هشتمین همایش و نمایشگاه بین المللی فرصت های سرمایه گذاری در معدن و صنایع معدنی ایران با حضور مقامات کشوری و روسای سازمان ها، انجمن ها و اتحادیه های مرتبط در شبستان مصلی بزرگ امام خمینی (ره) گشایش یافت.

به گزارش پویش خبر، رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در این افتتاحیه گفت: این همایش با همکاری سازمان نظام مهندسی معدن ایران، انجمن علمی ریخته گران و انجمن مهندسی و مواد ایران برگزار شده است.

داریوش اسماعیلی ادامه داد: امروز باید بررسی کرد که وضعیت اقتصادی کشور چگونه است و راه حل آن مشکلات چیست، اصلی ترین مشکل اقتصاد ما اتکا و وابستگی به نفت است چرا که تمام منابع و داشته های کشور را با وجود نفت نادیده گرفتیم.

او افزود: مقام معظم رهبری تاکید کردند که معدن می تواند جایگزین مناسبی برای نفت باشد البته این جایگزینی به شرط پذیرفتن مسئولین ما است.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با بیان اینکه اکتشاف در کشور مغفول مانده است، اظهار کرد: باید جوان های صاحب ایده بیشتر از بیش به میدان بیایند.

اسماعیلی حفظ و صیانت از مواد معدنی، هوشمندسازی و تصمیم سازی و ایفای نقش این سازمان در اقتصاد معدنی و نقش دادن در اقتصاد ملی کشور از ۳محور اصلی سازمان نظام مهندسی دانست.

او معتقد است حجم عظیمی از نقدینگی کشور امکان هدایت به سمت معدن و صنایع معدنی را دارد.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در ادامه گفت: از زمانی که فهمیدیم صاحب چاه نفت هستیم هرچه داشتیم کنار گذاشتیم و این اتکا باعث شد که فکر، ایده و دانشمندان خود را فراموش کنیم .

اسماعیلی ادامه داد: باید اعتقاد به ایجاد واحدهای فرآوری را مورد توجه قرار دهیم زیرا در این صورت معدن می تواند نقش اصلی در اقتصاد کشور را بازی کند.

در ادامه این مراسم اردشیر سعدمحمدی «مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران» با بیان اینکه نیازمند تغییر نگرش در سرمایه گذاری صنایع هستیم، گفت: میزان درآمد سرانه کشورها و رشد اقتصادی آن ها در تقاضای جهانی برای فلزات کاملا با هم همبستگی دارد.

سعد محمدی اظهار کرد: باتوجه به مصرف سرانه فلزات در دنیا مشخص است روند رو به رشد تقاضا را در فلزات آهنی و غیر آهنی شاهد خواهیم بود و کشور ما نیز باید در این زمینه برنامه ریزی داشته باشد.

او مصرف مس در کشور به ازای هر نفر را ۱.۲ کیلوگرم  دانست و افزود: در مس میزان تقاضا به دلیل سرمایه گذاری در بخش زیرساخت ها در دنیا و تغییر تکنیکی در خودروها از بنزینی به الکترویکی افزایشی است.میزان مصرف انرژی در دنیا برای نفت ۳۶ درصد است و در سال ۲۰۵۰ برنامه ریزی در دنیا به گونه ای است که به ۱۳ درصد کاهش می یابد.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران فلز مس را جز ۱۰ عنصر اول استراتژی دنیا برشمرد و گفت: ما در ۵۵ سال گذشته مجموعا ۶ میلیون متر حفاری عمقی داشته ایم که بسیار ناچیز است.

سعدمحمدی با گلایه از اینکه سرفصل های دروس برای رشته مهندسی معدن هنوز تعریف نشده تاکید کرد: مدل های اکتشافیمان برای کاهش هزینه و افزایش بهره وری باید به دنیا نزدیک شود و افزایش ایمنی و کاهش قیمت تمام شده برای مقالات ای اس آی از اهمیت ویژه ای قرار دارد.

او  با تاکید بر کیفیت بالای مس ایران در جهان خاطر نشان کرد:شرکت مس از تمام ایده های جدید و سرمایه گذاران جدید در حوزه افزایش ایمنی، افزایش بهره وری و بومی سازی استقبال می کند.

بهرام شکوری «رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران» هم در افتتاحیه هشتمین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی مهندسی مواد و متالورژی و همایش و نمایشگاه بین‌المللی فرصت های سرمایه گذاری در معدن و صنایع معدنی گفت:موقعیتی که ایران در منطقه دارد موجب شده که سرمایه‌گذاران تمایل زیادی برای حضور داشته باشند.

او ایران را کشوری جذاب برای سرمایه گذاری دانست و اظهار کرد: موقعیت خاص ایران در منطقه، دسترسی به آب های آزاد ، پایین بودن دستمزد نیروی انسانی و زیرساخت های مناسب از جذابیت های سرمایه گذاری کشور  است.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: پتانسیل های مطلوب بخش معدن و مشوق های مالیاتی برای سرمایه گذاران خارجی و در نهایتا امنیت از دیگر جذابیت های سرمایه گذاری است.

شکوری اضافه کرد: ایران مأمن خوبی برای سرمایه گذاری خارجی است اما لازمه آن این است که دولت و مجلس با قانون گذاری نامناسب، مانع جذب سرمایه گذاری نگردد و ریسک آنرا بالا نبرد.

او افزود: رتبه ایران در بخش معدن پنجم است و یک درصد ذخایر معدنی دنیا را در اختیار داریم که قطعا با سرمایه گذاری جدید این عدد افزایش خواهد یافت. استفاده از ذخایر در ایران کمتر از یک درصد است.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران، معدن مهدی آباد را نمونه موفق انتقال مدیریت به جای مالکیت خواند و گفت: کنسرسیوم بخش خصوصی در این معدن برنده شد. عوارض برای کنسانتره سرب و روی باعث غیر اقتصادی شدن این پروژه خواهد شد.

شکوری در ادامه بیان کرد: باید با سیاست گذاری و قانون گذاری، کمک کرد سرمایه گذاری مناسبی در بخش معدن و صنایع معدنی صورت گیرد و در این مسیر باید از ظرفیت تشکل های ایجاد شده استفاده شود.توسعه در زیرساخت حتما نیاز است در غیر این صورت توسعه بخش معدن را با چالش مواجه می کند.

او خاطر نشان کرد: ۱۲ درصد اقتصاد دنیا در این منطقه قرار دارد و به دلیل جنگ‌هایی که در این منطقه رخ می‌دهد، حضور ایران را در صنعت و تجارت ارزشمند کرده است.