مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت درباره افزایش صادرات صنعت نساجی گفت: صادرات ما در صنعت نساجي سالانه به یک میلیارد دلار می رسد که از ابتدای سال 97 تاکنون به 890 میلیون دلار رسیده است.

پویش خبر– افسانه محرابی در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر با بیان این مطلب افزود: با توجه به محدودیت منابع ارزی و مشکلات واحدهای تولید صادرات در تامین ارز و واردات مواد اولیه، کل صنعت نساجی فرصت رشد را پیدا کرده است و دولت با تخصیص منابع و مواد اولیه با توجه به مشکلات و تحریم ها از صنعت نساجی حمایت کرده است.

وی تصریح کرد: در تبصره ۱۸ قانون بودجه ۹۷ تفاهم نامه ای به مبلغ ۲۱ هزار میلیارد تومان بین وزارت صنعت و سازمان برنامه بودجه برای سرمایه درگردش، بازسازی، نوسازی و تکمیل طرح های نیمه تمام انجام شد و طبق دستور وزیر صمت سرمایه در گردش صنعت پوشاک در اولویت کار است و عملیات اجرایی در حال انجام است که به زودی اجرایی می شود.

محرابی گفت: بعد از ۵ کمیسیون تشکیل شده قرار بود ۱۰ بند برای اجرا به قانون تبدیل شود که نیازمند همکاری بیشتر مجلس هستیم.

او افزود: با توجه به اینکه از اول تیر ماه ۹۷ ممنوعیت واردات پوشاک در دستور قرار گرفته است، واردات پوشاک اکنون به ۴ میلیون دلار کاهش یافته است اما صادرات ما از ۳۷ میلیون دلار در ۹ ماهه اول سال قبل، اکنون به ۴۸ میلیون دلار رسیده که در حوزه صادرات ۵۶ درصد رشد داشته است.

مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت درباره حمایت از صنعت پوشاک گفت: با پیگیری های انجام شده در وزارت صنعت، معدن و تجارت کارگروهی در مجلس تشکیل شد و برای حمایت از تولید به یک جمع بندی اساسی رسیده ایم.

محرابی ادامه داد: نرخ بهره بانکی، سهم بیمه کارفرما و مالیات بر ارزش افزوده در کارگروه بررسی شد. اصلاح نظام تعرفه ای مرتب رصد می شود و تعرفه ها بر اساس زنجیره تولید اصلاح می شود و ارتباط تنگاتنگ با تشکل ها برای اعمال تعرفه انجام می شود.

او افزود: با توجه به اینکه حمایت از صنعت نساجی و تولید یک بحث فرادستگاهی است، پیگیری تامین مواد اولیه انجام شده تا با همکاری و هماهنگی سایر دستگاه ها بتوانیم به تحول بزرگ در صنعت نساجی برسیم.

محرابی گفت: ماشین آلات در گمرک نمانده است و با تعهدات در صنایع مختلف نصب هم شده و مشغول کار هستند اما برای ماشین آلات صنعت نساجی منتظر مصوبه هیئت دولت هستیم که یا مابه التفاوت در گمرک پرداخت شود یا معاف شوند.

مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت افزود: موضوع قیمت و تامین مواد اولیه در کل صنعت نساجی و پوشاک هر هفته نظارت و رصد می شود. با توجه به شرایط خاص اقتصادی پیش آمده و فروش نقدی پارچه و منسوجات، سرمایه درگردش با اولویت پوشاک در وزارت صمت درحال پیگیری و اجرایی شدن است.

او در ادامه گفت: در جلسه ای که با مدیران تشکل ها داشتیم موضوع کالاهای نهایی از طریق منطقه آزاد حل شده است و ما با ورود پوشاک، کیف و کفش از مناطق آزاد مخالفت کرده ایم.

محرابی گفت: با ابلاغ وزیر ضوابطی برای بازرگان و تولید کننده در نظر گرفته شده و بر اساس چارچوب ثبت سفارش ها باید انجام شود.

مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت با اعلام اینکه از اول هفته جاری عملیات مبارزه با قاچاق پوشاک شروع شده و بابرندهایی قاچاق پوشاک برخورد می شود، افزود: کارگروهی برای ثبت برندها نیز از شنبه آینده فعال خواهد شد.