فرآیند ثبت سفارش کالاهای وارداتی برای تولیدکنندگان، واحدهای تولیدی و صنعتی خارج از نوبت رسیدگی شده و تامین مواد اولیه، قطعات و انواع ماشین‌های تولیدی از مسیر سبز ثبت سفارش می‌شود.

 به گزارش پویش خبر، معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان فارس از ثبت سفارش کالاهای وارداتی  با اولویت تامین مواد اولیه به استان  فارس در ۴ ماه ابتدایی سال ۱۳۹۹ خبر داد.

سید رضا ساداتی با اشاره به ارسال پرونده های ثبت سفارش کالا به سازمان  صمت فارس گفت: در چهار ماه ابتدایی امسال، ۱۸۳۷ فقره ثبت سفارش واردات کالا به ارزش ۶۵۰  میلیون دلار در استان انجام پذیرفته است، که نشان‌دهنده ثبت ۲ درصدی ثبت سفارش‌های کشور در فارس است.

ساداتی تصریح کرد: فرآیند ثبت سفارش برای تولیدکنندگان، واحدهای تولیدی و صنعتی خارج از نوبت رسیدگی شده و تامین مواد اولیه، قطعات و انواع ماشین‌های تولیدی از مسیر سبز ثبت سفارش می‌شود.

وی افزود: عمده کالاهایی که از طریق این ثبت سفارش ها به استان وارد شده است شامل ماشین آلات و تجهیزات ، مواد اولیه مورد نیاز خط تولید واحدها، محصولات شیمیایی، مواد نساجی و مصنوعات ، اجزا و قطعات لوازم خانگی، محصولات فلزی، قطعات خودرو، مواد اولیه مربوط به تولید محصولات بهداشتی و شوینده و غیره می باشد.

به گفته وی میانگین زمان رسیدگی به پرونده‌ها سه روز می باشد و از لحاظ زمان رسیدگی به درخواست ها جزء ۴ استان برتر می باشیم همچنانکه در این مدت چهار ماهه تعداد ۳۲۳ فقره کارت بازرگانی در استان صادر و تمدید شده است که از این تعداد ۷۱ فقره صدور و  ۲۵۲  فقره نیز تمدیدی بوده است.

ساداتی اظهار داشت : برای واردات تمام کالاها طبق قانون باید مجوز ثبت سفارش کالا اخذ شود؛ متولی صدور این مجوز اداره مقررات واردات و صادرات سازمان توسعه تجارت است که زیرنظر وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت می‌کند.

گفتنی است : مراحل ثبت سفارش در گذشته به صورت دستی انجام می‌شد و از چهار اردیبهشت سال ١٣٩٧ طی بخشنامه سازمان توسعه تجارت ایران، سامانه ثبت سفارش جایگزین سامانه جامع تجارت ntsw.ir شد. 

جایگزین شدن این سامانه به منظور تسهیل و تسریع فرآیندهای ثبت واردات کالاهای مجاز به کشور توسط شخصیت‌های حقیقی و حقوقی واجد شرایط صورت گرفت تا یکپارچه‌سازی فرآیند ثبت کالا در دستور کار قرار گیرد.