تاریخچه عملیات اکتشافی در حوزه البرز مرکزی که بیش از ۳۰ هزار کیلومتر مربع از سطح استان مازندران را در بر می­گیرد به حدود ۷۸ سال بالغ می گردد.

به گزارش پویش خبر، نخستین عملیات اکتشافی در این حوزه وسیع در سال ۱۳۱۴ به هنگام احداث خطوط راه آهن سراسری در زیرآب صورت گرفت که منجر به بهره­برداری از معدن کنیج­کلا در این منطقه گردید و متعاقب آن نیز عملیات اکتشافی دیگری در محدوده فوق انجام شد که نهایتاً در سال ۱۳۵۰ به بهره­برداری قسمتی از معدن کارمزد در این حوالی انجامید.

شرکت ذغالسنگ البرز مرکزی دارای معدن ذغالسنگ گلیران و کارخانه ذغالشویی، آزمایشگاه ذغال در مجاورت کارخانه (در منطقه انجیر تنگه)، سایت اداری واقع در آزادمهر و یک مجتمع آموزشی-رفاهی واقع در خزرآباد ساری می­باشد.

این شرکت در راستای فعالیت خود هم اکنون ذغالسنگ کک شوی خام را از معدن گلیران ومعادن بخش خصوصی خریداری و پس از فرآوری در کارخانه ذغالشویی و تبدیل به ذغالسنگ کنسانتره بوسیله خطوط راه­آهن سراسری به کارخانه ذوب آهن اصفهان و توسط کامیون به کارخانه کک سازی زرند ارسال می­کند. برنامه فعلی تولید ذغال کنسانتره شرکت ۱۲۰ هزار تن در سال می­باشد.

پیگیری اجرای طرح­های اکتشافی شرکت (استل کنار، گردنه سر و امام زاده حسن) تا مراحل نهایی و اجرای طرح کک­سازی، طرح آماده سازی و تجهیز معدن کردآباد و همچنین کارخانه ذغالشویی جدید در شهرستان سوادکوه از دیگر فعالیت­های شرکت می­باشد.

(برای مشاهده تصاویر بزرگتر روی عکس‌ها کلیک کنید)