کیوریتور نمایشگاه عکس «دم» گفت: در این نمایشگاه نگاه شخصی هر عکاس به سوژه تکراری «زن» و مسائل مرتبط و رایج با آن را بدون جهت‌دهی به ذهنیت عکاسان می‌بینیم.

به گزارش پویش خبر نازلی عباسی، کیوریتور نمایشگاه «دم» گفت: ایده این نمایشگاه «زن» از نگاه شخصی هر فرد است و برای آزادی در این نوع نگاه هنرمندان عکاس مرد و زن فعال در حوزه استیج و فوتومونتاژ را انتخاب کردم و از آنها خواستم تا به انتخاب خود آثار را ارائه کنند و تمامی تلاشم این بود که آنها تحت تاثیر مفاهیمی همچون خشونت علیه زنان، زنان قدرتمند، فمنیسم و دیگر کلیشه‌ها قرار نگیرند و در خلق تصاویر و نوع نگرش آزاد باشند.
وی با اشاره به نقش خیال در آثار این هنرمندان گفت: در برخی آثار، فضاهای ذهنی هنرمندان نسبت به موضوع زن آثار را پدیدآورده است؛ حتی عکس هایی که زن در آن حضور ندارد و تنها ردپایی از او دیده می شود.
وی در تشریح عنوان «دم» (DAME) نیز گفت: این واژه ریشه فرانسوی دارد که به معنی بانو استفاده می شود و همینطور دم در ادبیات فارسی به لحظه و نفس نیز معنی می شود که با وجود ارتباط مفهومی این عنوام با لحظه در فرایند عکاسانه و همچنین نقش زن در زایش و دمیدن، امکان ایجاد یک ابهام را نیز برای مخاطب فراهم می کند.
وی در تشریح نقش کیوریتور در نمایشگاه گفت: مهمترین بخش کار، پس از افتتاحیه نمایشگاه شروع می شود که بتوان آثار را به درستی معرفی کرد و با شناخت بازار، قیمت گذاری صحیح را انجام داد تا در فروش آثار نقش موفقی داشته باشد.
گردآورنده این نمایشگاه با اشاره به اهمیت اقتصاد عکس گفت: عکس ها در گذشته کمتر مورد توجه مخاطبان بودند درحالی که امروزه عکس به عنوان یک آرت ورک در میان خریداران آثار هنری جایگاه خود را پیدا کرده است و موفقیت تجربه های نمایشگاه های گذشته انرژی برگزاری این نمایشگاه را فراهم کرده است.
کیوریتور نمایشگاه «دم» نازلی عباسی است و هنرمندان حاضر در این رویداد را آرمان استپانیان، بهاره بیشه، اشکان تیرداد، بابک حقی، مرضیه خرسند، پژمان دادخواه، سارا ساسانی، جلال سپهر، مریم سعید پور، اعظم شادپور، امید شلمانی، سیوا شهباز، آیتاشکیبافر، حسنا شهرامی پور، الناز عابدی، نازلی عباسپور، نازلی عباسی، مهرداد عمرانی، صمدقربان زاده،سروش میلانی زاده، مهدی مقیم نژاد، علی یحیایی و فرید موسوی تشکیل می‌دهند.
در بیانیه این نمایشگاه آمده است:« زن از دیرباز تا کنون، الهام بخش هنرمندان بوده و به طرق مختلف در آثار آنان مورد بازنمایی قرار گرفته است. اندکی پس از رواج عکاسی، زن در برابر دوربین قرار گرفت و نخستین پرتره زنانه ثبت شد.
عکاسی به نمایش زیبایی های زنانه اکتفا نکرد بلکه دوربین عکاسی، زشتی ها، رنج ها و مصائب دنیای زنان را به تصویرکشید. در این مسیر مستنداتی از زندگی زنان به اسناد تصویری تاریخ اضافه شد که بسیاری از آنها توسط خود زنان به ثبت رسیده است.
عکاسان علاوه بر بازنمایی صریح و عینی دنیای زنان به نمایش جهانی سورئال و بیان ذهنیت خویش، پیرامون زنان پرداختند. مجموعه آثار نمایشگاه مفهومی «دم» که در زبان فرانسه بانو معنی می شود، روایتگر ذهنیت و دیدگاه چند عکاس معاصر، نسبت به سوژه «زن» است.
زن در نگاه بصری هر کدام خوانشی مستقل و متفاوت دارد، گاه نماد زایش و زیبایی است، گاه همچون آلیس در سرزین عجایب است، گاه کلیشه و گاه در گریز ازکلیشه های متداول ساختار شکن است و این همه تنها گوشه ای از چالش های ذهنی عکاسان است که به این سوژه تکراری معنایی تازه می بخشد.»
نمایشگاه گروهی عکاسی با عنوان «دم» جمعه ٢١ دی ماه از ساعت ١۶ تا ٢٠در گالری نگاه افتتاح می شود و تا چهارشنبه ١٠بهمن ماه ادامه خواهد داشت.
گالری نگاه در خیابان مطهری همه روزه جز دوشنبه‌ها از ساعت ١١ تا ١٩ میزبان علاقه مندان است.

  • منبع خبر : ایرنا