مخالفین٬ دولت و وزارت بهداشت ترکیه را به ناتوانی در توزیع ماسک رایگان متهم‌ کرده و معتقدند که حل نشدن معضل ماسک٬ می‌تواند موجب افزایش تلفات شود.

به گزارش پویش خبر از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم٬ بر اساس آمارهای رسمی اعلام شده از سوی فخرالدین کوجا٬ رقم بیماران مبتلا به کرونا در این کشور همسایه غربی ایران٬ به عدد ۷۰ هزار نفر نزدیک شد و شمار جان باختگان هم به ۱۵۱۸ نفر رسید. به این ترتیب٬ ترکیه همچنان یکی از ۱۰ کشور لیست جهانی بیشترین میزان ابتلا به ویروس کرونا است.

اگر چه وجود ۷۰ هزار بیمار مبتلا به کرونا٬ دولت ترکیه را نگران کرده٬ اما وزیر بهداشت این کشور از چند موضوع اظهار مسرت کرده است.

او اعلام کرده:

۱٫ترکیه در زمینه تست بیماران نه از نظر تجهیزات و کیت و نه از نظر نیروی انسانی و آزمایشگاه٬ مشکل خاصی ندارد و تاکنون نزدیک به نیم میلیون تست در این کشور انجام شده که رقم قابل توجهی است.

۲٫آمار مرگ و میر مبتلایان٬ در مقایسه با کشورهای دیگر٬ چندان نگران کننده نیست.

با این وجود٬ مخالفین بر این باورند که دولت٬ در زمینه مهار ویروس کرونا٬ کارنامه قابل دفاعی ندارد و باید گوش به حرف و توصیه دیگران هم بدهد.

مشکلی به نام ماسک

در شرایطی که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه٬ در میدان مبارزه با کرونا٬ از انتقادات و گلایه‌های مخالفین عصبانی شده و آنان را به ویروس تشبیه کرده٬ هنوز هم مساله مهمی به نام توزیع ماسک رایگان٬ توجه رسانه‌ها را به سوی خود جلب کرده است.

قرار بود به دستور شخص رئیس جمهور٬ کلیه شهروندان ۲۰ تا ۶۵ ساله ترکیه هر هفته ۵ عدد ماسک رایگان دریافت کنند و این ماسک‌ها٬ در درب منازل به آنها تحویل داده شود.

اما هر دو سیستم مجری این عملیات گسترده٬ یعنی دفاتر پست و تلگراف و تلفن و واحدهای پیشخوان دولت الکترونیک٬ در عمل نتوانستند ماموریت خود را انجام دهند. چرا که در کشور ۸۳ میلیون نفری ترکیه با ۸۱ استان و با قیمت سرسام‌آور بنزین و گازوئیل٬ حرکت هزاران خودرو اکیپ‌های توزیع‌کننده ماسک٬ هم از نظر تامین نیرو و هم از لحاظ هزینه‌های جاری٬ کاری دشوار است.

چالش توزیع ماسک رایگان در داروخانه‌ها

پس از آن که دفاتر پست و تلگراف و تلفن و واحدهای پیشخوان دولت الکترونیک٬ در عمل٬ در توزیع ماسک رایگان شکست خوردند٬ این بار نوبت به داروخانه‌ها رسید. دولت٬ فروش ماسک در داروخانه‌ها را کاملاً ممنوع کرده و اعلام شد که فروش ماسک٬ جرایم سنگین به دنبال خواهد داشت.

قرار شد وزارت بهداشت ترکیه٬ به تلفن همراه شهروندان پیامکی بفرستد تا بتوانند با استفاده از آن پیامک٬ از داروخانه٬ ماسک رایگان بگیرند. اما در نقل و انتقال پیامک و مدیریت خطوط مشکل ایجاد شد و حالا کم نیستند شمار شهروندانی که از یک سو به ماسک نیاز دارند و از دیگر سو٬ به خاطر عدم دریافت کد٬ نمی‌توانند از داروخانه ماسک بگیرند.

کارشناسان حوزه داروسازی و اتحادیه داروخانه‌داران معتقدند که اولاً توزیع یک عدد ماسک برای یک روز ناکافی است و هر شهروندی که از خانه بیرون بیاید دست کم به ۲ ماسک در روز نیاز دارد و دوم این که باید فروش ماسک با قیمت ناچیز در داروخانه‌ها مجاز شود.

داروخانه‌داران ترکیه همچنین معتقدند که یکی از نواقص عمده توزیع ماسک رایگان این است که کد پیامکی٬ فقط برای شهروندان ترکیه و بر مبنای کد ملی آنها اختصاص داده شده و به این ترتیب٬ میلیون‌ها مهاجر و آواره سوری٬ پاکستانی و افغانستانی از داشتن ماسک محروم می‌مانند و چنین چیزی برای حفظ سلامت شهروندان ترکیه بسیار خطرناک است.

چالش ماسک‌های سیاه

ماسک‌های سیاه که از پارچه‌های معمولی تولید شده و قابل شستشو هستند٬ این روزها در ترکیه هواداران بسیاری پیدا کرده است و از آنجایی که خرید و استفاده از آنها مقرون به صرفه ‌است٬ خیلی‌ها با ماسک سیاه از خانه بیرون می‌آیند.

 

اما پزشکان در این مورد هشدار داده و اعلام کرده‌اند که این اقدام کاملاً غلط و خطرساز است. آنان معتقدند که ماسک سیاه یا مشکی٬ فقط برای آن است که بر روی ماسک جراحی استفاده شود و به تنهایی هیچ فایدهای ندارد.

جنگ ماسک و نقاب در روزنامه‌ها

معضل در توزیع ماسک رایگان٬ به روزنامه‌های ترکیه هم کشیده شده است. روزنامه سوزجو از روزنامه‌های تند مخالف دولت٬ در روزهای گذشته٬ چندین بار در تیتر و عکس صفحه نخست٬ دولت را به ناتوانی و بی‌کفایتی متهم کرده است.

امروز همچنین روزنامه قرار از روزنامههای نزدیک به خط فکری عبدالله گل و احمد داوود اوغلو٬ در صفحه اول چنین تیتری به کار برد: هنوز معضل توزیع ماسک٬ حل نشده است.

اما روزنامه ینی آکیت از روزنامه‌های وابسته به اتاق فکر حزب عدالت و توسعه٬ امروز در گزارشی٬ اعلام کرده که فیلتر ماسک N95 به عنوان یک ماسک مهم و ارزشمند٬ به دست مهندسین ترک ساخته شده و این دانش و تولید بومی٬ افتخارآفرین است.

همچنین روزنامه‌های دیگر هوادار حزب عدالت و توسعه از این موضوع خبر داده‌اند که در حال حاضر در ترکیه٬ تولید روزانه ماسک٬ به رقم خیره‌کننده ۵ میلیون ماسک در روز رسیده و مشکلی وجود ندارد.

اما مخالفین٬ دولت و وزارت بهداشت را به ناتوانی در توزیع ماسک رایگان متهم‌ کرده و معتقدند که حل نشدن معضل ماسک در ترکیه٬ می‌تواند موجب افزایش تلفات شود.

یکی دیگر از ابعاد سیاسی و رسانه‌ای جالب موضوع ماسک در ترکیه٬ این است که در زبان ترکی استانبولی٬ برخلاف زبان فارسی٬ واژگان ماسک و نقاب٬ با دو کاربرد متفاوت وجود ندارند و برای هر دو منظور٬ از واژه انگلیسی ماسک استفاده می‌شود.

همین موضوع بهانه به دست رسانه‌های هوادار اردوغان داده تا برای تحقیر مخالفین٬ در مورد آنان چنین تیترهایی بزنند: «نقاب از چهره خائنین افتاد»٬ «خائنین نقاب را کنار بزنند» و ….

برای ارتباط مستقیم با گردانندگان سایت و ارسال اخبار ، مقالات ، نظرات، پیشنهادات و همچنین درج آگهی و یا تبادل لینک و بنر می‌توانید از ایمیل زیر استفاده نمایید.

puyeshkhabar@gmail.com