سرپرست امور اراضی کشور با اشاره به تغییر کاربری قابل توجه و گسترده اراضی ملی زراعی و باغی در سال‌های گذشته ، گفت : اراضی کشاورزی مازندران آخرین سنگر برای حفظ امنیت غذایی کشور است. صفدر نیازی افزود : حفظ اراضی کشاورزی مازندران با توجه به تغییر کاربری های گسترده زمین های باغی و زراعی کشور از نان شب واجب تر است و همه ما باید نسبت به رفع این چالش اقدامات لازم را انجام دهیم.

پویش خبر، مرتضی داوودی:

وی خاطر نشان کرد : اکنون مازندران ۴۱ درصد از برنج کشور را تامین می‌کند و در صورت تدوام تغییر کاربری و کاهش تولید در این حوزه، امنیت غذایی نقاط مختلف ایران به خطر خواهد افتاد.

سرپرست سازمان امور اراضی کشور با تاکید بر این که استان مازندران با توجه به تغییر کاربری اراضی کشاورزی در جنوب ایران آخرین سنگر برای حفظ امنیت غذایی کشور است، گفت : ۳۶۴ هزار پزشک، چهار میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار تهرانی، ۲۲ میلیون خانوار شهری ایران و ۲۰۰ دستگاه ملی و دولتی همگی می خواهند حداقل یک مسکن یا مجتمع در مازندران داشته باشند که این موضوع یک تهدید اساسی است و باید با جدیت و افزایش هماهنگی ها مقابل پدیده ویلا سازی و تغییر کاربری ها در این استان را گرفت.

نیازی تصریح کرد : امروزه سلبریتی ها با تبلیغات گسترده در فضای مجازی برای خرید و فروش ویلا نقش غیر قابل انکاری در تخریب اراضی ملی مازندران دارند که با نگاه فراقوه ای جلوی این آسیب را باید گرفت.
وی افزود : قوانین خوبی در مقابله با زمین خواری داریم اما در اجرا ناتوان هستیم که باید با تخصیص اعتبارات و رفع محدودیت ها، برای تحقق آیین نامه ها و مصوبات در این حوزه بکوشیم.

سرپرست سازمان امور اراضی کشور گفت : نظارت ماهواره ای عرصه های ملی در دستور کار است و بزودی این طرح در مازندران در گام اجرایی قرار خواهد گرفت که با این راهبرد به طورحتم مقابله با زمین خواری در این استان شدت خواهد گرفت.
وی افزود : اکنون بعد از مازندران در استان های تهران و البرز بیشترین زمین خواری را داریم و متاسفانه غارتگران در این مناطق بیشتر از نقاط دیگر کشور به جان اراضی ملی نقاط افتادند.
نیازی با عنوان این که حال اراضی کشاورزی ایران به هیچ عنوان خوب نیست، گفت : یک هکتار اراضی شالیزاری مازندران می تواند امنیت غذایی حدود ۶۰ تا ۷۰ نفر را در کشور تامین کند که باید با عزم ملی برای رفع مشکلات تغییر کاربری اراضی ملی و حفظ منابع خدادادی بکوشیم.