از آغاز شيوع ويروس كرونا تا اكنون ايالات متحد ،بيشترين گزارش فروش و خرده فروشي را در يك دهه تجربه كرده و باعث شده بدترين رشد اقتصادي را متحمل شود.

به گزارش سرویس بین الملل پویش خبر، نرخ بیکاری در ایالات متحده آمریکا به ۱۴٫۷%رسیده است و ۲۰٫۵میلیون نفر بر اثر شیوع ویروس کرونا وضربه اقتصادی ناشی از این ویروس(کووید١٩)شغل خود را از دست داده اند.

این افزایش باعث شد است نرخ بیکاری در آمریکا بدتر از هر زمان دیگری لقب بگیرد ، چرا که از آغاز شیوع ویروس کرونا تا اکنون ایالات متحد ،بیشترین گزارش فروش و خرده فروشی را در یک دهه تجربه کرده و باعث شده بدترین رشد اقتصادی را متحمل شود.

گفتنی است دو ماه پیش، نرخ بیکاری ۳٫۵ درصد بود و این به معنی پایین ترین سطح نرخ بیکاری در ۵٠ سال است.

اریکا گروشن،رئیس سابق دفتر آمار کار دولت بیان کرد:اقتصاد ایالات متحد آمریکا به حالت کما در آمده است و از این نظر در تاریخ بی سابقه است چرا که شیوع ویروس کرونا به شایع ترین فقدان مشاغل منجر شده است.

گزارشات وزارت کار، کاهش در هر بخش اقتصاد را نشان می دهد و این باعث شد که معیشت بسیار سخت و دشوار شود چرا که حقوق یک کارگر ۷٫۷ میلیون با کاهش ۴۷ درصدی روبرو شد است .کار فرمایان در آموزش و پرورش و خدمات بهداشتی ۲٫۵ میلیون موقعیت شغلی را کاهش داده اند.

وزارت کار آمریکا با بیان اینکه امیدوار است بتواند با این مشکل اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا بجنگد گفت: تا کنون پیش از سه چهارم افراد به صورت موقت از کار اخراج شده اند .

اقتصاد دانان نیز نسب به اینکه احتمال این وجود دارد که شیوع ویروس کرونا باعث شود تا با تغیرات زیادی روبه رو شوند هشدار دادند.

همچنین گفتنی است بحران اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا مخصوص به آمریکا نیست چرا که در انگلیس، بانک مرکزی درباره شدیدترین رکورد اقتصادی هشدار داده است همچنین کانادا روز جمعه اعلام کرد نرخ بیکاری در کانادا ۵٫۲ درصد در یک ماه گذشت افزایش یافته است.

دونالد ترامپ در این مورد اظهار داشت:۲۰٫۵ میلیون شغل از دست رفته در آمریکا جای تعجب ندارد چرا که انتظار آن را داشتیم و حتی با انتقاد بسیاری از دموکرات ها رو برو شدم و تنها کاری که میتوانم انجام دهم این است که شغل های از دست رفت را برگردانم.

در حالی که ایالات متحد شروع به لغو کردن برخی از محدودیت ها کرده اند، شروع مجدد و سرپا شدن اقتصاد به احتمال فراوان دشوار خواهد بود چراکه کارگران نگران شیوع ویروس کرونا و ابتلا به ویروس کرونا می باشند.

تانیا نیکو لاوسکا، دستیار حقوقی در نیویورک اظهار داشت: من مطمعن نیستم که چه اتفاقی در آیند در انتظار ایالات متحد میباشد.

همچینین قابل توجه است تعداد افراد شاغل و یا جویای کار،از ماه گذشت ۲٫۵ درصد کاهش یافت است و به پایین ترین سطح خود از سال ۱۹۷۰ تا به اکنون رسید است و به طور کلی بالاترین نرخ ثبت شد در سال ۱۹۴۸بود است،این درحالی است که بیشترین گزارش کاهش شغل در یک ماه در سال ۱۹۳۹ بود است.

همچنین رابرت آلستر، رئیس خدمات سرمایه گذاری در مدیریت مالی آمریکا اعلام کرد مقیاس این چالش رکود اقتصادی نمی تواند پیش از حد باشد.

تاکنون در آمریکا ۱٫۲۸۳٫۸۴۶ نفر به ویروس کرونا مبتلا شداند و ۷۷٫۱۷۸ نفر از این آمار جان باخت اند همچنین ۱۹۸٫۹۹۳ هزار نفر از این امار بهبود یافت اند.

 

  • نویسنده : امير فرجام