یک سال پس از همایش بانوان شاغل در شهرداری تهران، که اسفندماه سال گذشته، به مناسبت ولادت حضرت زهرا (س) و روز زن، توسط شهرداری تهران در برج میلاد برگزار شد، سرپرست سابق اداره کل بانوان شهرداری، ناگفته‌هایی از آن مراسم بیان کرد که بسیاری شایعات و جریان‌سازی‌های پیرامون آن رویداد را- که برخی آن را عامل استعفاء نجفی شهردار اسبق می‌دانند- نقض می‌کند.

پویش خبر- فاطمه راکعی، دکترای زبانشناسی و عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا، که هم درعرصه سیاست شناخته‌شده و هم در عرصه فرهنگ و شعر و ادب معروف است، پس از کناره‌گیری از سمت اجرایی، مشاورت شهردار تهران را برعهده دارد و بنادارد همچنان تلاش‌های خود در حوزه زنان را در سطح سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و نظارت ادامه دهد و تا زمانی که مفید و مؤثر باشد، در این جایگاه بماند.

راکعی، در گفتگوی اختصاصی با «تهران‌نامه»، به هجمه‌هایی که چندروزه اخیر در رسانه‌ها به او شد و او و همایش برج میلاد را عامل رفتن زودهنگام نجفی از شهرداری دانستند، پاسخ می‌دهد:

به دلیل رعایت مصالح مدیریت شهری، تاکنون سکوت کرده بودم؛ اما حال که می‌بینم، این روزها همزمان با رفتنم از امو بانوان، همچنان بعضاً از روی ناآگاهی و بعضاً نیز از روی سوءنیت، مطالبی سراسر کذب و افترا مطرح می‌شود، بر آن شدم تا جهت تنویر اذهان مردم عزیز، مطالبی را مطرح کنم.

همه می‌دانند که تصمیم به اجرای آن بخش از برنامه برج میلاد که در آن گروهی از دختربچه‌ها برنامه گل‌پاشی اجرا کردند، و برخی از آن به “رقص دختران درحضور شهردار تهران”، یاد می‌کنند، با امور بانوان نبود و تیم همراه دفتر شهردار، آن تصمیم را گرفت و اجرا کرد؛ آنها آن روز به دلیل روز درختکاری و دیررسیدن جناب شهردار به برنامه، بدون هماهنگی و اطلاع مجریان همایش، سین کلی برنامه که بصورت تایپ شده، موجود بود را تغییر دادند، درحالی که در سین اولیه قرار بود در انتهای برنامه اجرای موسیقی باشد.

برنامه دختربچه‌ها که آغاز شد، من و مجری برنامه اساساً بی‌اطلاع بودیم و  اگرچه دختران نابالغ بودند و برنامه، ابتذالی نیز دربر نداشت، اما اصولاً رویه مألوف بنده، حداکثر مراعات شرایط و ملاحظات پیرامون بوده و هست و بالشخصه برای گروه موسیقی، همواره مقید به مجوزداشتن از ارشاد و محتوای فاخر شعر و موسیقی هستم.

اگرچه دوستان مداخله‌کننده در برنامه، تذکرات مجری برنامه را جدی نگرفتند، اما خوشبختانه نهادهای ذیصلاح متوجه موضوع پیش‌آمده شدند و برخوردشان متوجه حوزه بانوان نبود و با آنها برخوردهای لازم را کردند.

نهادهایی مثل «حراست و بازرسی» اصلا دخالتی در برنامه و تداخلی با آن نداشتند که امروزه گفته می شود «اگر به حرف حراست و بازرسی گوش داده بودند اینجوری نمی شد…»؛ چه حرفی و حرف چه کسی را من باید گوش می کردم یا گوش نکردم؟!

موضوع رفتن جناب آقای نجفی هم، همه می‌دانند ربطی به این مسأله نداشت و خود ایشان به دلایل شخصی و خانوادگی، حاضر به ادامه نبودند.

درخصوص حواشی ایجادشده برای نمایشگاه زنان و تولیدملی نیز، متأسفانه یک مسأله ساده و یک طرح خیلی ساده را چقدر پیچیده جلوه دادند و تبدیل به جریان‌سازی رسانه‌ها کردند، و چه چیزها که درموردش نگفتند؛ درحالی که یک طرح خلاقانه بود برای استفاده بیشتر از رنگ‌ها در فضای فیزیکی و انسانی شهر، که طبیعتاً خانم‌ها هم سهم خود را دارند.

با آن طرح می‌خواستیم بگوییم می‌توان با بیشترین نمود و اثر و با ارزان‌ترین قیمت، شهر را رنگی کرد و خوشبختانه می‌بینیم که امروز این موضوع، در برنامه آقای حناچی هم مورد تأکید و توجه قرار گرفته است.