اعتراضات و درگیری‌ها در مخالفت با دولت هند روز جمعه برای سومین روز متوالی و به دنبال کشته شدن رهبر ارشد شورشیان توسط نیروهای هند، ادامه یافت

به گزارش سرویس بین الملل پویش خبر،اعتراضات و درگیری‌ها در مخالفت با دولت هند روز جمعه برای سومین روز متوالی و به دنبال کشته شدن رهبر ارشد شورشیان توسط نیروهای هند، ادامه یافت.

نیروهای دولتی هند روز چهارشنبه در یک درگیری مسلحانه با شورشیان، ریاض نیکو، فرمانده شورشیان و دستیارش را کشتند.

مقامات بیمارستانی در کشمیر گفته اند که در درگیری‌های روزهای اخیر، دست کم یک نفر کشته و ۵۰ نفر زخمی شده‌اند. یک پزشک به شرط ناشناس ماندن گفته است که حداقل دو نفر با گلوله زخمی شده‌اند.

ساکنان روستای محل تولد رهبر کشته شده شورشیان گفته‌اند که نیروهای دولتی پنجشنبه وارد این روستا شدند و ساکنان را به خرابکاری متهم کردند و چادری را که آنها برای عزاداری مرگ ریاض نیکو برپا کرده بودند، تخریب کردند.

مقامات هندی با هدف خنثی کردن اعتراضاتی که می تواند در تشییع جنازه ریاض نیکو و دستیارش به وقوع بپیوندد از تحویل جنازه‌های این دو به خانواده‌هایشان سر باز زده‌اند. نیروهای امنیتی هند، اجساد این دو را در یک قبرستان کوهستانی در ۱۰۰ کیلومتری روستای زادگاهش دفن کرده‌اند.

مقامات هندی همچنین از روز چهارشنبه خدمات تلفن همراه و اینترنت را قطع کرده‌آند تا رسانه ها در جریان اخبار اعتراضات در این منطقه نباشند.

هند که کشوری با اکثریت هندو است از سال ۲۰۱۹ وضعیت نیمه خودمختار کشمیر را که جمعیتش عمدتا مسلمان هستند، لغو کرده است و قوانین فدرال را مستقیما در این منطقه اعمال می کند. از آن زمان تاکنون هند به سرکوب گسترده مخالفان اقدام کرده است و تلاش دارد خبرهای این منطقه به بیرون درز پیدا نکند.

هند و پاکشتان هر کدام بخشی از منطقه کشمیر را تحت کنترل خود دارند اما هر دو کشور مدعی حاکمیت بر کل منطقه کشمیر هستند. شورشیان از سال ۱۹۸۹ علیه استیلای دولت هند در منطقه کشمیر می جنگند. تاکنون ۷۰ هزار نفر در این مناقشه جانشان را از دست داده‌اند.

 

  • منبع خبر : euronews