مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان خراسان رضوی، از برگزاری چهاردهمین فستیوال صنایع غذایی در شهرک فناوری صنایع غذایی و بیوتکنولوژی شمال شرق کشور، خبر داد.

پویش خبر– مسعود مهدی زاده مقدم در این مراسم که با حضور دبیر فن بازار ملی ایران و مسئولان استانی برگزار شد، اظهار کرد:  با توجه به اهمیت موضوع نوآوری و پیشرفت فناوری و رشد اقتصادی صنایع کشور، شرکت شهرک‌های صنعتی استان با همکاری مرکز فن‌بازار ملی ایران، شرکت فرابورس ایران و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، چهاردهمین فستیوال اختراعات را در زمینه نوآوری های صنایع غذایی برگزار کرد.
وی افزود: این فستیوال در زمینه های نوآوریماشین‌آلات خط‌تولید و تجهیزات بسته بندی اعم از نانو تکنولوژی، پلاسما، فرمولاسیون مواد غذایی با رویکرد غذایی سالم، ارگانیک و مغذی و بسته بندی مواد غذایی بود و طرح های مختلفی از کل کشور ارسال شد که پس از بررسی و ممیزی، انتخاب شد.
مهدی زاده مقدم ادامه داد: در فرآیند اجرایی این رویداد بیش از ۱۰۰ نوآوری به دبیرخانه فستیوال ارسال شده که ۱۱ طرح منتخب برای سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان و دیگر مخاطبان حوزه صنایع غذایی ارائه حضوری شد و همچنین اطلاعات بقیه نوآوری‌ها،‌ طرح‌ها و لیستی از اختراعات این حوزه نیز در قالب کتابچه در اختیار مخاطبان قرار گرفت.
وی بیان کرد: این رویداد با هدف ارتقا شاخص نوآوری و توسعه زیرساخت‌ها در کشور و استان خراسان‌رضوی به شیوه نوین، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، تجاری‌سازی و رونق مبادلات فناورانه در حوزه صنایع‌غذایی است.
وی در  بخشی دیگر از مزایای در نظر گرفته شده جهت حضور مخترعان و نوآوران، عنوان کرد: امکان تجاری‌سازی اختراعات از طریق سرمایه‌گذاری مشترک،توسعه بازار و رشد تولید محصولات و استفاده از توانمندی مدیریتی و تولیدی صنعتگران با ایجاد همکاری مشترک، فرصت مناسب جهت کسب امتیاز تسهیلات جهت فروش دانش فنی و یا مشارکت در قالب تجاری‌سازی حضور در نشست‌های رو در رو B2Bاز دیگر اهداف این فستیوال بود که بهترین نحو انجام شد.
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان خراسان رضوی، خاطر نشان کرد: امید است با همکاری نهادهای تاثیر گذار،رسانه های پویا و خبرنگاران پرتلاش در امور نوآوری و فناوری و صنایع کشور، شاهد برگزاری رویدادهای اثربخش و پربار در حوزه سرمایه گذاری و فناوری باشیم تا رشد و رونق اقتصادی مستمر و پایدار باشد.
در ادامه دبیر مرکز فن بازار ملی ایران نیز گفت: مرکز فن بازار ملی ایران مستقر در پارک فناوری پردیس فعالیت خود را از سال ۱۳۸۳ به منظور ایجاد بستر توسعه و انتقال فناوری در کشور آغاز کرده است.
محسن علی اکبریان افزود: در اکوسیستم فناوری کشور طی سالهای گذشته دو رویکرد غالب بوده که رویکرد نخست توسعه فناوری در قالب وضع قوانین، راه اندازی صندوق نوآوری و شکوفایی و ایجاد نهادهایی از جمله دانشگاهها، مراکز رشد، شتاب دهنده ها و پارکهای علم و فناوری بودندکه نتیجه این اقدام راه اندازی سه هزار و ۴۰۰ شرکت دانش بنیان با افزون بر ۱۴ هزار محصول هایتک است.
وی رویکرد دوم اکوسیستم فناوری را در کشور توسعه بازار و رساندن ایده به محصول اشاره و بیان کرد: در این حوزه خلاءهایی زیادی وجود دارد و شرکتهای دانش بنیانی هستند که با وجود داشتن بدنه علمی خوب در رسیدن به بازار دچار مشکل شده اند و برای این مهم نیازمند منابع مالی و حمایت هستند. علی اکبریان ادامه داد: فن بازار به عنوان مرجعی برای توسعه بازار فناوری کشور بوده و طی ۱۵ سال اخیر تلاش کرده بازار فناوری را توسعه دهد و در این راستا سه ماموریت وجود داشته که شامل توسعه بازار محصولات صنعتی به صورت خاص، انتقال فناوری به واحدهای صنعتی و جذب سرمایه ها برای تجاری سازی محصول هستند.  وی گفت: برگزاری فستیوال های نوآوری صنایع در راستای رشد ایده های استارت آپ ها، شرکتهای نوپا و هسته های فناور است تا با معرفی ایده ها به سرمایه گذاران در فستیوال و انعقاد قرارداد یا تفاهمنامه بین طرفین به تجاری سازی طرحها، نوآوری ها و اختراعات کمک شود.
وی عنوان کرد: فستیوال نوآوری های صنایع ناظر بر ماموریت سوم مرکز فن بازار ملی ایران بوده و در این راستا طی ۱۳ دوره برگزاری فستیوال از سال ۱۳۹۳ تاکنون هزار و ۳۰۰ اختراع، نوآوری یا طرح از جامعه نخبگان و صنعتگران ارائه شده و از بین آنها ۱۰۰ اختراع یا ایده در معرض دید سرمایه گذاران قرار گرفته است. در نهایت ۲۹ طرح یا اختراع منتج به انعقاد قرارداد با سرمایه گذار به مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال و تجاری سازی شده اند. 

علی اکبریان گفت: پایه اصلی این فستیوال ها اعتماد بین سرمایه گذار و صاحب طرح یا ایده بوده و بازار دارایی فکری فرابورس بستر قانونی و مطمئن برای اعتمادسازی بین طرفین را ایجاد کرده و خطرپذیری سرمایه گذاری را کاهش داده لذا ۳۰ درصد موفقیت این فستیوال ها در رساندن اختراعات به بازار بوده است.
همچنین در این مراسم دبیر اجرایی این رویداد گفت: براساس ماده ۱۷ قانون برنامه پنجم توسعه به منظور استفاده از ظرفیتهای علمی برای پاسخگویی به نیاز بخشهای صنعت، کشاورزی و خدمات در جهت رفع مشکلات و موانع تجاری سازی طرحها و نوآوری های صنایع غذایی کشور رویداد فستیوال نوآوری های صنایع غذایی در راستای فستیوال های بازار دارایی فکری برگزار شده اند.
نوید میبدی نیک افزود: واحدهای فناور از ۱۱ استان و ۳۹ مجموعه صنعتی صاحب برند از استان های مختلف کشور در این رویداد ثبت نام الکترونیکی داشته و بر این اساس بیش ۱۰۰ طرح از ۱۴ استان در دبیرخانه این رویداد با ارائه مستندات علمی و اقتصادی پذیرش شده که از این تعداد ۵۲ طرح به عنوان طرحهایی که قابلیت تولیدپذیری در واحدهای صنعتی دارند احصا شدند و در نهایت ۱۱ طرح برای ارائه در فستیوال انتخاب شد.
دبیر اجرایی چهاردهمین فستیوال نوآوری های صنایع غذایی گفت: هر طرح در این رویداد یک روزه به مدت هفته دقیقه توسط صاحب آن ارائه می شود و سپس هر یک از دارندگان طرح به مدت ۱۵ دقیقه با سرمایه گذاران حاضر در فستیوال به مذاکره می نشیند تا در صورت توافق طرفین، تفاهم نامه یا قرارداد لازم بین آنان برای تجاری سازی طرح منعقد شود.

  • منبع خبر : روابط عمومی شرکت شهرک‌های صنعتی استان خراسان رضوی