دانشگاههای داخلی نظر دانشگاههای خارجی را به خود جلب کند که درنتیجه آن به زودی در دانشگاههای ایتالیا آغاز به کار خواهد کرد.