دهمین حراج تهران با عنوان «هنر معاصر ایران» حاشیه‌های بسیاری داشت از پخش شدن صدای تپیدن قلب در هنگام چکش خوردن گران‌قیمت‌ترین اثر حراج تا استقبال از آثار عکاسان جنگ که در این گزارش بخشی از آن را می‌خوانید.


به گزارش پویش خبر، منیر فرمانفرماییان همچنان از صدرنشینان حراج تهران است. اولین اثر از این هنرمند به قیمت دو میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان به فروش رفت که هیجان بسیاری را در فضای حراج به وجود آورد. دومین اثر از این هنرمند که خودش شخصاً در اختیار حراج تهران قرار داده بود، فضای دهمین دوره را ملتهب‌تر کرد، به‌طوری‌که پاکدل به حاضران گفت: «روی فیلم این قسمت باید صدای تپیدن قلب بگذارند.» و در همان لحظه بود که مسئول فنی حراج تهران صدای تپیدن قلب را در فضا پخش کرد،‌ تا اینکه بالاخره یکی از خریداران شماره‌اش را برای چهار میلیارد تومان بالا گرفت که حاضران به‌شدت او را تشویق کردند. این اثر گران‌قیمت‌ترین اثر حراج دهم شد که از باسابقه‌ترین هنرمند این دوره حراج به فروش رسید. بدین ترتیب فرمانفرماییان با فروش شش میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومانی گران‌ترین هنرمند دهمین حراج تهران شد.
اثری از حسین زنده رودی به نام «پی+روز+جی» در دهمین حراج تهران به فروش گذاشته شد، به فروش سه میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومانی دست‌یافت. این اثر بعد از کاری از منیر فرمانفرماییان، دومین اثر گران‌قیمت حراج تهران شد.
مجسمه‌ای با عنوان «پرنده‌ها» از بهمن محصص نیز به قیمت دو میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان به فروش رسید. این اثر چهارمین اثر گران‌قیمت حراج دهم شد

بیست و سومین اثری که در حراج تهران چکش خورد، مجسمه بلندقدی از ژازه تباتبایی بود که اولین فروش یک میلیارد تومانی دهمین حراج تهران را به خود اختصاص داد. این اثر بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود. درعین‌حال بزرگ‌ترین نقاشی این هنرمند هم در دهمین دوره حراج تهران حضور داشت و به قیمت ۷۵۰ میلیون تومان فروش رفت تا تباتبایی را به هنرمند یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومانی حراج تهران تبدیل کند.
«خودنگاره از کودکی» اثری از کامران یوسف زاده «وای ‌زی کامی» بود که انتظار می‌رفت فروش میلیاردی داشته باشد. حسین پاکدل، مجری دهمین حراج تهران برای گرم کردن مجلس با تأمل و صبوری فروش این تابلو را پیش می‌برد و می‌گفت: «این انتظاری لذت‌بخش است.» درنهایت این پرتره توانست دومین فروش یک‌میلیاردی حراج تهران را از آن خود کند.
«فارسی سیاه روی سفید» اثری از فرهاد مشیری بود که به قیمت یک میلیارد و صد میلیون تومان به فروش رفت و مشیری را وارد باشگاه میلیاردی‌های حراج دهم کرد. اثر دیگری از مشیری به نام «یا ابوالفضل» که پیش‌ازاین در حراج ۲۰۱۱ کریستیز به فروش رفته بود هم به قیمت یک میلیارد و شش‌صد میلیون تومان به فروش رسید. بدین ترتیب، مشیری در دهمین دوره، هنرمند دو میلیارد و هفت‌صد میلیون تومانی شد.
حراج تهران با فروش اثری از علیرضا اسکندری شروع شد که تابلوی خطاطی از سوره «وان‌یکاد» بود.
تابلوی بدون عنوانی از عذرا عقیقی بخشایشی که بین ۸۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود، به فروشی بیش از سه برابر قیمت کمینه خودش رسید و ۲۸۰ میلیون تومان فروخته شد.
تابلویی دولته‌ای از علی فرامرزی با عنوان «هجوم» از مجموعه کویری‌ها که بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود،‌ ۱۱۰ میلیون تومان به فروش رفت.
زمانی که نوبت به چکش خوردن اثری از آرمان یعقوب پور رسید، همهمه‌ای بین شرکت‌کنندگان حراج شکل گرفت که درنهایت، این تابلو را از قیمت ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان به ۵۰ میلیون تومان رساند.
همواره اثری از عباس کیارستمی در تمام دوره‌های حراج تهران به‌غیراز دوره پنجم حضورداشته است که همگی آن‌ها به فروش رفته‌اند. در دوره دهم عکسی از این هنرمند ارائه شد که به قیمت ۲۶۰ میلیون تومان به فروش رسید. اما نکته جالب این است که فرشید مثقالی، پرتره نقاشی از این هنرمند کشیده است که آن‌هم در این دوره از حراج شرکت داده شد و به قیمت ۱۴۰ میلیون تومان به فروش رسید.
اثری از زنده یاد صادق تبریزی با استقبال خریداران مواجه شد و بیش از سه برابر قیمت خودش به فروش رفت. این اثر که «سه سوار» نام داشت و بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود، ۳۴۰ میلیون تومان به فروش رفت.
سی و سومین اثری که در حراج تهران به فروش رسید، بانام «شما این وقت شب اینجا چه‌کار می‌کنید» از مجموعه پرسونا بابک روشنی‌نژاد بود که در دوره سوم حراج تهران پیش‌ازاین ارائه شده بود و ۴۰ میلیون تومان در آن دوره به فروش رفته بود که در این دوره به قیمت ۷۰ میلیون تومان فروخته شد.
آثار عکاسان انقلاب در حراج تهران با استقبال گرمی روبه‌رو بود. یک عکس دفاع مقدس از سعید صادقی به عنوان «فتح خرمشهر» که۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود، نهایتاً‌ ۷۵ میلیون تومان به فروش رفت و خریداران زیادی برای خرید آن دست بالا بردند. حسین پاکدل هم عنوان کرد که اثر قبلی صادقی در دوره هشتم رکورد شکسته است. عکسی از این عکاس در دوره هشتم به قیمت ۵۵ میلیون تومان به فروش رفته بود. از طرف دیگر، اثری از محمود فرنود که به عنوان «سوم خرداد ۶۱» به آزادسازی خرمشهر اشاره داشت هم به قیمت ۷۰ میلیون تومان به فروش رسید. در حالی که بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان ارزش‌گذاری شده بود.
حسین پاکدل در هنگام چکش زدن آثاری از هنرمندان جوان سعی می‌کرد توجه خریداران را جلب کند و تأکید می‌کرد باید به جوانان فرصت داد.
پاکدل در میانه حراج از روزنامه‌نگاران، عکاسان و فیلم‌برداران برای حضور و فعالیتشان در حراج تهران تشکر کرد.
هنگامی‌که پاکدل به‌اشتباه اسم مُکرمه قنبری را با فتحه خواند، همهمه‌ای در حراج شکل گرفت که درنهایت با شوخی پاکدل به خنده حضار تبدیل شد. مکرمه قنبری، از هنرمندان خودآموخته و زنی روستایی است که چهره جهانی پیداکرده است. اثر او به قیمت ۳۸ میلیون تومان فروخته شد.
اثر شماره ۱۱۳ که متعلق به حسین چراغی بود، در ابتدا فروش نرفت که بعد از تمام شدن زمان چکش خوردن این اثر به قیمت ۱۵ میلیون تومان فروخته شد که عنوان کم‌فروش‌ ترین دهمین حراج تهران را از آن خودش کرد.
اثری از علیرضا معصومی هم که تنها یک‌بار چکش خورد، زیر قیمت اولیه آن یعنی ۵۵ میلیون تومان به فروش رفت. پاکدل در اینجا به حاضران توضیح داد که در چنین شرایطی حراج تهران سهمی از فروش اثر نخواهد داشت.
فرزانه وزیری تبار و یحیی گمار جوان‌ترین هنرمندانی بودند که اثری از آن‌ها در حراج تهران به فروش رسید. هردوی این هنرمندان متولد ۱۳۶۶ هستند. اثری از وزیری تبار به قیمت ۳۲ میلیون تومان به فروش رسید و اثر گمار ۵۰ میلیون تومان فروخته شد.
دو اثر از کوروش شیشه‌گران در دهمین دوره حراج حاضر بود که اولی به قیمت یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون تومان به فروش رسید و دومی ۷۲۰ میلیون تومان فروخته شد.
سید محمد بهشتی رئیس اسبق بنیاد سینمایی فارابی، حجت‌الله ایوبی رئیس اسبق سازمان سینمایی، لیلی گلستان مترجم و گالری دار، مهدی کرم پور کارگردان، مجید درخشانی، نوازنده و آهنگساز و… از مهمانان سرشناس دهمین دوره حراج تهران بودند.
اثر فرامرز پیلارام که بین ۸۰۰ تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود،‌ تنها اثری بود که از حراج تهران خارج شد. حسین پاکدل در شروع حراج خروج این اثر را اعلام کرد.
بیش از ۸۰۰ نفر در این دوره از حراج تهران حضور بهم رسانده بودند.

  • منبع خبر : پانا