اگر ۷۵ درصد مردم در خانه بمانند و به توصیه های وزارت بهداشت عمل کنند بعد از دو هفته می توانیم انتظار داشته باشیم که روند کاهشی بیماری را در کشور خواهیم داشت و وارد شیب نزولی می شویم

به گزارش پویش خبر،کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت گفت:بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی از ظهر دیروز تا امروز، ۱۷۶۲ مورد جدید ابتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و تعداد مبتلایان به این بیماری در کشور به ۲۴۸۱۱ نفر رسید.خوشبختانه تا کنون ۸۹۱۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ بهبود یافته و ترخیص شده‌اند و این روند روز به روز در حال افزایش است.متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۲ نفر جان خود را از دست دادند و مجموع درگذشتگان این بیماری در کشور به ۱۹۳۴ نفر رسید.تا صبح امروز بیش از ۴۱ میلیون نفر در غربالگری کرونا و طرح بسیج ملی مقابله با کرونا مشارکت کرده اند.

جهانپور در خصوص طرح فاصله‌گذاری اجتماعی نیز گفت: این طرح در وزارت بهداشت تهیه و به ستاد ملی مدیریت کرونا ارجاع شد و نهایتا مصوبه بر این است که با تشکیل کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی کرونا به ریاست وزیر کشور حسب مورد با توجه به الگوهای بومی و ساختارهای فرهنگی و اجتماعی و با در نظر گرفتن امکانات موجود، اقدامات لازم برای فاصله گذاری اجتماعی در شهرها و ورودی شهرها و دیگر موارد انجام شود. بر حسب مورد تصمیم گیری در موارد دیگر در این کمیته انجام می‌شود.

به نقل از انتخاب سخنگوی وزارت بهداشت در کنفرانس خبری که به صورت ویدئو کنفرانس و آنلاین برگزار شد، گفت: هر ۱۲ دقیقه یک ایرانی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست می‌دهد و رشد ابتلا به این بیماری در تهران حدود ۱۳ درصد است.ظرف روز‌های اخیر همچنان با افزایش موارد بیماری کووید ۱۹ و موارد فوت ناشی از آن در تهران و بسیاری از استان‌ها مواجه بودیم و افزایش این موارد با رشد ۱۳درصدی بیماری در تهران مطابقت دارد. همچنان میزان ابتلا و فوت در برخی از استان‌ها از جمله تهران بالاست البته برخی استان‌ها تعداد فوت نسبت به کل مبتلایان کاهش پیدا کرده، اما در استان‌های دیگری مثل اصفهان، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی این میزان بالاست.

وی افزود : میزان بیماریابی و اینکه تست کرونا بیشتر از بیماران بدحال گرفته شود یا از افراد دچار بیماری خفیف هم گرفته شود در نسبت مرگ به کل مبتلایان در استان‌های مختلف تاثیر می‌گذارد به همین علت اعلام آمار استانی را متوقف کردیم که در جایی که بیماریابی بهتری دارند حمل بر کم کاری و شیوع بیشتر بیماری نشود و زیر سوال نروند در استان‌هایی که با بیماریابی کمتر آمار کمتری داشتند نشانه عملکرد بهتر نباشد و انگیزه همکاران در استان‌ها برای فعالیت بیشتر از بین نرود.

وی در مورد هزینه درمان کووید ۱۹ در بیمارستانها توضیح داد: همان طور که قبلا اعلام شده تست کرونا در بیمارستانهای دولتی رایگان است و ۹۰ درصد هزینه بستری در بیمارستان را نیز بیمه ها می پردازند و ۱۰ درصد هزینه به صورت فرانشیز از بیماران گرفته می شود و نمی توان انتظار داشت که کل هزینه رایگان باشد.

وی افزود: در هر صورت همجنان رشد بیماری و افزایش مبتلایان و فوتی های کرونا را در کشور داریم و همچنان روند رشد بیماری ادامه دارد و برای اعلام رسیدن به مرحله کاهشی بسیار زود است.

جهانپور گفت: اگر ۷۵ درصد مردم در خانه بمانند و به توصیه های وزارت بهداشت عمل کنند بعد از دو هفته می توانیم انتظار داشته باشیم که روند کاهشی بیماری را در کشور خواهیم داشت و وارد شیب نزولی می شویم.

 

  • نویسنده : سحر علیپور تنگسیری