باید تلاش کنیم میزان بهره‌وری یا همان توجه به نیروی انسانی، تشویق و تسهیل در ایجاد نقدینگی برای بنگاه‌های کشاورزی، صنعتی و خدمات بالا رود تا میزان خروجی ما به لحاظ کیفیت نسبت به ورودی افزایش چشمگیری داشته باشد.

به گزارش پویش خبر، در فراز و نشیب تحولات اقتصادی، صنعتی و تولیدی جوامع، نیروی کار به یکی از مولفه‌های بسیار تعیین کننده تبدیل شد، نیرویی که با نقش آفرینی سازنده و صحیح آن، ارزش افزوده فزاینده‌ای در سایه فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی حاصل می‌شود، کیفیت کالا با ارتقای قابل توجهی همراه می‌شود و با دستیابی به چنین موفقیتی، زمینه و بستر رقابت پذیری در بازار‌های داخلی و حتی بین المللی، به نحو شایسته و مطلوبی فراهم می‌شود.

رهبر انقلاب اسلامی در پیامی به‌ مناسبت آغاز سال ۱۳۹۹ به ارزیابی میزان پیشرفت شعار  رونق تولید پرداختند و با تأکید بر اینکه باید با کار ده برابری، تولید به جایی برسد که در زندگی مردم اثر بگذارد، افزودند: مسائل اقتصادی کشور متعدد است از جمله «اصلاحات بانکی، گمرکی و مالیاتی» و «بهبود فضای کسب‌وکار» اما نقش تولید بی‌همتا است و با راه افتادن تولید و استفاده از بازار فروش ۸۰ میلیونی در داخل و ضمناً ارتباط با فروش و بازارهای خارجی، مشکلات اقتصادی قطعاً پایان می‌یابد و تحریم‌ها به نفع کشور تمام خواهد شد. ایشان با تاکید بر نیاز قطعی کشور به تولید، سال ۹۹ را سال «جهش تولید» نامگذاری کردند و خطاب به دست‌اندرکاران تأکید فرمودند: جوری عمل کنید که با جهش تولید، تغییری محسوس در زندگی مردم به‌وجود آید.

نامگذاری امسال و سال‌های قبل از سوی  رهبری، نشان‌دهنده عزم نظام برای ارتقاء اقتصادی و تحول در تولید داخلی است. به تصریح رهبر انقلاب، «تولید» ستون فقرات اقتصاد مقاومتی است. اقتصادی که متکی بر ظرفیت ها و توانمندی های داخلی است و عملیاتی شدن آن در کشور، ضمن به ارمغان آوردن رفاه و رفع مشکلات معیشتی مردم، باعث جلوگیری از خسارت آفرینی های دشمنان و ضربات شان بر پیکره ی اقتصاد ملی می شود.

تولید رکن مهم توسعه اقتصادی هر کشوری به شمار می رود، رکنی که  رهبری سال هاست برآن تکیه دارند و در مناسبت های مختلف به انحاء مختلف آن را به مسئولین و تاثیر گذاران اقتصادی گوشزد می کنند، اما تحقق جهش تولید نیازمند پیش شرط هایی است که یکی از موارد مهم آن که شاید مورد غفلت قرار گرفته افزایش بهره وری نیروی کار و ارتقای فعالیت موثر در بنگاه های تجاری و تولیدی است که با مهارت آموزی و بهره وری بیشتر نیروی کار ممکن می شود.

تا دهه‌های نه چندان دور گذشته، منابع طبیعی، زیر زمینی و معادن به عنوان اصلی‌ترین ثروت جوامع و کشور‌ها محسوب می‌شد و اساسا در ارزیابی ثروت کشور‌ها به بررسی میزان منابع و معادن زیرزمینی آنها پرداخته می‌شد، اما با توسعه علمی و فناوری و تمرکز کشور‌های توسعه یافته بر تکنولوژی و علوم نوین، نوع نگرش و نگاه به توانمندی جوامع از حیث ثروت و توان اقتصادی با تغییر و تحولاتی عدیده و جدی همراه شد.

در فراز و نشیب تحولات اقتصادی، صنعتی و تولیدی جوامع، نیروی انسانی به یکی از مولفه‌های بسیار تعیین کننده تبدیل شد، نیرویی که با نقش آفرینی سازنده و صحیح آن، ارزش افزوده فزاینده‌ای در سایه فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی حاصل می‌شود، کیفیت کالا با ارتقای قابل توجهی همراه می‌شود و با دستیابی به چنین موفقیتی، زمینه و بستر رقابت پذیری در بازار‌های داخلی و حتی بین المللی، به نحو شایسته و مطلوبی فراهم می‌شود.

نقش «نیروی کار» در تحقق شعار سال

با ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تعیین و تعریف استراتژی جامع و راهبردی برای پیشبرد اهداف و برنامه‌های اقتصادی کشور، مبرهن شد که تولید نقش بسزایی در تحقق اهداف مورد نظر در این عرصه ایفا می‌کند، در سالیان اخیر با بررسی عناوین تعیین شده در نامگذاری شعار سال به کرات بر نقش محوری تولید تاکید شده و پیرو این قاعده، شعار امسال نیزاز سوی رهبری به ” جهش تولید ” مزین شد.

بدون تردید، در صورت افزایش و تقویت رونق در عرصه تولیدی کشور، بسیاری از مشکلات، کمبودها، کاستی‌ها و چالش‌های پیش روی اقتصادی کشور مرتفع خواهد شد که البته این مهم مستلزم اجرا و عملیاتی شدن مجموعه‌ای از اقدامات به هم پیوسته در میان تمام دستگاه‌های کشور در بخش‌های تصمیم گیری، تصمیم سازی، فرهنگی، اجتماعی، صنعتی و اقتصادی و عموم مردم جامعه است و با این اوصاف در رأس این هرم، نیروی انسانی نقش محوری و اثرگذاری را ایفا می‌کند.

با قایل بودن به این اصل و قاعده یعنی نقش سازنده نیروی انسانی، هر آنچه بر توانمندی نیروی انسانی افزوده شود به همان میزان، بازدهی آن در حوزه‌های تولیدی، صنعتی و اقتصادی و تحقق شعار سال بیشتر خواهد شد.

افزایش ضریب صادرات، جذب سرمایه گذاری‌های داخلی، بهبود کیفی و کمی کالاها، ایجاد ثبات اقتصادی هر چه بیشتر، افزایش فرصت‌های شغلی، رقابت پذیری در اقتصاد و ده‌ها مولفه تاثیرگذار دیگر برای دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی از عناصری محسوب می‌شوند که در سایه فعالیت و نقش آفرینی موثر و سازنده نیروی انسانی قابل حصول و تحقق خواهد بود و قطعا با صرف فعل خواستن و افزایش میزان بهره وری و ضریب بالای کار مفید در حوزه‌های گوناگون، می‌توان بر تمامی مشکلات اقتصادی فایق شد و در نبرد و جنگ اقتصادی تمام عیار دشمن علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مردم این مرز و بوم، پیروزمندانه در راستای تحقق اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی در عرصه اقتصادی با موفقیت هر چه بیشتر گام برداشت.

جهش تولید به دو بخش، افزایش حجم تولید و همچنین بالابردن میزان بهره‌وری تقسیم می‌شود. افزایش حجم تولید یا GDP (تولید ناخالص داخلی) در سال ۹۹ نسبت به سال گذشته، ارتقا یابد.

اگر می‌خواهیم آمار بیکاری کشور کاهش یابد باید تلاش شود حجم تولید افزایش پیدا کند که این افزایش حجم تولید یا به عبارتی مجموعه تولیدات کشور یا  GDP ، نیازمند برنامه‌ریزی است. بنابراین بخش عمده جهش تولید، افزایش حجم و مقدار تولید است که امیدواریم این جهش برای سال ۹۹ اتفاق بیفتد. هر چند ورودی سال ۹۹ تاکنون با وجود ویروس کرونا در کشور پاسخگوی انتظارات نبوده است.

بخش دوم جهش تولید، بالابردن میزان بهره‌وری است. ما در تولید داخلی یک ورودی از محصولات و مواد اولیه داریم که باید از خروجی مناسب با تکنولوژی و بهره‌وری بالایی برخوردار باشد که این اتفاق در کشور ما در ۴۰ سال گذشته محدود بوده است.

باید تلاش کنیم میزان بهره‌وری یا همان توجه به نیروی انسانی، تشویق و تسهیل در ایجاد نقدینگی برای بنگاه‌های کشاورزی، صنعتی و خدمات بالا رود تا میزان خروجی ما به لحاظ کیفیت نسبت به ورودی افزایش چشمگیری داشته باشد.

کارایی و عملکرد کارکنان در کارگاهها به عوامل مختلفی بستگی دارد مهمترین عامل آموزش است که  سبب افزایش توانایی کارکنان می شود. کارکنانی که تجربه بیشتری دارند تمایل به عملکرد بهتری دارند زیرا افزایش در مهارت ناشی از تجربه کاری بیشتر است. آموزش علاوه بر تأثیر بر نیروی کار بر بازده سرمایه گذاری تاثیر دارد. عملکرد سازمانی کاملا وابسته به کارایی و عملکرد کارکنانی دارد که در آن سازمان اشتغال دارند. سرمایه نیروی انسانی نقش مهمی در رشد و توسعه کارگاه ها ایفا می کند . برای بهبود عملکرد سازمان و کارایی نیروی کار آموزش هایی به کارکنان سازمان داده می شود. توسعه نیروی کار می تواند بعنوان یک روند و فرآیند سازمانی تعریف شود که در آن کارکنان با حمایت کارفرما برای ارتقاء مهارت های خود برنامه های آموزشی مختلفی را پشت سر بگذرانند .

نقش «نیروی کار» در تحقق شعار سال

در واقع توسعه نیروی کار ابتکار عمل مشترک کارکنان و کارفرما برای افزایش مهارت و دانش موجود کارکنان است . دانشی که به روز است و باعث ارتقای صلاحیت کارکنان می شود. تجربه نشان داده که اگر محیط کار مساعد باشد و کارفرمایان و مدیران بنگاهها انعطاف بیشتری را در مقابل مطالبات و خواسته های  کارکنان از خود نشان دهند بهره وری و کارایی کارکنان افزایش بیشتری می یابد و بسترهای مختلفی برای ارتقای نیروی کار با آموزش های مدون از پیش طراحی شده می تواند عامل موثری در جهش تولید ورسیدن به افزایش تولید در میان مدت و بلند مدت باشد. بررسی ها در خصوص چالش اشتغال،  حاکی از آن است که عدم تطابق بین مهارت های ایجاد شده و مهارتهای مورد نیاز در بازار کار باعث آن است . بنابراین نقش آموزش بسیار حیاتی و کارساز است . تغییرات و نوسانات بازار  مستلزم داشتن نیروی کار ماهر و آگاه است. از این رو برای رفع این چالش نیاز به مداخله  فعال هر دو طرف کارفرما و نیروی کار است. آموزش و توسعه جنبه مهم مدیریت منابع انسانی است.

برای هر بنگاه و سازمانی مهم است که کارکنان ماهر و توانمندی برای عملکرد بهتر داشته باشد آموزش و توسعه فرصت هایی را برای کارکنان فراهم میکند تا زندگی شغلی بهتری را داشته باشند و موقعیت و جایگاه بالاتری را در سازمان کسب نمایند. با این اقدامات کارایی  بنگاه‌ها افزایش می یابد. کارکنان سرمایه و  دارایی یک سازمان هستند در صورتی که دارای دانش و مهارت بیشتری باشند عملکرد سازمان ارتقا می یابد. منابعی که برای آموزش و توسعه نیروی کار استفاده می شود اتلاف و هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری برای اثر بخشی و کارایی بنگاههاست. کارفرمایانی که تلاش می کنند برای کارکنان خود آموزش هایی  را تدارک ببینند این کار را  بصورت یک نظم و دستورالعمل مداوم انجام می دهند، درحقیقت در حوزه کار خود سرمایه گذاری می کنند.

جمهوری اسلامی در بخش سرمایه انسانی و در بخش سرمایه مادی جز کشورهای مهم و غنی منطقه و جهان است و قطعاً با مدیریت جهادی، همت مضاعف، تلاش و برنامه ریزی دقیق از این شرایط هم عبور خواهیم کرد و به موفقیت و پیشرفت قابل توجهی خواهیم ر سید.

منابع و نیروی انسانی با انگیزه و متعهد از با ارزش‌ترین عوامل رشد و توسعه در یک کشور هستند و اگر  این ظرفیت و توانمندی که در سیستم‌های مختلف اجرایی، دولتی و مردمی وجود دارد به خوبی مدیریت شود و در چارچوب خاصی رویکرد و اولویت‌هایشان برای حرکت به ویژه بهره‌مندی از برنامه بهره‌وری اتفاق بیفتد، نتیجه آن جهش تولیدی است که  رهبری به عنوان شعار سال اشاره فرموده اند و به طور یقین با مجاهدت‌های  نیروی انسانی، ایران اسلامی در این حوزه هم موفق خواهد بود.

فرهاد شیخی«مشاور روابط کار ومسئول هماهنگی امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی»