تمام فعالیت‌های شهرداری شیراز و شورای شهر با اولویت پیشگیری از شیوع هر چه بیشتر ویروس کرونا و حفظ سلامتی شهروندان انجام می گیرد،اگر همشهریان حدود ۱۴روز در منازل بمانند این وضعیت خاصی که در حال حاضر حاکم است به شرایط عادی بازخواهد گشت.

به گزارش پویش خبر،امروز ۲۱ اسفند ۹۸ ،نشست مشترک اعضای شورای اسلامی شهر شیراز باشهردار شیراز و تعدادی از معاونین و مدیران شهرداری با موضوع بررسی آخرین وضعیت اقدامات شورا، شهرداری و سازمان‌های خدمات‌رسانی در مواجهه با پیشگیری از شیوع ویروس کرونا برگزار شد.

در این جلسه دکتر موسوی رئیس شورای اسلامی شهر شیراز ضمن تشکر از تلاش‌های شهردار شیراز و مجموعه شهرداری به مسئولیت های شورای اسلامی شهر و شهرداری در موضوع بهداشت عمومی شهر و به صورت خاص موضوع کرونا اشاره کرد. همچنین مهندس اسکندرپور  نیز گزارشی از آخرین اقدامات شهرداری در زمینه پیشگیری از شیوع ویروس کرونا ارائه کرد.
در جلسه مشترک اعضای شورای شهر با شهردار و مدیران مجموعه شهرداری موارد زیر جهت حفظ سلامت شهروندان در برابر ویروس کرونا مقرر شد:
۱.شورای اسلامی شهر با عنایت به مسؤلیت قانونی خود در حوزه بهداشت عمومی شهر، تصمیمات لازم را اتخاذ کند.
۲. مقرر شد شهرداری اقدامات لازم را جهت تعطیلی پایانه‌های مسافربری ورودی شهر در راستای جلوگیری از شیوع بیماری و حفظ سلامتی شهروندان انجام دهد. با توجه به وجود زمینه‌های انتقال بیماری به ویژه در ایستگاه‌ها و کارگاه مترو، در اسرع وقت نسبت به تعطیلی مترو اقدام شود. در موضوع اتوبوس‌های درون‌شهری با در نظر گرفتن امکان سریع انتقال بیماری از این طریق با رعایت شرایط مردم و زمان‌بندی نسبت به حداقل رساندن زمان استفاده از اتوبوس و آن هم در مدت زمان محدود اقدام شود.
۳. حیدر اسکندرپور اعلام کرد که تمامی اماکن عمومی در اختیار این دستگاه، اعم از سالن‌ها و فضاهای عمومی فرهنگی، هنری و ورزشی، پارک‌ها و فضاهای بازی را تعطیل کرده است.
۴. در موضوع تشییع و تدفین متوفیان در آرامستان‌ها و قبرستان‌های شهر، نهایت تلاش جهت به حداقل رساندن تعداد تشییع کنندگان به عمل آید.
۵. شورا و شهرداری برای کاهش ارائه خدمات حضوری و فراهم کردن زمینه ارائه خدمات بدون نیاز به حضور شهروندان اقدام کنند .

در راستای اقدامات شهرداری شیراز در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا مجتبی زوربخش معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز خاطر نشان کرد:طی هفته‌های اخیر با کاهش ۸۰ درصدی تقاضای سفر با مترو و کاهش ۶۱ درصدی سفر با اتوبوسهای درونشهری مواجه بوده‌ایم یعنی در مجموع ۶۵ تا ۷۰ درصد تقاضای سفر با ناوگان حمل و نقل عمومی شیراز در روز ۲۰ اسفند کاهش یافته است.براساس تصمیمات اتخاذ شده از فردا پنج‌شنبه ٢٢ اسفند فعالیت مترو شیراز تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز خاطرنشان کرد:تا عصر سه‌شنبه ٢٠ اسفند آمار مسافران مترو به٢٠ هزار نفر رسیده که در مقایسه با ١٠٠ هزار نفر مسافر روزانه با کاهش بیش از یک پنجم تقاضای سفر با مترو در پی شیوع کرونا ویروس روبرو شدیم. تعداد اعزام اتوبوس‌ها که طی روزهای گذشته محدود شده بود مجددا با ریزش تقاضا مواجه شده و بر این اساس برنامه زمانبندی حرکت ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی محدودتر خواهد شد.شهروندان ضمن رعایت اصول بهداشتی، ترجیحا در منازل بمانند و از سفرهای غیرضروری اجتناب، فعالیت‌های اجتماعی خود را به صورت سیستم‌های غیرحضوری و سفرهای مجازی دنبال و از حضور در محیط‌های پرتردد خودداری کنند.

به گفته زوربخش، براساس توصیه‌های بهداشتی اگر همشهریان حدود ۱۴روز در منازل بمانند این وضعیت خاصی که در حال حاضر حاکم است به شرایط عادی بازخواهد گشت،زوربخش همچینن با اشاره به بازدید شهردار شیراز از پایانه اتوبوس‌های برون شهری نیز گفت: طی این بازدید مقرر شد که تمام اتوبوس‌های برون شهری فعالیت‌شان محدود و دفاتر پایانه‌ها از صدور صورت حساب جلوگیری کنند.

  • نویسنده : سحر علیپور تنگسیری