مردم شیراز و شهرستان‌های استان فارس امسال تمام تلاش و سعی خود را برای کسب عنوان پایتخت کتاب و ربودن گوی سبقت از دیگر استان ها به کار بسته اند.

پویش خبر

شیراز کتاب میخواند شعاری است انتخابی در مسیر رسیدن به عنوان پایتخت کتاب ایران برای شهر شیراز،از این رو تلاش و گام بلند شیراز برای کسب عنوان پایتخت کتاب تا امروز ادامه داشته است و در این راستا شهرداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرمانداری ها تا جای ممکن همکاری کرده اند، کسب این عنوان برای شیراز و استان فارس که مهد شاعران و نویسندگان بزرگ است مسئولان مربوطه را به تلاشی عظیم واداشته است. به گفته ی مهدی امیدبخش، معاون فرهنگی و امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس: : آخرین فرصت جهت جمع بندی و ارسال مستندات شهرهای نامزدی عنوان پایتخت کتاب به دبیرخانه ششمین جشنواره ملی شهر دوستدار کتاب در تهران تا دیماه سال جاری می باشد.

امیدبخش افزود: تشکیل دبیرخانه شهر دوستدار کتاب با شعار ویژه هر شهر و با هدف هماهنگی و پیگیری اهداف و برنامه ها، یکی از شاخص های مهم جهت تحقق اهداف ستاد شهر دوستدار کتاب می باشد که باید با پشتیبانی اعضاء حقوقی و حقیقی و سایر دستگاه های فرهنگی شهرستان ها تشکیل گردد. معاون فرهنگی و امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس بیان داشت: اگر همه دستگاه های دولتی نقش خود را به درستی انجام دهند و بخش خصوصی نیز حضور پر رنگی داشته باشند احتمال موفقیت بیشتر خواهد شد.

در پیرو رسیدن به این عنوان رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهردار شیراز گشتاسبی راد گفت: شورای اسلامی شهر شیراز نیز مصوبه ای برای احداث باغ کتاب داشته است که جانمایی آن انجام شده و در حال طراحی می باشد و بزودی کلنگ زنی خواهد شد و همچنین ساخت نمادهای کتاب در سطح شهر شیراز با همکاری سازمان سیما منظر است. معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز ابراهیم گشتاسبی راد  وعده راه اندازی باغ فرهنگ در فرهنگ شهر شیراز و تبدیل آن به محلی برای فضای مطالعاتی و کافه کتاب داد و  با ابراز خرسندی از تشکیل کافه کتاب ها و امید به رونق آنها بیان کرد: در این مجموعه های فرهنگی، جوان های کتاب خوان جذب می شوند و محلی برای گفتگو و نقد کتاب خواهد شد.

 

قبل از آغاز هفته کتاب که با شعار حال خوش خواندن از ۲۳ آبانماه در سراسر کشور آغاز شد بود و تا ۵ آذرماه ادامه داشت و با هدف کسب عنوان پایتخت کتاب در روز ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۸آیین رونمایی از طرح «سفیر کتاب»، طرح جامع کتاب‌رسانی به مناطق عشایری استان فارس با حضور صابر سهرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس؛ روح‌الله بهرامی، مدیرکل امور عشایر فارس؛ علی‌رضا بهرام‌پور، مدیر آموزش و پرورش عشایری؛ روح‌الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس و ۳۱ سفیر کتاب فارس در سالن کتابدار برگزار شد. در این نشست علاوه بر تشریح شرایط این طرح، از لوگو سفیر کتاب و کیف های مخصوص ارسال کتاب به مناطق عشایری رونمایی شد.

صابر سهرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین رونمایی از طرح «سفیران کتاب» که به‌مناسبت هفته کتاب برگزار شد، گفت: کتابخانه‌های عمومی با اجرای برنامه‌های در حوزه عشایر، به جامعه‌ای وسیع و بزرگ خدمات‌رسانی خواهند کرد. وی با بیان اینکه اداره‌کل ارشاد فارس ۳ هزار جلد کتاب را برای توزیع در مناطق عشایری به سفیران کتاب خواهد داد، اضافه کرد: سفیران در جای جای استان خواهند بود و جاهایی که دسترسی به امکانات و منابع کمتر است، رسالت به دوش آن‌هاست تا حوزه کتابخوانی را گسترش دهند. مسئولان نیز پا به پای سفیران، ضروریات لازم را فراهم می‌کنند.

هر چند در گذشته این چنین فعالیت ها در استان فاس انجام می شده است اما کسب این عنوان همت همگانی را در گسترش کتاب خوانی طلبیده است در این راستا و در ایین رونمایی از طرح سفیر کتاب مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس روح الله منوچهری  با اشاره به اینکه پیش از این، طرح «ایل هم می‌خواند» در حوزه عشایر اجرا شد، افزود: ایل هم می‌خواند طرحی بود که مورد تقدیر کشوری قرار گرفت، اما پس از اجرا به‌صورت شایسته پیگیری نشد و امکان انتخاب کتاب برای عشایر کم بود و نیازهای اطلاعاتی عشایر را پوشش نمی‌داد. وی در مورد طرح سفیران کتاب اشاره کرد: . این طرح بیش از هفت هزار دانش‌آموز راتحت پوشش قرار می‌دهد. برای تمام افراد کارت عضویت صادر می‌شود و به‌صورت رایگان تمامی خدمات در اختیار اعضای طرح قرار خواهد گرفت که همراه این کارت می‌توانند از دیگر برنامه‌های اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس بهره‌مند شوند.

روح‌الله بهرامی، مدیرکل امور عشایر استان فارس نیز در  این ایین با تصریح اینکه فارس بیشتری جمعیت عشایری کشور را دارد، گفت: بیش از صد و پنجاه هزار نفر جمعیت عشایر استان فارس است که دوازده و نیم درصد از کل جامعه عشایر ایران را تشکیل می‌دهد، اما به دلیل پراکنده بودن عشایر، خدمت‌رسانی به آن‌ها کار دشواری است .عشایر هم در زمینه اقتصادی و هم در حوزه سیاسی و اجتماعی تأثیرگذارند، لذا اهمیت کار فرهنگی در عشایر بسیار زیاد است. آموزش عشایری سابقه طولانی دارد که حاصل آن رشد هزاران فرهیخته و دانشمند در جامعه عشایر بوده است.

همه ارگانها و مسئولان تلاش خود را در راستای کسب عنوان پایتخت کتاب میکنند و در این راستا در هفته کتاب که گذشت حجت‌الاسلام حسین امیدی، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد فارس  گفت: به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی و با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی، جذب جوانان و نوجوانان به کتابخانه مساجد، انس بیشتر عموم مردم به ویژه نسل جوان با کتاب و ترغیب به مطالعه کتب دینی و مفید برنامه‌های مختلفی در سطح کتابخانه‌های مساجد فارس در حال برگزاری است. وی با اشاره به ۶۸۰ کتابخانه فعال در سطح کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد ،گفت: یکی از فعالیت‌های کانون‌های مساجد فعالیت‌های کتابخانه‌ای است که در کنار برنامه‌های دیگر مذهبی و فرهنگی دنبال می‌شود و به ۲ صورت کتابخانه مخزنی و کتابخانه باز به علاقمندان خدمات ارائه می‌کند. و۳۸۲ کتابخانه مخزن‌دار  و ۲۹۸ کتابخانه باز شبستانی در سطح مساجد استان فعال است. در برخی از نقاط استان فارس به ویژه روستاها، کتابخانه‌ها و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد بسیار تأثیرگذار فعالیت دارند و نوجوانان و جوانان و نیز اقشار مختلف مردم از ظرفیت مساجد به عنوان محلی مطمئن و امن برای فعالیت و محل مطالعه استفاده می کنند. حجت الاسلام امیدی از اجرای طرح «شنبه های کتاب» در کانون های مساجد استان خبر داد و گفت: این طرح با هدف افزایش سرانه مطالعه و در قالب معرفی کتاب، خوانش کتاب و مسابقات کتابخوانی آغاز شده است و همزمان با سراسر کشور در کانون های مساجد فارس نیز در حال برگزاری است.

در طرحی دیگر برای کسب این عنوان ارائه اپلیکیشن قاصدک در جهت رفاه حال عموم شهروندان است، که امکان تخفیف را برای کاربران نیز فراهم کرده تا بتوانند به آسانی در این پویش و شبکه دوستدار کتاب همراهی کنند، کار با اپلیکیشن قاصدک بسیار آسان است و بعد از وارد شدن به وب سایتhttps://ghasedakapp.ir  می‌توانند به دنیایی از کتاب‌ها دسترسی داشت. این اپلیکیشن در حال حاضر برای گوشی‌های دارای سیستم عامل آندروید فراهم شده است و به زودی برای سیستم عامل Ios نیز قابل عرضه می‌باشد. همچنین یک پنل برای کتابفروشی‌ها و کتابخانه‌ها در نظر گرفته شده است تا بتوانند مدیریت کتاب‌ها و سفارشات کاربران را مدیریت کنند. در حال حاضر اپلیکیشن برای دو شهر شیراز و تهران آماده بهره‌برداری است و در فازهای پیشرو سایر شهرها نیز به آن متصل می‌گردند. طراحی و عملیاتی شدن این اپلیکیشن بیش از ۱۸۰۰ ساعت زمان برده و بیش از ۱۵۰۰۰ خط برنامه‌نویسی تا به حال توسط وحیدرضا نیازمند و سینا برازنده به همراه تیم مربوطه برای آن انجام شده است. از دیگر ویژگی‌های اپلیکیشن قاصدک استفاده از تکنولوژی Node Js است و از پایگاه داده nosql برای سرعت و بازدهی بیشتر استفاده می‌کند و برای کلان‌داده‌ها و پردازش آماری داده‌ها بسیار انعطاف‌پذیر عمل می‌کند. استفاده از سرور Nginx برای امکان دسترسی کاربران تا سقف ۵۰۰ هزار کاربر به صورت همزمان از دیگر ویژگی‌های سخت‌افزاری این برنامه است.هم اکنون اپلیکیشن قاصدک جایزه بهترین وب سایت، وبلاگ و اپلیکیشن را در ششمین جشنواره برترین‌های علم اطلاعات و دانش‌شناسی کسب کرده و در دو جشنواره ملی و جهانی دیگر به رقابت می‌پردازد.

و اما طرح جدید شبکه دوستداران کتاب در شیراز همکاری تاکسیرانی واتوبوسرانی بین شهری است که کتابخوانی را درسفرهای کوتاه برای مسافران فراهم کرده است. ، راننده گان تاکسی ها با ارتباط گسترده‌ای که با عموم مردم دارند،  می توانند نقش مهمی در این هدف داشته باشند، زیرا که بسیاری از شهروندان، بخش زیادی از زمان  خود را در وسایل حمل و نقل عمومی می‌گذرانند و کتابخوانی زمینه مناسبی را برای پر کردن اوقات آنها فراهم میکند. در این طرح ۳۰ اتوبوس درون‌شهری به‌منظور انتقال پیام‌های شهروندی با استفاده از ابزارهای فرهنگی و هنری به مانیتور مجهز شده‌اند، همچنین در۳۰ تاکسی به صورت آزمایشی با همکاری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز کتابخانه‌های سیار راه‌اندازی شده است.این کتابه به صورت شعر، طنز، تربیتی و داستان کوتاه انتخاب شده‌اند تا شهروندان در سفرهای کوتاه‌مدت بتوانند از آنها استفاده کنند.

در راستای این هدف و اجرای برنامه ها، در آذر۹۸ شورای ارزیابی پایتختی کتاب ،شهرها و روستاها و عشایر دوستدار کتاب، در استان فارس، سید آبادی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه مسئولان دفتر مطالعات و برنامه ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر امور روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، دبیرخانه کانون عالی فرهنگی هنری مساجد، نهاد کتابخانه ها و سازمان دهیاری ها و همیاریهای وزارت کشور به استان فارس  فینالیست دوره های قبل آمده اند آمدند تا در این مسیر از دست آوردها و شاخص ها و امکانات ترویج کتاب و کتابخوانی بازدید کنند.

برنامه های اجرایی در استان فارس مستند سازی و گزارش نویسی شده است و کار گروه تشکیل شده شامل اداره فرهنگ و ارشاد فارس، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری شیراز،نهاد کتابخانه ها،کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، تلاش و برنامه های خود را عملی که و در انتظار نتیجه برای کسب عنوان هستند. معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس مهدی امید بخش بیان داشت: این چهار نهاد با مدیریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس امسال، ضمن تفاهم‌نامه‌ای با اداره صنعت، معدن و تجارت نیز با همراهی صنعتگران و تولیدکنندگان و بهره گرفتن از ابتکارات و امکانات‌شان و همچنین حضور سازمان‌هایی همچون ورزش و جوانان به این امر دست یابند. مردم شیراز و شهرستان‌های استان  فارس  امسال تمام تلاش و سعی خود را برای کسب این عنوان و ربودن گوی سبقت از دیگر استان ها به کار بسته اند ، امید است این تلاش بعد از کسب این عنوان همچنان ادامه داشته و فرهنگ کتاب خوانی و مطالعه در میان مردم باقی بماند.

  • نویسنده : سحر علیپور تنگسیری