مدیر گروه فاوای شرکت ملی صنایع مس ایران با تأکید بر اینکه بدون همراهی و حمایت مدیرعامل شرکت مس اجرای طرح جامع سیستم‌های یکپارچه اطلاعاتی در یک بازه زمانی کوتاه میسر نبود، گفت: این سیستم با استفاده از توان داخلی و به‌کارگیری تجربه و تخصص پرسنل فعلی شرکت و دانش روز کارشناسان و متخصصین تازه جذب‌شده طراحی و ساخته‌شده است.

به گزارش پویش خبر، احسان طهماسبی با بیان این مطلب در خصوص اجرای طرح جامع سیستم‌های یکپارچه اطلاعاتی در شرکت مس افزود: در طول انجام این پروژه و به رغم فشار زیادی که بر مجموعه و تیم اجرایی حاکم بود ولی با آرامش، حمایت و راهنمایی‌هایی که از سوی حسنی «معاون توسعه سرمایه انسانی و ارتباطات» به مجموعه عملیاتی منتقل می‌شد موفق به انجام این طرح مهم برای نخستین بار در کشور شدیم.
وی اضافه کرد: هدف از اجرای این طرح حذف تدریجی سیستم‌های جزیره‌ای فعلی و ایجاد و توسعه یک سیستم یکپارچه اطلاعاتی است به‌ نحوی‌ که مدیریت اطلاعات در سطح شرکت مس (ستاد و مجتمع‌ها) به‌صورت مجتمع و یکپارچه انجام شود.
مدیر گروه فاوای شرکت مس تصریح کرد: کاهش قیمت تمام‌شده با کنترل و مدیریت هزینه‌ها و همچنین اخذ تصمیمات استراتژیک در زمان مناسب از دیگر دستاوردهای این طرح است.
طهماسبی تأکید کرد: هرچه سیستم‌های بیشتری در این قالب تولید شود، این ارزش‌افزوده نمود بیشتری خواهد داشت.
وی با اشاره به این‌که شرکت مس با اجرای این طرح به‌عنوان الگو و یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه مدیریت اطلاعات مطرح شده است بیان کرد: بررسی سایر شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی بیانگر این موضوع است که این شرکت‌ها روش پیاده‌سازی بسته‌های آماده نرم‌افزاری و یا استقرار از طریق تولید برون‌سپاری شده را تجربه کرده‌اند و گاها با هزینه‌های تکراری و گزاف چندین روش را پیاده کرده‌اند.
مدیر گروه فاوای شرکت مس با تأکید بر اینکه در حال حاضر نمونه صد درصد موفقی در این زمینه وجود ندارد اضافه کرد: اما به‌جرئت می‌توان گفت که تولید سیستم یکپارچه اطلاعاتی با استفاده از توان داخلی، تکنولوژی‌های روز دنیا و در این سطح وسیع اولین بار است که در کشور اتفاق می‌افتد و می‌تواند الگویی برای سایر شرکت‌ها باشد.
طهماسبی با بیان اینکه در حال حاضر این طرح در ابتدای راه است گفت: در سال ۹۸ تیم‌سازی طرح، ایجاد و استقرار زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و همچنین تولید سیستم مالی در سطح کل شرکت اجرا شد و سیستم آموزش نیز مراحل تست خود را طی می‌کند.
وی افزود: در ادامه با برنامه‌ریزی انجام شده برای سال ۹۹، امیدواریم با سرعت بیشتری سایر سیستم‌ها به بهره‌برداری برسند که به‌عنوان‌مثال فاز اول سیستم‌های حوزه زنجیره تأمین، سرمایه انسانی و فروش در برنامه سال ۹۹ پیش بینی شده است.
مدیر گروه فاوای شرکت مس تصریح کرد: همزمان با پیشرفت این طرح، بایستی زیرساخت‌های سخت‌افزاری و ارتباطی نیز توسعه و تقویت شوند که بخش‌های زیرساخت، امنیت و پشتیبانی گروه فاوا در ستاد و کلیه مجتمع‌ها، این وظیفه را به‌خوبی انجام می‌دهند.
طهماسبی بیان کرد: درواقع بدون زیرساخت و بستری مناسب و امن، امکان استفاده و بهره بردن از سیستم‌های اطلاعاتی یکپارچه میسر نخواهد شد که ازجمله اقدامات مهم و مؤثر در این حوزه نیز می‌توان از اخذ گواهینامه امنیت اطلاعات ISMS، قرارداد و راه‌اندازی دیتاسنترها در مجتمع‌ها و ارتقا سرویس‌ها ازجمله پست الکترونیکی و اتوماسیون مکاتبات اداری تحت وب نام برد.
وی با بیان این‌که با اجرای طرح جامع سیستم یکپارچه‌سازی اطلاعات، دو استراتژی بلندمدت را مدنظر قرار داده‌ایم، اظهار داشت: استراتژی اول درآمدزایی از طریق ارائه خدمات و محصول به سایر شرکت‌ها است و استراتژی دیگر ارائه راهکارهای تکنولوژیکی به سایر واحدهای شرکت به‌منظور افزایش تولید، کاهش هزینه و … است.