دلالان هنر سوزندوزی زنان بلوچ ایرندگان خاش سیستان و بلوچستان را به نام خود ثبت کرده و صنایع دستی بلوچستان را به نام خود صادر می کنند

به گزارش پویش خبر، در سالهای اخیر دلالان به بهانه خرید محصولات و هنرهای دستی مردم بلوچ به استان سیستان و بلوچستان مراجعه کرده و با خرید ارزان صنایع دستی مردم منطقه به سودهای کلانی رسیده اند بسیاری از هنرمندان توانای بلوچستان که هیچ گونه دسترسی به بازارهای مناسب کشوری و جهانی ندارند؛ به دلیل عدم آگاهی از قیمت ها صنایع دستی خود را با پایین ترین قیمت به دلالان می فروشند و بدون در نظر گرفتن رنج چند ماه دوخت و دوز و از دست رفتن زمان و هزینه های فراوان متضرر می شوند و سود به جیب دیگران می رود .

زینب ایرندگانی از هنرمندان توانای سوزن دوزی در ایرندگان خاش به ایسنا گفت: برای دوختن زی و آستین و لباس های زنان بلوچ گاها یکماه و دو ماه فرصت لازم است و زنان هنرمند بلوچ با ضعف شدید بینایی و ناراحتی های دیگر مواجه می شوند و متاسفانه دلالان از سادگی و ناآگاهی مردم ما به سودهای کلانی دست پیدا می کنند .

وی اظهار کرد: نبود بازارهای مناسب در سطح شهرستان و عدم برپایی جشنواره ها و نمایشگاههای عرضه صنایع دستی دردی بزرگ بوده که نیاز است مسئولان برای رفع دغدغه های هنرمندان ما فکری بردارند .

مریم کریمی هم بیان کرد: هنرهای دستی زنان بلوچ از ایرندگان و دیگر نقاط بلوچستان با برندهای دیگر و به نام دیگران در تهران و کشورهای حوزه خلیج فارس و جاهای دیگر دنیا به فروش می رسند و گاها می بینیم صنایع دستی مردم بلوچ از جاهای دیگر صادر و شهرهای بلوچستان با گرانی عرضه می شود .

وی اظهار کرد: ورود اتباع خارجی و دلالان شهرستانی به مبحث عرضه صنایع دستی مردم بلوچ سبب عرضه محصولات گران و بی کیفیت در استان شده و هنرهای دستی و اصیل قوم بلوچ کمتر در منطقه به دست مصرف کنندگان می رسد .

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان هم گفت: در سالهای اخیر دهها نفر از هنرمندان صنایع دستی و سوزندوزی را زیر پوشش برده ایم، ولی نیاز است از این قشر به صورت ویژه حمایت شود .

ملک مسعود ریگی در گفت وگو با ایسنا افزود: دلالان عامل مهم ضربه زدن به هنرهای اصیل مردم بلوچ هستند و سالهاست دلالان از محصولات و برندهای بلوچی دوزی به سود کلان دست پیدا می کنند و تولیدکنندگان بومی درآمد ناچیزی عایدشان می شود که این موضوع بسیار آزار دهنده است .

وی اظهار کرد: با برپایی نمایشگاه ها و بازارچه های فروش محصولات دستی می توان تا حدی به رفع این معضل کمک کرد و گاها در نوروز فرصتی مهیا می شود که بخشی کوچک از توانمندی های قوم بلوچ را به نمایش گذاشت ولی ضرورت دارد بازارچه های دائمی در خاش ایجاد و برخی از محصولات هم در بازارهای مهم جهانی و کشوری عرضه شوند.

  • منبع خبر : ايسنا