اگر تصمیمات به موقعی گرفته نشود ، کرونا نفس ایران را خواهد برید،این بی مسئولیتی ها در قبال جان مردم و هموطنان بی شک ضرر بزرگی بر جان ایران خواهد زد.اگر این صداها و فریاد ها ، توسط برخی مردم و مسئولان شنیده نشود بحران کرونا قابل کنترل نخواهد بود.

به گزارش پویش خبر، روند صعودی مبتلایان به کرونا ادامه دارد، اعلام رسمی وزارت بهداشت نشان میدهد این روند به سکون هم نزدیک نشده است. ۶۱۱ فوتی و ۱۲۷۲۹ مبتلا تا به امروز نشان از روندی رو به رشد است که اگر تصمیمات به موقعی گرفته نشود ، کرونا نفس ایران را خواهد برید.  خاموشی نسبی شهر ها و قرنطینه دستوری است که همه مسئولان و مردمی که با رعایت قرنطینه خانگی خواهان قطع روند شیوع این بیماری اند، روزهاست که منتظر اعلام آن از سوی مسئولان کشوری هستند. اما صدای مسئولان شهری و مردم برخی استانها که وضعیت آنها قرمز نیست و خواهان قرنطینه خانگی و خاموشی نسبی شهر ها هستند به گوش هیچ کس شنیدنی نیست.و چه از سمت برخی مردم و چه از سمت آژنس های مسافرتی و برخی پایانه های مسافر بری بین شهری این روند رو به رشد مبتلایان خطری است که نادیده گرفته میشود .

جهانپور گفت: خوشبختانه تا کنون ۴۳۳۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بهبود یافته و ترخیص شده اند و بنا به اعلام رسمی وزارت بهداشت  موارد جدید شناسایی شده کووید ۱۹ در کشور به تفکیک استان به شرح زیر است:

تهران: ۳۴۷
قم: ۳۲
گیلان: ۱۱۳
اصفهان: ۱۵۵
البرز: ۱۳۴
مازندران: ۱۷
مرکزی: ۱۱۵
قزوین: ۴۷
سمنان: ۴۷
گلستان: ۰
خراسان رضوی: ۳۰
فارس: ۱۱
لرستان: ۲
آذربایجان شرقی: ۵۹
خوزستان: ۴۸
یزد: ۷۳
زنجان: ۳۱
کردستان: ۵
اردبیل: ۳۳
کرمانشاه: ۸
کرمان: ۰
همدان: ۷
سیستان و بلوچستان: ۲
هرمزگان: ۰
خراسان جنوبی: ۴
خراسان شمالی: ۱
چهارمحال و بختیاری: ۰
ایلام: ۶
آذربایجان غربی: ۳۱
کهگیلویه و بویراحمد: ۰
بوشهر: ۷

این آمار که در برخی از استان ها همچنان دارد روند صعودی خود را ادامه میدهد، و برخی استان ها که در آخرین آمار خود به مبتلایانشان به کرونا اضافه نشده بود امروز شاهد ابتلای هم وطنان بیشتری در آن شهر ها هستیم. و این در حالی است که بنا بر برخی گزارش ها مدیران و سودجویانی هستند که منفعت را بر جان هموطنان بالاتر میدانند.

به نقل از ایلنا بر اساس اطلاعات سامانه «پایانه» در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، ۳۸ سرویس اتوبوسرانی از مقصد تهران با ظرفیت هر اتوبوس ۲۵ مسافر به شیراز سفر می کنند.از سوی دیگر روزانه به طور متوسط ۸ پرواز از جمله پروازهای شرکت های کاسپین، آتا و آسمان به شیراز انجام می‌گیرد، همچنین یک قطار با ظرفیت بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ مسافر نیز هر روز از تهران به مقصد شیراز مسافرت می کند؛ با در نظر گرفتن ظرفیت ۲۵ مسافر برای ۳۸ اتوبوس، ۲۵۰ مسافر قطار و همچنین به طور میانگین ۱۰۰مسافر برای هر پرواز، روزانه دست کم ۲ هزار مسافر از تهران که بیشترین آمار مبتلایان به ویروس کرونا را دارد، به شهر شیراز سفر می کنند.

بر اساس اطلاعات موجود در سامانه های خرید آنلاین بلیت، در روزهای اخیر و آینده (تا ۲۴ اسفندماه)، روزانه یک اتوبوس مسافربری متعلق به شرکت ایران پیمان قم با ظرفیت مجموعاً ۲۵ مسافر به شیراز سفر می کند. نکته جالب توجه آنجاست که این شرکت تمامی بلیت های خود از قم به شیراز را برای روز پنجشنبه به فروش رسانده است. همچنین در تماس خبرنگار ایلنا با دفتر شرکت مسافربری ایران پیمان قم، مولایی مسئول فروش این دفتر، سفرهای روزانه قم به شیراز را تأیید می کند و می گوید: برای روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه بلیت فروشی اتوبوس قم به شیراز انجام می پذیرد و سفرها نیز رأس ساعت ۱۹ هر روز و با قیمت بلیت ۸۰ هزار تومان انجام می شود. نکته قابل توجه آنجاست که این سفرها در سایت شرکت ایران پیمان قم نیز تا روز ۲۴ اسفندماه برنامه ریزی شده و فروش آنلاین بلیت نیز در دسترس است.

از سوی دیگر از استان مازندران که این شهر و استان نیز از جمله شهرهای کانونی ویروس کرونا هستند، هر روز یک پرواز هواپیمایی به شیراز انجام می گیرد.این پرواز که متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان است، با ظرفیت ۱۴۴ نفر (هواپیمای بوئینگ) روزهای پنجشنبه ۲۲ اسفندماه با قیمت ۴۹۰ هزار تومان و روز یکشنبه نیز با قیمت ۲۹۵ هزارتومان به مقصد شیرازانجام می‌شود.

 از شهر رشت نیز که خبرها و آمارها نشانگر وضع بحرانی شیوع کروناست، کرونا در این شهر است،   “آریا سفر” روزانه دو سرویس اتوبوس شرکت با قیمت ۱۱۲ هزار تومان و با مجموع ظرفیت ۵۰ نفر به شیراز سفر می کند.جالب آنجاست که این سفر روز پنجشنبه به سه اتوبوس و ظرفیت ۷۵ نفر افزایش می یابد و روز جمعه نیز با دو اتوبوس ادامه می یابد. از شهر مشهد که در آنجا نیز تاکنون حدود ۱۷۰ نفر به ویروس کرونا آلوده شده اند، هر روز یک سفر هوایی به شیراز انجام می گیرد و امروز پجشنبه نیز به دو پرواز افزایش می یابد.

از شهر اصفهان نیز روزانه ۴ سفر با اتوبوس با ظرفیت هر اتوبوس ۲۵ نفر انجام می گیرد؛ به بیان دیگر باوجود شیوع کرونا و همچنین درخواست شهردار و شهروندان شیرازی، هنوز از شهرهای ساری، رشت، اصفهان و مشهد روزانه به طور متوسط ۳۵۰ مسافر به شیراز سفر می کنند.

 به نقل از انتخاب محمدرضا حیدری رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت:تا دیر نشده ما باید از تجربیات قرنطینه استفاده کنیم، در عصر معاصر نیز چینی‌ها این کار را انجام دادند.اگر فضا، فضای جنگ است، باید فرمانده در میدان باشد، این فرمانده نمی‌تواند برای هر تصمیم اجازه بگیرد، باید قدرت تصمیم‌گیری داشته باشد. جنگ تمام‌عیار، پیچیده، ناشناخته و متفاوت با جنگ فیزیکی و جنگی نافذ است که باید قدرت تفویض شود. وظیفه ما است که این موارد را به مدیران و مسئولان منعکس کرده و پیام مردم را برسانیم، مسئولیت با کسانی است که باید تصمیم بگیرند که یا نمی‌گیرند یا تفویض انجام نشده، بنابراین مراجع بالاتر باید مسئولیت تبعات تصمیم خود را بپذیرند.باید تمام کارهای مشوق این حرکت را کاهش دهیم و کنترل کنیم. با خواهش‌درمانی نمی‌توان این موضوع را مدیریت کرد، هنوز در برخی پاساژها و بازارها جمعیت بدون ملاحظه حرکت می‌کند. اینها مساله اصلی است و باید از همه ابزارها استفاده شود. سیستم حمل و نقل عمومی نیز باید محدود شده و ورود اتباع خارجی چه زمینی در شرق و چه هوایی باید کاملا متوقف شود و اگر اضطراری است باید شرایط قرنطینه در مرز ایجاد شود.

وی اضافه کرد: کمپینی در شرف اعلام از سوی مدیریت شهری و سازمانهای مردم‌نهاد است. با یک برنامه‌ریزی تمرکز و سازمان‎‌یافته باید همه نهادهایی که کار خدماتی می‌کنند از جمله آستان قدس، هلال احمر، اوقاف، بنیاد مستضعفان، بهزیستی و مدیریت شهری کار منسجم و هماهنگ انجام دهند تا کارهای موازی و تکراری انجام نشود و اقشار آسیب‌دیده و هدف تحت پوشش قرار گیرند. هرچه زودتر این زنجیره را قطع کنیم، برگشت جامعه به شرایط عادی زودتر فراهم می‌شود، وگرنه ادامه یافته و شرایط اقتصادی و اجتماعی ما را آسیب خواهد زد که تاکنون هم آسیب زده است.

اگر این صداها و فریاد ها ، توسط برخی مردم و مسئولان شنیده نشود بحران کرونا قابل کنترل نخواهد بود. این بی مسئولیتی ها در قبال جان مردم و هموطنان بی شک ضرر بزرگی بر جان ایران خواهد زد.نباید اجازه دهیم استان های دیگر در شرایط  گیلان و قم و تهران قرار بگیرند.

  • نویسنده : سحر علیپور تنگسیری