موضوع حمایت از کالای ایرانی دارای ابعاد مختلفی است که به کمک سیاست های برنامه ششم توسعه، می توان نقشه راه مشخصی را برای آن ترسیم کرد.

به گزارش پویش خبر، در برنامه ششم توسعه فاکتورهای تأثیرگذاری نظیر؛ رشد اقتصادی شتابان و پایدار و اشتغالزا به کمک بسیج همه امکانان کشور، بهبود مستمر فضای کسب و کار، تأمین مالی فعتایتهای خرد و متوسط به وسیله نظام بانکی، جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور و سرمایه گذاران خارجی، با ایجاد انگیزه و مشوق های لازم و … به چشم می خورد که با بهره گیری از آنها چهارچوب های برنامه «حمایت از کالای ایرانی» شکل عملیاتی به خود می گیرد.

 باید توجه داشته باشیم حمایت از کالای ایرانی، تنها در «خرید» خلاصه نمیشود! بلکه مانند یک مکعب دارای اضلاع مختلفی است و هر پارامتر به پارامتری دیگر مرتبط است. در این گزارش به برسی محورهای تأثیرگذار حمایت از کالای داخلی می پردازم.

۱-تقویت و ارتقاء فرهنگ مصرف کالای ایرانی

یکی از چالش های حمایت از کالای ایرانی، فرهنگسازی این امر در بین اقشار مختلف جامعه است. در این زمینه طی سالهای اخیر تلاش هایی بویژه برای «برندسازی» و «تبلیغات» بوسیله رسانه های مختلف صورت گرفته، اما چون ابتکار عمل در آن وجود نداشته و همچنین از شکل «مردمی» به حالت «دولتی» تغییر وضعیت داده است، در بسیاری از موارد به جای تبلیغ؛ تبدیل به ضدتبلیغ شده است! در زمینه فرهنگسازی برای استفاده از کالای ایرانی، نباید از نقش «گروه های مردم نهاد» غافل شویم. بدون شکل فعالیت با برنامه گروه های مردمی بویژه تشکل های دانشجویی و دانش آموزی در پیشبرد اهداف؛ بسیار موثر خواهد بود. همچنین نکته بعدی که درمورد مبحث فرهنگسازی خبرید کالای داخلی تأمل برنگیز است، احیاء و تقویت بازارهای محلی می باشد.

۲-ارتقاء همه جانبه عوامل تولید با توجه به نیاز مصرف کننده

سوالی که همواره در ذهن افکار عمومی ایجاد میشود این است که«آیا کالای داخلی کیفیت لازم را دارد؟». برای پاسخ به چنین پرسشی، باید واقعیت را بپذیریم همه اجناس داخلی دارای کیفیت مطلوب نیستند! یکی از برنامه های اساسی در این زمینه؛ بهبود فضای کسب و کار و ارتقاء کیفیت محصولات داخلی است که این امر به کمک تأسیس کلینیک های تخصصی جهت ارائه خدمات فنی، مهندسی و مشاوره ای؛ میسر خواهد بود. از جمله عوامل تأثیرگذار دیگر که در ارتقاء همه جانبه عوامل تولید نقش دارد، می توان به نحوه «توضیع کالای داخلی» و «قیمت تمام شده» اشاره کرد که همواره در ردیف چالشهای اصلی قرار دارند و با تدوین برنامه ای جامع و مدیریت مقتدر، ظرفیت بهبود یافتن را دارا هستند.

۳-هدفمندسازی تولید بانگرش توسعه صادرات غیرنفتی بویژه در کشورهای همسایه

کشور ما با ۱۵ کشور، همسایه است و چه از طریق زمینی و چه از طریق دریا؛ مرز مشترک دارد. یکی از راهکارهای ترویج استفاده از کالای ایرانی، برنامه ریزی هدفمند برای بازارهای مورد نظر در کشورهای همسایه با درنظر گرفتن «کنسرسیوم های صادراتی» است که این امر خود به خود موجب تقویت مراکز مبادله ای بین کشور ایران و کشورهای همسایه میشود. درواقع تحقق حضور هدفمند در بازار کشورهای همسایه، ضمن تقویت روابط «دیپلماسی بازرگانی»، بر روی «عدم کیفیت» که یکی از چالش های برخی از کالاهای ساخت داخل است با ایجاد فضای رقابتی بین تولیدکنندگان، تأثیر مثبتی دارد و در نهایت این فرآیند منجر به «تحریک بازار» می شود.

۴-بهبود مستمر فضای کسب و کار و تقویت ساختار رقابتی و رقابت پذیری بازارها

عمده ترین چالش تولید کنندگان داخلی در شرایط فعلی را در دو عنوان«مشکلات مالیاتی» و «مشکلات ناشی از سود بانکی» می تواند خلاصه کرد که در این زمینه امیدواریم تدابیر لازم توسط وزارت اقتصاد و دارایی اندیشیده شود. علاوه بر موارد مذکور که تأثیر مستقیمی در بهبود فضای کسب و کار دارد، اجرای بسته ویژه بیمه صنایع مخصوصأ صنایع کوچک در کنار توجه به مراکز لجستیک، تقویت استارت آپ ها، راه اندازی کمپینگ تأمین مالی کشب و کار، پیش بینی تسهیلات جهت خرید کالای ایرانی، تأمین نیازهای عمومی صنعتگران و ارائه خدمات الکترونیک؛ می تواند در بهبود فضای کسب و کار نقش مهمی داشته باشد.

۵-هماهنگی و بسیج همه پتانسیل های داخلی بویژه قوای سه گانه و سازمان های مردم نهاد

باید قبول کنیم حمایت از کالای ایرانی با بسیج همه ارگان ها عزم ملی؛ امکان پذیر است چرا که در این راه موانع و مشکلات زیادی وجود دارد که برطرف کردن آن ها بدون هماهنگی بین قوای سه گانه کشور میسر نخواهد بود. یکی چالش های حل نشدنی در زمینه حمایت از کالای داخلی «قاچاق کالا» است به طوری که جنس قاچاق با قیمتی کمتر از قیمت کالای داخلی، فضای رقابت در بازار را مسموم می کند. در کنار معضل قاچاق، اصلاح قوانین و برطرف کردن موانع جهت تسهیل کار تولید کننده داخلی نیز یکی از موارد مهمی است که باید با اراده قوه مجریه، قوه مقننه و قوه قضایه صورت گیرد.

*کارشناس مدیریت صنعتی