رییس ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد شهر تهران تاکید کرد که تهران باید به الگوی مشارکت پذیری اجتماعی برای سایر شهرهای کشور تبدیل شود.

به گزارش پویش خبر، حجت نظری در نشست هم‌اندیشی در خصوص هفته تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی با اشاره به ضرورت ایجاد یک هماهنگی برای برنامه‌ها و طرح‌ها و مراسم‌ها در این ایام، گفت: ما در این نشست بنا داریم تا پیشنهادات و اقدامات انجام گرفته و نظرات یا انتقادات مسئولان هرکدام از سازمان را مورد مشورت و بررسی قرار بدهیم و اعتقاد داریم که رسیدن به یک هماهنگی و نظم در اجرای برنامه‌ها و اقدامات باعث می‌شود که به نتیجه مطلوب یعنی آشنایی هرچه بهتر شهروندان با سمن‌ها و تشکل‌های مدنی و ترویج فرهنگ مشارکت‌های اجتماعی و حمایت از این جریان، دست پیدا کنیم.


او نیز در بخش دیگری از سخنانش درباره پیشنهاد بازدید رایگان سمن ها از موزه ها و … در هفته تشکل ها ، بیان کرد: این اتفاق خوبی خواهد بود که سمن‌ها بتوانند از موزه‌ها و یا تورهای تهران‌گردی یا طبیعت‌گردی استفاده کنند ولی چه بهتر خواهد بود اگر این تسهیلات برای شهروندان نیز در نظر گرفته شود و فکر می‌کنم چنین تصمیمی می‌تواند تاثیر بهتری در شناخت مردم از تشکل‌های اجتماعی داشته باشد.


رییس ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد در ادامه این نشست با اشاره به پیشنهاد مدیریت پسماند شهرداری تهران مبنی بر امکان بازدید سمن‌ها از مراکز بازیافت در مناطق تهران، گفت: این پیشنهاد خوبی است و ما مطمئن هستیم که سمن‌ها مختلف و فعالی در حوزه محیط زیست علاقه‌مند هستند که از این مراکز بازدید کنند.


اقدامات و برنامه‌ریزی‌ها مقطعی نباشد


نظری در ادامه این نشست با تاکید بر اینکه برگزاری این جلسات نباید صرفا محدود به یک مقطع زمانی خاص باشد و نیاز است که استمرار داشته باشد تا هماهنگی‌ها و همکاری‌ها همواره ادامه داشته باشد، گفت:  این جلسات ضمن حفظ همکاری و هماهنگی باعث شناخت بهتر سازمان‌ها از اقدامات یکدیگر در حوزه تشکل‌های اجتماعی می‌شود و در عین حال از موازی‌کاری جلوگیری می‌کند و همچنین مسبب آن می‌شود تا نظرات و پیشنهادات بهتری تبادل شود.


به گفته  او، اتفاق مهم و دستاورد ویژه این جلسات این است که بتوانیم فارغ از روزهای تقویم و مناسبت‌‌ها بتوانیم اقدامات مهمی را برای بحث سمن‌ها و تشکل‌های اجتماعی رقم بزنیم.


رییس ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد در ادامه با اشاره به تجمیع بانک اطلاعاتی سمن‌ها در این ستاد، گفت: ما در این بانک اطلاعاتی سمن‌ها را به تفکیک حوزه و تخصص فعالیت خودشان معرفی کردیم و شهروندان به این اطلاعات دسترسی دارند. ستاد همچنین سمن‌ها را بر اساس عملکرد و نه تخصص‌های علمی‌شان رتبه بندی‌ کرده است که این رتبه‌بندی اگرچه برای شهروندان قابل دسترسی نیست ولی به سازمان‌های شهرداری اعلام شده است.


نظری با اشاره به پیشنهاد مرکز ارتباطات شهرداری تهران مبنی بر همکاری برای تولید و انتشار مطالب و محتوا برای هفته تشکل‌های اجتماعی، گفت: می‌توان از این پیشنهاد در جهت تبلیغات و استفاده از فضای تبلیغاتی برای ترویج فرهنگ مشارکت‌پذیری استفاده کنیم. همچنین باید این مطالب و تبلیغات در رویدادها و مکان‌های پرتردد و مردم محور انجام بگیرد.


او با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری بین ستاد و سایر سازمان‌ها، گفت: فرصت خوبی است که این تفاهم‌نامه‌ها در این ایام منعقد شوند تا سمن‌ها هرچه زودتر امکان بهره‌مندی از خدمات طرفین این تفاهم‌نامه‌ها را داشته باشند.


ایجاد کمپین‌های مجازی


این عضو شورای شهر تهران همچنین با اشاره به پیشنهاد نامگذاری ایام هفته مشارکت‌های اجتماعی، گفت: بنا بر پیشنهادات و نظراتی که دوستان دارند و همین‌طور آرایی که در این جلسه دادند، شنبه ۱۹ مرداد ماه روز تشکل‌های اجتماعی و محیط زیست، یکشنبه روز تشکل‌های اجتماعی و فرهنگ و هنر، دوشنبه روز تشکل‌های اجتماعی و سلامت روان و جسم، سه‌شنبه روز مشارکت و تشکل‌های اجتماعی، چهارشنبه روز تشکل‌های اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، پنجشنبه روز میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جمعه روز ورزش نامگذاری شد.


نظری به بحث ایجاد کمپین‌ها در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات مهم دیگر طرح بحث‌های مرتبط با تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی در فضای مجازی است که در این خصوص می‌توان هشتگ‌های مناسب و کوتاهی را برای ترویج و شناساندن فرهنگ و موضوع مشارکت‌های اجتماعی طراحی کرده و پیشنهاد داد.


به گفته او، همه ما باید تلاش کنیم تا تهران یک الگوی مناسب در بحث مشارکت اجتماعی برای سایر شهرهای کشور باشد. البته هنوز موفق نبودیم و باید قبول کنیم که هنوز به این مهم دست پیدا نکردیم. البته در ماجرای انتخابات شورایاری‌ها ما شاهد حضور ۲۰ درصد واجدین شرایط بودیم که با توجه به شرایط کنونی این آمار قابل قبولی بود ولی با نقطه ایده‌ال خیلی فاصله دارد.