دومین قطب فروش مبلمان راحتی در ایران در انحصار تولید کنندگان روستاي عطاآباد است و خریداران از سراسر کشور به این روستا می آیند.

پویش خبر، صادق دوپیکر:

روستای عطا آباد به لحاظ موقعیت جغرافیایی در فاصله ۴۰ کیلومتری از شهرستان گرگان که مرکز استان گلستان است واقع شده.این روستا با وجود حدود ۲۴۰ واحد تولیدی که به انواع فعالیت ها ی مرتبط با خوشه مشغول هستند از توان بالایی برای تولید ثروت و اشتغال زایی در منطقه برخوردا ر است. با توجه به مطالعات انجام شده ۳۱۴۰ نفر در کارگاه های نجار ی، تولید مبلمان، رنگ کاری،رویه کوبی و غیره و حدود ۵۰۰ نفر غیر مستقیم مشغول به فعالیت می باشند . دانش نیروی انسان ی موجود در خوشه عمدتا تجربی است و کارگران با استفاده از شیوه سنتی استاد و شاگردی فنون کار را فرا گرفته اند. در خوشه مبلمان عطا آباد محصولات چوبی مختلفی تولید می شوند که به طور کلی می توان به مبل راحتی، کلاسیک ، سرویس خواب و سرویس نهارخوری اشاره نمود.عمده محصولات تولیدی شامل مبلمان راحتی می گردد .

دومین قطب فروش مبلمان راحتی در ایران در انحصار تولید کنندگان این روستا است و خریداران از سراسر کشور به این روستا می آیند. نکته ای که خوشه مبلمان عطا آباد را متمایز از سایر خوشه ها می کند و به آن ساختاری منحصر به فرد داده، تلفیق زندگی روزمره مردم و کار تولید مبلمان در این منطقه است. به بیان دیگر پس ازشروع تولید مبلمان در این روستا مردم این منطقه که اکثریت از قوم ترکمن هستند با تغییر کاربری دادن محل زندگی خود به تولیدی و نمایشگاه مبلمان تا حد ممکن زندگی روزمره خود را به کارشان گره زده اند. تقریبا اکثریت ساکنین این روستا به پیکره تولید مبلمان پیوسته اند و با فرا گرفتن مهارت های مورد نیاز حضور خود را با قدرت در این صنعت تثبیت کرده اند. با توجه به اشتراک کاری بین افراد این روستا می توان گفت که فرصت ها و چالش های مشترکی در بین آنها وجود دارد.

پروژه خوشه مبلمان عطا آباد در چارچوب آیین نامه اجرایی توسعه خوشه های کسب و کار سازمان صنایع کوچک وشهرک های صنعتی ایران توسط عامل توسعه منتخب خوشه مبلمان عطا آباد با همراهی مشاور انجام می گردد. در این پروژه سعی بر آن است که موارد زیر محقق گردند: بالا بردن شاخص های توسعه، افزایش بهره وری و کارآمدی نیروی انسانی، تعامل فرهنگی و همکار ی بین بنگاهی، افزایش توانایی نوآوری در ارائه خدمات، توجه به زیر ساخت های تبلیغاتی در رقابت پذیر بودن در عرصه های ملی و بین المللی ، تخصصی شدن تولید مبلمان، بالا بردن تغییر پذیری در برابر تغییرا ت بازار، هم افزایی و یادگیری منتج از شبکه سازی بین بنگاهی، افزایش قابلیت های طراحی و بازاریابی و افزایش توسعه بازار داخلی ونهایت امر ارتقا توان صادراتی در شرکت های کوچک و متوسط .