پرستو کاردگر انیماتور معتقدست جشنواره پویانمایی تهران با وجود جایگاهی که دارد ولی از تبلیغات کافی در فضای شهری و بین مردم برخوردار نیست.

پویش خبر– پرستو کاردگر کارگردان انیمیشن «ایکی» از برندگان دوره دهم جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران با اشاره به این‌که جشنواره پویانمایی به عنوان شروع سال تحویل جامعه انیمیشن شناخته می‌شود، گفت: همه فیلم‌سازان برنامه‌ریزی می‌کنند تا انیمیشن‌هایشان را به این جشنواره برسانند تا کارهایشان دیده شود.

وی با اشاره به تخصصی بودن دوسالانه پویانمایی تهران بیان کرد: در جشنواره‌های دیگر مانند جشنواره فیلم حسنات یا فیلم کوتاه تهران تنها در بخشی کنار فیلم‌های کوتاه زنده، مستند یا تجربی، انیمیشن هم به نمایش درمی‌آید در حالی که در جشنواره پویانمایی تهران منحصرا انیمیشن مهم است.

این انیماتور افزود: زمانی که به جشنواره فیلم «زی نبی» اسپانیا که جزو جشنواره‌های مهم و معتبر است، رفته بودم فیلم‌سازانی که در این جشنواره شرکت کرده بودند، همگی دوسالانه پویانمایی تهران را می‌شناختند و فیلم‌هایشان را برای جشنواره فرستاده بودند.

کاردگر با اشاره به ویژگی‌هایی که یک جشنواره را معتبر می‌کند، عنوان کرد: تداوم برگزاری یک جشنواره بسیار مهم است اما از آن مهم‌تر، رساندن جایزه به دست برندگان است. بسیاری از جشنواره‌ها به رساندن جایزه به دست برندگان متعهد نیستند اما جشنواره پویانمایی تهران این حسن را دارد که همیشه جایزه‌ها را به دست برندگان می‌رساند و از این نظر، این جشنواره بسیار معروف و شناخته شده است.

او درباره این‌که چرا هنوز بین مخاطبان و جشنواره پویانمایی تهران فاصله وجود دارد، توضیح داد: انیمیشن در ایران به عنوان مدیومی مختص کودک شناخته می‌شود به همین دلیل هنوز مخاطبان با این جشنواره ارتباط چندانی برقرار نکرده‌اند در حالی که در جشنواره انیمیشن کره که شرکت داشتم، تمام سالن‌های نمایش پر بود و مردم از هر سنی برای تماشای انیمیشن به جشنواره‌ آمده بودند.

کارگردان انیمیشن «ایکی» ادامه داد: حتی در حال حاضر وقتی به کسی می‌گویم کار انیمیشن انجام می‌دهم از من می‌پرسند یعنی برای تلویزیون کار می‌کنی؟ بسیاری هنوز این شناخت را ندارند که انیمیشن انواع مختلفی دارد و لزوما برای کودکان ساخته نمی‌شود.

او به نقش تبلیغات اشاره کرد و گفت: از طرف دیگر در همین چند جشنواره‌ای که شرکت کردم شاهد بودم که خیابان‌های اصلی و بزرگ شهر از تبلیغات و پوستر جشنواره پر شده بودند به طوری که حتی دورترین اشخاص هم از آن فضا با خبر می‌شدند. فکر می‌کنم اطلاع‌رسانی درستی درباره جشنواره پویانمایی تهران صورت نمی‌گیرد.

کاردگر در پایان درباره نقش دوسالانه پویانمایی در پیشبرد جامعه انیمیشن ایران بیان کرد: این جشنواره به نوعی شروع سال تحویل انیمیشن ایران است چراکه همه فیلم‌سازان برنامه‌ریزی می‌کنند تا انیمیشن‌هایشان را به این جشنواره برسانند. درواقع جشنواره پویانمایی انگیزه‌ای برای همه است چون فیلم‌هایشان در این جشنواره دیده می‌شود.

  • منبع خبر : اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون