مدال و نشان افتخار محمود به لیلی گلستان برای همت گماشتن برای تالیف کتاب «حکایت حال» به لیلی گلستان تعلق گرفت.

به گزارش پویش خبر، دومین دوره جایزه ادبی احمد محمود دیروز عصر برابر با ۱۳ دی ۱۳۹۷ در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

نشان افتخار محمود  در این دوره به لیلی گلستان تعلق گرفت. گلستان کتابی به نام «حکایت حال» تالیف کرده که مشتمل بر گفت و گو و مصاحبه با احمد محمود است. «حکایت حال» در سال ۱۳۷۴ منتشر شد. 

در قسمتی از کتاب «حکایت حال» می‌خوانیم:
«گلستان- آیا آدم‌های داستان‌هایتان را می‌شناسید؟ با آن‌ها زندگی کرده‌اید؟ و آیا فکر می‌کنید که در انتقال آن‌ها از زندگی واقعی به داستان موفق بوده‌اید؟ شخصیت آدم‌هایتان آن چنان مملوس‌اند که این فکر پیش می‌آید که همه آن‌ها در اطرافتان زندگی کرده‌اند. 

محمود-: بله، به گمان من نویسنده باید آدم‌های داستا‌نش را بشناسد، گفته می‌‌شود که نویسنده هم خالق و هم شارح زندگی آدم‌های داستان است، من فکر می‌کنم اگر نویسنده آدم‌های داستا‌نش را نشناسد، یک جایی لنگ خواهد زد. اشخاص از حرکت می‌مانند و آن‌وقت نویسنده ناچار می‌شود جعل کند -حرف‌ها را و حرکت‌ها را- وقتی جعل شد، دیگر آن آدم خودش نیست، کس دیگری است که نویسنده او را نشناخته است و خواننده هم باورش نمی‌کند. شاید هر نویسنده با روش خاص خود با این مسأله برخورد کند، ولی من واقعاً الگوی این آدم‌ها را در زندگی واقعی داشته‌ام. البته اگر عیناً آن‌ها را بگیرم و بگذارم در داستان، یک شخصیت داستانی نخواهم داشت و کار هم چیزی بیش از یک گزارش از رفتار و گفتار آدم‌ها نخواهد بود. کار من ترکیبی است از تخیل و واقعیت.»

دبیری این دوره از جایزه احمد محمود بر عهده مهدی یزدانی‌خرم است.

  • منبع خبر : ایبنا