رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست، خدمات شهری و روستایی شورای عالی استان ها با انتقاد از طرح شاد گفت: تبعیض و تحقیر در این طرح را برنمی تابیم و پذیرفتنی نیست.

به گزارش پویش خبر، کیانوش جهانبخش «نماینده استان هرمزگان در شورای عالی استان ها» در راستای طرح شاد در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها آموزش را مهم ترین و اساسی ترین رکن اصلی توسعه هر کشور عنوان کرد و اظهارداشت: تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد بزرگترین و بهترین سرمایه گذاری است که یک کشور باید انجام دهد.

وی با بیان اینکه شاهد هستیم که کشورهای توسعه یافته و پیشرفته دنیا بیشترین سرمایه گذاری را در حوزه آموزش و پرورش دارند، گفت: با این رویکرد هم نیروی متخصص وهم نیروی باسواد و هم نیروی فنی لازم را برای اداره کشور خود دارند. منابع و سرمایه های انسانی هستند که می توانند کشور را ارتقا دهند و آنرا را در شرایط مطلوبی اداره کنند.

جهانبخش افزود: بسیاری از کشورها نفت، گاز، معدن و ذخایر دیگری ندارند و تنها با تکیه بر سرمایه های انسانی خود و توجه به امر آموزش جز کشورهای پیشرفته و پیش رو هستند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست، خدمات شهری و روستایی در ادامه با تاکید بر اینکه بحران کرونا همه حوزه های اجتماعی، سیاسی،فرهنگی و اقتصادی و ….را تحت الشعاع خود قرار داده است ادامه داد: کشورهای دنیا در تنگنا و بحران اساسی خطرناکی قرار گرفته اند. آموزش و پرورش و آموزش عالی یکی از حوزه هایی است که آسیب زیادی به آن وارد شده و به درستی نسبت به تعطیلی آن ها اقدام شد و در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به طرحی که اخیرا به عنوان طرح «شاد» ارائه شد و با بیان اینکه فارغ از اینکه خیلی زود تر بایستی به این موضوع توجه می کردیم بیان کرد: آموزش مستمر است و استفاده از ظرفیت های جدید مانند فضای مجازی و اینترنت امروزه یکی از مصداق های تعریف سواد است، اما باید توجه کرد که شبکه اینترنت در کل کشور شرایط یکسانی ندارد؛ در بعضی از نقاط وجود ندارد و بعضی از نقاط هم ظرفیت محدود است و پوشش مناسبی ندارد. اما در مجموع عملکرد این حوزه نسبت به سایر حوزه ها رشد مطلوب تری داشته است.

جهانبخش لازمه استفاده از برنامه شاد را داشتن گوشی های هوشمند با قابلیت سیستم عامل اندروید عنوان کرد و تاکید کرد: باید در نظر داشت که همه خانواده ها نمی توانند گوشی هوشمند تهیه کنند و در این موضوع ملاک نباید خانواده هایی باشند که تمکن مالی دارند و برای بچه های خود گوشی هوشمند خریده اند.

نماینده استان هرمزگان در شورای عالی استان ها با بیان اینکه بسیاری از خانواده ها هستند که هنوز گوشی هوشمند وارد خانه های آن ها نشده است و یک گوشی ساده دارند که آن هم متعلق به پدر یا مادر خانواده است افزود: با این اوصاف و در این شرایط آن فرزند را تحقیر می کنیم ،پدر خانواده را شرمسار و نگران می کنیم و در واقع باید بگویم که یک تبعیض آموزشی را رقم می زنیم ، در صورتی که طبق قانون باید آموزش و پرورش رایگان باشد . تبعیض و تحقیر در این طرح را برنمی تابیم و پذیرفتنی نیست.

وی تصریح کرد: به این نکته توجه کنیم که صف دریافت سیم کارت رایگان برای ثبت نام دریافت وام یک میلیونی واقعیت جامعه ما است. در واقع فاصله گذاری طبقاتی سال هاست که شکل گرفته و فاصله گذاری اجتماعی هم بر آن صحه گذاشته است.

به دنبال اعمال سیاست های اقتصادی که داشته ایم، درگیر فاصله گذاری طبقاتی شده ایم و بسیار آزار دهنده است. دولت باید تدبیری می اندیشید که تولید گنندگان داخلی را با تسهیلاتی ترغیب می کرد که گوشی های به صورت یکسان در اختیار دانش آموزانی که مشکلات اقتصادی دارند قرار می داد و یک بازنگری در حوزه اینترنت انجام می داد.

جهانبخش در ادامه سخنان خود اشاره کرد؛ حیات مدارس غیر انتفاعی را در گروی دریافت شهریه دانست و افزود: این در حالی است که همه خانواده هایی که بچه های خود را در مدارس غیر انتفاعی ثبت نام کرده اند؛ تمکن مالی ندارند. اما چون یک اولویت اساسی برای خانواده هاست بچه های خود را با همه سختی ها و مشکلات در مدارس غیر انتفاعی ثبت نام می کنند. با این شرایط که درآمد خانواده ها کاهش پیدا کرده، فشار مضاعفی با پیگیری مدارس غیرانتفاعی جهت تسویه ی شهریه ها، به آنها وارد می شود ، با توجه به کاسته شدن درآمد خانواده ها این امکان وجود ندارد و لازم است که دولت تدبیری ویژه ای را اتخاد می کرد و بحث آموزش را به عنوان یک اولویت به شکل جدی دنبال می کرد.