مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد خواستار کمک های مردمی به ویژه اهالی ۸ روستای نزدیک به ضلع شمالی منطقه حفاظت شده خائیز،بخشداران مرکزی، دهیاران و نیروهای مردمی بسیج برای مهار آتش شد و گفت: هم اینک بدلیل وسعت آتش، کمبود نیروی انسانی و امکانات دامنه حریق در حال گسترش است.

به گزارش پویش خبر، سید اسدالله هاشمی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا (کهگیلویه و بویراحمد) بیان کرد: حوالی ساعت ۱۹ روز گذشته تاکنون بخشی از جنگل های ضلع شمالی منطقه حفاظت شده خائیز دچار حریق شده است.

وی افزود: به محض اطلاع از وقوع این آتش سوزی محیط بانان شهرستان کهگیلویه به همراه تعدادی از قرق بانان منابع طبیعی برای مهار آتش اعزام شدند اما بدلیل وسعت آتش، کمبود امکانات و نیروی انسانی دامنه حریق درحال گسترش است و آتش سوزی همچنان در حال پیش روی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: به منظور مهار آتش نیازمند نیروی انسانی و تجهیزات لجستیکی هستیم و هماهنگی های لازم با سایر شهرستانهای همجوار برای پشتیبانی نیرو و امکانات در حال انجام است.

هاشمی بیان کرد: وزش باد شدید، صعب العبور بودن، وسعت زیاد منطقه و پراکندگی زیاد علوفه های مرتعی، در کنار کمبود نیروی انسانی و تجهیزات پشتیبانی در مهار نشدن و کنترل حریق نقش بسزایی دارند.

وی از دستگاه های اجرایی ، نیروهای بسیج ،مردم و دوستداران محیط زیست تقاضای کمک کرد و از هم استانی ها خواست به هر طریقی که می توانند به یاری طبیعت خائیز بشتابند.

منطقه حفاظت شده خاییز با مساحتی بالغ بر ۳۳ هزارو ۳۸۵ هکتار طی مصوبه شماره ۱۶۳ مورخ ۲۳/‏۱۰/‏۷۷‬ شورای عالی حفاظت محیط زیست در ردیف مناطق حفاظت شده کشور قرار گرفت.

پوشش گیاهی منطقه بلوط (گونه غالب) بنه، کلخنگ، بادام وحشی، ارژن، خوشک، گون، گیاهان دارویی و گونه‌هایی از خانواده گندمیان است و گونه‌های جانوری شامل: کل و بز، گرگ، کفتار، شغال، روباه، تشی، کاراکال، پلنگ و پرندگانی از جمله کبک، تیهو، بحری و دلیجه است.

شاخص‌ترین گونه جانوری این منطقه حفاظت شده خاییز کل و بز است که این منطقه را از مطلوب‌ترین زیستگاه‌های کل و بز کشور قرار داده است.