مالیات بر عایدی سرمایه سهام تنها بر سود عرضه شده از سوی شرکت به سهام داران تعلق می گیرد و بر سود ناشی از فروش سهام تعلق نخواهد گرفت.

به گزارش پویش خبر؛ علی‌رضا تاج‌بر عضو هیات مدیره کانون کارگزاران و تحلیل‌گر بازار سرمایه در یادداشتی به طرح مالیات بر عایدی سهام پرداخت.

او در این نوشته تاکید کرد: موضوع مالیات بر عایدی سرمایه نخستین بار نیست که مطرح می‌شود. طرحی که از سوی مجلس شورای اسلامی ارائه شده، به‌صورت عادی بوده و با قید فوریت نیست بنابراین‌ در صورتی که عزمی برای تصویب وجود داشته باشد یقینا به ماه‌ها زمان نیاز دارد.

یکی از راههای دریافت مالیات بر سود سرمایه، مالیات بر سود سهام و اوراق بهادار میباشد. سهامداران پس از فروش سهم خود، به میزان سود حاصل از فروش سهم خود مالیات بر عایدی سرمایه پرداخت میکنند. این نوع مالیات به دلیل شفافیت در خریدوفروش سهام به‌ سهولت قابل‌محاسبه و دریافت میباشد.
نظرات متفاوتی پیرامون گرفتن مالیات بر سود سرمایه از سود سهام وجود دارد، که در وهله ی اول احتمالا مردم را از سرمایه‌گذاری و مشارکت در بورس ناامید میکند.بنا بر این نظر؛ طریقه گرفتن مالیات بر سود سهام در کشورهای متفاوت؛ مختلف است.

بر این اساس با توجه به اینکه دولت موافق بازار سرمایه کشور است، بعید به نظر می‌رسد که مالیات بر عایدی سهام اعمال شود، زیرا مجلس به اهمیت بازار سرمایه در اقتصاد کشور پی برده و بار‌ها شاهد حمایت این نهاد از بازار سهام بوده‌ایم. به احتمال زیاد طی روز‌های آینده این طرح کارشناسی نشده رد شود چرا که در گذشته هم چنین موضوعاتی مطرح می‌شد اما در نهایت معلق می‌ماند، به هر حال شرایط فعلی نسبت به گذشته تغییر چندانی نکرده است.

با توجه به اینکه زمان زیادی نیاز است که طرح عادی به صحن مجلس راه پیدا کند قطعا با حمایت دولت و مجلس چنین موضوعی به فراموشی سپرده خواهد شد.

مدتی هست که نظرات مختلفی در مورد قراردادن بند دریافت مالیات بر عایدی سهام در پیش نویس طرح قانون مالیات بر عایدی سرمایه شنیده می شد. پیرو این موضوع ؛ عنوان میشود که مالیات بر عایدی سرمایه سهام تنها بر سود عرضه شده از سوی شرکت به سهام داران تعلق می گیرد و بر سود ناشی از فروش سهام تعلق نخواهد گرفت.با این کار شرکت ها به «افزایش سرمایه» به جای «تقسیم سود بین سهام داران» و در نتیجه افزایش تولید تشویق می‌شوند.

  • نویسنده : علی نامجو