در کتاب این است بازاریابی، ست گادین بازاریابی را فعالیت سخاوتمندانه‌ی کمک به دیگران می‌داند تا مشکل‌شان را حل کنند، تا به کسی تبدیل شوند که در طلب آن هستند.

به گزارش پویش خبر، کتاب « این است بازاریابی » نوشته ست گادین  با ترجمه فاطمه علیپور تنگسیری که توسط انتشارات آموخته به چاپ رسیده است، در راستای علمی و تخصصی دنبال کردن حرفه بازاریابی که نیاز بازار امروز کشورباشد منتشر شد.

با توجه به اینکه در کشور ما شغل و شیوه بازاریابی به روندی غیر علمی و غیر تخصصی نزدیک شده و امر بازاریابی به عنوان یک شغل صرفا در شرکت هایی به شیوه هرمی خود را بازیافته است، پس لازم است تا در این راستا کُتبی تخصصی تر منتشر شود.

بخشی از این کتاب به شرح زیر است:

«می دانیم که بازار یابی نتیجه بخش است، ولی چگونه؟ بازاریابی قولی است که وعده تغییر میدهد، اما قول من چیست؟ قول میدهم نظرتان را درباره بازاریابی تغییر دهم تا بتوانید مشکل بازاریابی تان را حل کنید.»

ست گادین متولد ۱۰ ژوئیه ۱۹۶۰ در مانت ورنون، ایالت نیویورک آمریکا است. او یک مؤلف، کارآفرین و سخنران است و در زمینه‌ی کسب‌وکار فعالیت می‌کند. او در دو رشته‌ی علوم کامپیوتر و فلسفه در دانشگاه تافتس تحصیل و مدرک MBA خود را از دانشگاه استنفورد دریافت کرده است.

پس از ترک اسپیناکر در سال ۱۹۸۶، از ۲۰۰۰۰ دلار پس‌اندازش استفاده و شرکت محصولات ست گادین را، در یک سوئیت آپارتمان در نیویورک، تأسیس کرد که در اصل کارش بسته‌بندی کتاب بود. سپس با مارک هِرست ملاقات و در سال ۱۹۹۵ در حوزه‌ی تبلیغات اینترنتی شرکتی به نام یویوداین تأسیس کرد. بعد از چند سال کسب‌وکار بسته‌بندی کتابش را به کارمندهایش فروخت و تلاشش را روی یویوداین متمرکز کرد. یویوداین از مسابقه‌ها و بازی‌های آنلاین برای بازاریابی شرکت‌ها استفاده می‌کرد. در آگوست ۱۹۹۶ شرکت فلَت‌آیرون پارتنرز در ازای ۲۰% از سهام شرکت یویوداین ۴ میلیون دلار در آن سرمایه‌گذاری کرد. در یویوداین گادین مفهوم بازاریابی اجازه‌ای را مطرح کرد: تبدیل غریبه‌ها به دوست‌ها و دوست‌ها به مشتری‌ها. در سال ۱۹۹۸ یویوداین را با مبلغ حدوداً ۳۰ میلیون دلار به شرکت یاهو فروخت و معاون رئیس یاهو در بازاریابی مستقیم شد. در مارچ ۲۰۰۶ شرکت دیگری به نام اسکوئیدو تأسیس کرد. در جولای ۲۰۰۸ اسکوئیدو یکی از ۵۰۰ سایت پربازدید جهان بود. در سال ۲۰۱۴ دیگر توجیه مالی نداشت و آن را به هاب‌پِیجِز فروخت.

گادین بیش از ۱۸ کتاب تألیف کرده است. کتاب داخلش یک هدیه‌ی مجانی است در سال ۲۰۰۴ کتاب سال مجله‌ی فوربز در بین کتاب‌های کسب‌وکار شد، در حالی که کتاب گاو بنفش بعد از ۲۳ بار چاپ در دو سال اول انتشارش ۱۵۰۰۰۰ نسخه فروخت. کتاب شیب از پرفروش‌های بیزنس‌ویک و نیویورک‌تایمز بود. در اوایل سال‌های دهه‌ی ۱۹۹۰ یک مجموعه‌ی ده‌جلدی کتاب برای بچه‌ها به نام دنیاهای قدرت تنظیم کرد. طرح‌های هر کتاب بر اساس یک بازی ویدئویی بود.گادین در سال ۲۰۱۸ وارد تالار مشاهیر بازاریابی انجمن بازاریابی آمریکا شد.

انجمن اساتید بازاریابی آمریکا در سال ۱۹۳۵ بازاریابی را این‌طور تعریف کرد: اجرای فعالیت‌هایی در فضای کسب‌وکار که جریان کالا و خدمات را از تولیدکننده به سمت مصرف‌کننده هدایت می‌کند. آخرین تعریف از بازاریابی در سال ۲۰۱۳ توسط انجمن بازاریابی آمریکا به این صورت ارائه شد: مجموعه‌ی نهادها، فعالیت‌ها و فرآیندهایی که به خلق، ارتباط، تحویل و تبادل پیشنهادها مربوط هستند. در کتاب حاضر ست گادین بازاریابی را فعالیت سخاوتمندانه‌ی کمک به دیگران می‌داند تا مشکل‌شان را حل کنند، تا به کسی تبدیل شوند که در طلب آن هستند.

در معنای عام ما بازاریابی را یافتن مشتری برای کالا یا خدمت‌مان می‌دانیم اما نویسنده این‌طور بیان می‌کند که اگر در ابتدا افراد مورد نظرمان را پیدا کنیم و سپس محصول یا خدمت مناسب آن‌ها را ارائه بدهیم بسیار آسان‌تر است و در این راه بهتر است که به احساسات افراد بسیار بها بدهیم، عین جمله‌ی کتاب این است: شما احساسات، منزلت اجتماعی و ارتباطات می‌فروشید، نه وظایف و وسایل.

یکی از جالب‌ترین نکاتی که در این کتاب ذکر شده این است که بازاریابی ایجاد تغییر است، بازاریاب حتی می‌تواند روی جایگاه اجتماعی افراد تأثیر بگذارد و پیشنهاد نویسنده این است که برای رسیدن به این مقصود همیشه در حال فکر کردن و آزمایش کردن باشید زیرا تمام افراد جهان با هم متفاوت هستند و باید با آن‌ها متفاوت رفتار کرد، باید آن‌قدر دقیق تماشای‌شان کنیم و به آن‌ها گوش فرا بدهیم تا بفهمیم چه پیشنهادی را به چه کسی بدهیم.

در میان مباحث این کتاب آنچه توجه من را جلب کرد اهمیت تکرار بود، اینکه چیز جدیدی را امتحان می‌کنیم و فوری نتیجه نمی‌دهد و می‌رویم چیز دیگری را امتحان می‌کنیم، اگر دست از کار بکشیم هیچ‌وقت فرصت جلب اعتماد بازار جدیدمان را پیدا نمی‌کنیم.  

و در آخر این جمله را از متن کتاب در نظر داشته باشید که در نقش بازاریاب، چیز بهتری که تلاش می‌کنید به شخص درست آموزش دهید یا بفروشید، بیشتر از مقدار پولی که می‌گیرید ارزش دارد.

 

  • نویسنده : سحر علیپور تنگسیری