همایش راهكارهاي توسعه فرهنگ صنعتي، دوشنبه 13 آبان ماه و در آستانه روز فرهنگ عمومی، با محوریت "توسعه پایدار و سلامت"، در مرکز همایش های سازمان مدیریت صنعتی برگزار می شود.

به گزارش پویش خبر، سیدعلیرضا شجاعی «دبیر این همایش» در این خصوص، گفت: در سال گذشته پس از بررسی مباحثی که در جلسات و هم اندیشی‌ها مطرح شده بود به این نتیجه رسیدیم که در کشور ما موضوع فرهنگ صنعتی همچنان مغفول است و همین مشکل یکی از دلایل عدم موفقیت ما در بحث توسعه صنعتی است.

او ادامه داد: همین موضوع ما را برآن داشت تا بررسی کنیم که در زمینه ایجاد و توسعه فرهنگ صنعتی چه کاری می توان کرد. با این هدف طرح ایجاد شورای فرهنگ صنعتی در مرکز تعالی سازمانی سازمان مدیریت صنعتی شکل گرفت و قرار شد که در آبان ماه امسال همایشی با موضوع راهکارهای توسعه فرهنگ صنعتی برگزار کنیم.

عضو هیأت مدیره شورای انجمن های علمی ایران با اشاره به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری بر اهمیت فرهنگ و پیوست فرهنگی در طرح‌ها و پروژه‌ها، اظهار داشت: رهبری در دیدار اخیر با نخبگان تاکید فرمودند که علم اگر چنانچه با فرهنگِ درست، با مشی فکری درست همراه نباشد، چیز خطرناکی خواهد شد و مثال صنعت هسته ای را مطرح کردند که عده ای از این صنعت و علم مفید به علت فرهنگ غلط قدرت طلبی برای بمب هسته‌ای استفاده کردند.

شجاعی اشاره ای هم به سخنان چندی پیش وزیر صمت مبنی بر همکاری فرهنگ و صنعت و لزوم کمک فرهنگ به صنعت داشت و تاکید کرد: چنانچه فرهنگ صنعتی همسو با ارزش‌ها و مفاهیم بنیادین تعالی سازمانی و در راستای تعالی افراد و سازمان‌های ایرانی باشد قطعا می تواند زیربنای رونق تولید قرار گیرد و توسعه پایدار و سلامت را به همراه داشته باشد.

او با بیان اینکه تعداد کم مقالات دریافت شده حاکی از ناآشنایی متخصصین کشور در هر دو حوزه صنعت و فرهنگ با مقوله فرهنگ صنعتی است لذا باید تعریفی درست و جامع از فرهنگ صنعتی، مولفه‌ها و شاخص‌های آن ارائه و جایگاه فعلی ایران از لحاظ فرهنگ صنعتی را بررسی و ترویج کنیم و سپس به راهکارهای توسعه آن بیاندیشیم، افزود: اینکه تصور شود فرهنگ صنعتی تنها مختص بخش صنعت است یک خطای بزرگ است و شاید همین تصور باعث مهجور ماندن فرهنگ صنعتی شده است درحالیکه پیش زمینه صنعتی در ایران بسیار قوی است و ما فرهنگ صنعتی را در ایران داریم به خصوص با توجه به فرهنگ ملی و اسلامی ما این فرهنگ وجود دارد و باید همه حوزه‌ها به آن توجه بیشتری داشته باشند.

دبیر همایش راهکارهای توسعه فرهنگ صنعتی، گفت: از ویژگی‌های این همایش مشارکت بیش از ۱۰ انجمن علمی و تشکل غیردولتی برای برگزاری آن با مرکز تعالی سازمانی و حمایت معنوی وزارت صنعت معدن و تجارت، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، موسسه فرهنگی اکو و دبیرخانه پیشبرد علم و فناوری در جهان اسلام می باشد.

مدیر مرکز تعالی سازمان مدیریت صنعتی، افزود : امیدواریم در اولین فرصت پس از برگزاری این همایش، شورای فرهنگ صنعتی با مشارکت بخش های دولتی و تشکل های غیردولتی مرتبط تشکیل و طرح ملی توسعه فرهنگ صنعتی ایران تدوین شود تا نقش هر یک از ذینفعان در این طرح  مشخص گردد.

گفتنی است در این همایش، جمعی از مدیران، صاحبنظران، علاقه‌مندان و دست اندرکاران امر فرهنگ و صنعت کشور حضور داشته و سخنرانی می کنند. همچنین طیف متنوعی از موضوعات مرتبط با فرهنگ صنعتی در قالب مقالات و سخنرانی‌های تخصصی با هدف تبادل دانسته‌های علمی، کاربردی و اجرایی ارائه و تلاش می‌شود به فرهنگ صنعتی در چهار حوزه فردی، سازمانی، ملی و حاکمیتی بپردازد.

همایش ملی راهکارهای توسعه فرهنگ صنعتی فردا دوشنبه ۱۳ آبان‌ماه از ساعت ۱۴ الی ۱۸:۳۰، در محل مرکز همایش‌های سازمان مدیریت صنعتی برگزار می شود‌.