نمایش‌ها به‌صورت آنلاین هر شب ساعت ۲۰ پخش می‌شود، نمایش‌هایی از جمله "رابینسون خرگوشه"، "ناگهان زود"، ‌"قصه‌نامه"، "خوب، بد، زشت"، "برف سرخ" و…

به گزارش پویش خبر، تجربه برگزاری کنسرت‌ها به‌صورت مجازی برخی از مدیران تئاتری را به فکر راه‌اندازی ضبط و پخش آنلاین تولیدات تئاتری انداخت؛ نمایش‌هایی که اجرای آنها نزدیک به یک‌ماه است که متوقف شده و گروه‌ها به‌دلیل نبود حمایت‌های لازم و کافی در مضیقه مالی هستند. اما به‌طور حتم‌ این نوع فعالیت، سختی‌های اجرای نمایش بدون تماشاگر و ضبط و پخش آن به صورت آنلاین سخت‌تر و زمان‌بر‌تر از کنسرت موسیقی است و باید دید تجربه تئاتر آنلاین که این روزها پردیس تئاتر حرفه‌ای آن را کلید زده است تا چه اندازه می‌تواند مخاطب جذب کند و آیا باری از دوش گروه‌های نمایشی برمی‌دارد؟

قرار است برای پخش آنلاین تئاتر، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، پردیس تئاتر تهران را که دارای ۷سالن تخصصی حرفه‌ای برای اجرای تئاتر است در اختیار نمایش نت قرار دهد. سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ۱۰ نمایشی را که در فرهنگسراها در حال اجرا بود و به‌علت شیوع ویروس کرونا متوقف شد، هماهنگ کرده ‌است، در عین حال چنانچه گروه‌های نمایشی خواستار حضور در این طرح باشند، مورد استقبال خواهند بود.
حسین عالم‌بخش، مدیر پردیس تئاتر حرفه‌ای به همشهری می‌گوید: “تمام اجراها از اسفند‌ماه تعطیل شد و با توجه به وضعیت این روزها به‌نظر می‌رسد ویروس ناخوانده همچنان حضور دارد. برای آنکه تئاتر به‌طور کامل تعطیل نشود، تصمیم گرفتیم که اجراهای آنلاین داشته باشیم و نخستین موضوعی که عنوان کردیم مسابقه نمایش عروسکی برای بچه‌ها و با موضوع مبارزه با ویروس کرونا بود. بعد از فراخوان این مسابقه خانواده‌ها مشارکت خوبی داشتند. در خانه نمایش عروسکی تولید و فیلم آن ارسال شد که قرار است اواخر هفته نتایج این مسابقه در اختتامیه‌ای مجازی اعلام شود.”

وی در ادامه به پروسه ضبط نمایش‌ها و اجرای آنلاین نیز اشاره می‌کند: “قرار شده نمایش‌ها در بلک‌باکس‌های تئاتر حرفه‌ای ضبط شوند و برای این کار فراخوان اعلام شده و گروه‌های نمایشی که تمایل دارند می‌توانند حضور داشته باشند. ما ظرفیت لازم برای نصب دکور و حضور بازیگران هر نمایش را داریم.” وی ادامه می‌دهد: “این نمایش‌ها به‌صورت آنلاین و با قیمت بلیت نیم‌بها نسبت به اجراهای عمومی برای تماشاگران پخش می‌شود و در نمایش‌ها علاوه بر رده سنی بزرگسال، گروه سنی کودک و نوجوان را نیز مدنظر داشتیم.”
عالم‌بخش در ادامه اظهار امیدواری می‌کند که این کار باعث شود دیگر هنرمندان نیز در پروژه حضور داشته باشند و این کار تا حدی بتواند کمک حال این روزهای گروه‌های نمایشی باشد. پردیس تئاتر حرفه‌ای که در جنوب شرق تهران واقع شده در چند سال گذشته منتقدانی داشته که معتقدند با توجه به بودجه هنگفتی که برای ساخت این مجموعه صرف شده سالن‌های نمایش آن نتوانسته در جذب گروه‌های نمایشی و حتی تماشاگر موفق باشد. با این حال این پردیس جدول ضبط و پخش اجراهای آنلاین خود را ادامه داده است که برای شروع یک نمایش خیمه‌شب‌بازی به کارگردانی حسین ربیعی ضبط و پخش می‌شود. آنها امیدوارند که این کار یک فرصت برای تئاتر باشد.
نمایش‌ها به‌صورت آنلاین هر شب ساعت ۲۰ پخش می‌شود. در روزهای آتی نیز نمایش‌های “رابینسون خرگوشه”، “ناگهان زود”، ‌”سکوت سال ۱۰ هجری”، “قصه‌نامه”، “خوب، بد، زشت”، “برف سرخ” و…پخش آنلاین خواهند داشت

  • منبع خبر : همشهری